Badalona projecta la marca global a través dels seus empresaris tòtem

Enrique Tomás i José Elías van disseccionar ahir, amb García Albiol, les característiques de la identitat local en una conferència feta a Alimentaria. «Volem convertir la ciutat en referent de l’àrea metropolitana», va dir l’alcalde.

Badalona projecta la marca global a través dels seus empresaris tòtem

MANU MITRU

5
Es llegeix en minuts
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

L’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol (PP), es va envoltar ahir dels dos empresaris més importants de la ciutat, i dels més importants de Catalunya, per impulsar la marca Badalona en una conferència anomenada Emprenedoria gastronòmica i l’essència de la seva gent. Una conversa entre badalonins, que va tenir lloc en el marc del saló Alimentaria.

Van flanquejar el líder popular el CEO de l’empresa d’energies renovables Audax (a més de president de La Sirena i un centenar més d’empreses), José Elías, així com l’empresari del sector carni Enrique Tomás, als quals va moderar el també empresari Carlos Teruel. Albiol va escenificar, així, juntament amb dos tòtems empresarials badalonins, la projecció global de la ciutat que busca des que va obtenir la vara de comandament el juny del 2023, després de tornar a l’alcaldia.

Ja en la presentació dels ponents va quedar clar que l’ambient seria distès i informal: l’esdeveniment, ideat a la manera d’una taula rodona, havia de reunir els seus protagonistes entorn d’una improvisada barra de bar en la qual se servia aigua. Això era al principi, ja que el moderador va colar la promoció d’una cervesa sense filtrar per arrencar la conferència, demanant als seus participants que parlessin "sense filtres".

Referents locals

D’aquesta manera, davant un auditori format per un centenar de persones, Albiol, Tomás i Elías van disseccionar la marca Badalona per acollir no només emprenedoria empresarial sinó també grans empreses consolidades. Per trencar el gel, Teruel va llançar als ponents la següent pregunta: "¿Quin còctel resultaria de barrejar els nostres tres convidats?". Tomás va obrir la veda i va estirar referents locals per respondre: "Seria el còctel del dimoni alguna cosa que ens identifica als badalonins", amb referència a la Cremada del Dimoni, un dels actes més significatius de les tradicionals Festes de Maig.

D’entre la camaraderia que es respirava, va sobresortir la profunditat en les respostes d’Elías, que més enllà de pensar en una beguda, va preferir enumerar algunes de les característiques que descriuen els badalonins: "Per les seves arrels, per la manera de ser de la ciutat, per la seva situació geogràfica, amb aquesta autopista que ens ha partit sempre, la gent de Badalona és molt resilient, amb molta empenta, perquè no té més remei".

L’ambient distès va continuar amb la segona pregunta llançada pel moderador: "¿Quin producte gastronòmic elegiríeu per posar en valor Badalona?". De nou, Tomás va ser el primer a llançar-se a la piscina, aquesta vegada pràcticament per al·lusions: "¡El pernil! ¡¿Quin dubte hi ha?! Hi ha molta història de professionals de pernil a la ciutat. De fet, vull que Badalona sigui la capital mundial del pernil".

El mateix Tomás va fer la vista enrere per recordar com era la ciutat en la seva infantesa: "Vaig néixer el 1966 en una Badalona molt diferent de la d’avui, gris, plena de fàbriques i de la qual no era fàcil sentir-se orgullós". "La Badalona d’avui, no obstant, és meravellosa", va concloure.

"Ser de Badalona és un títol en si mateix, perquè amb això dius que ets català i espanyol, però també que vius en un lloc amb una visió àmplia del món, que reuneix mil cultures i també gent de molts països, amb les coses bones i dolentes que té, i que les deixo a l’alcalde", va resumir Tomás. "No som conscients de les possibilitats de Badalona com a ciutat", va recollir Elías.

La trobada va servir perquè Albiol insistís en un missatge que repeteix des que va assumir, per tercera vegada, l’alcaldia de Badalona: "Alguna cosa està canviant a Badalona, prova d’això és que estic envoltat de dos dels empresaris més grans d’Espanya".

"Estem portant a terme una transformació de la ciutat amb projectes que fins ara eren impensables", va declarar el líder popular, en relació amb la transformació de la façana marítima des de fa més d’una dècada i el futur canal del Gorg, les obres del qual per aixecar el viaducte sobre les vies del tren començaran d’aquí a unes setmanes. "El meu objectiu és posar el focus lluny, i convertir Badalona en un horitzó de dos o tres anys en la ciutat referent de l’àrea metropolitana".

Imatge distorsionada

"Els que no coneixen la ciutat poden tenir una imatge distorsionada però, a finals de mandat, Badalona serà una de les millors ciutats per viure". L’atracció de nous residents és un dels objectius que es marca el govern local: "Persones de classe mitjana i alta estan venent les seves vivendes a Barcelona o altres zones per venir a viure a Badalona, i això és just el que volem", va afirmar Albiol.

En la mateixa línia va opinar Elías, que es va preguntar per què molta gent s’estranya quan diu que no deixarà de viure a Badalona, per més diners que hagi guanyat en els últims anys: "Badalona és per a mi, a anys llum, la millor ciutat de l’àrea metropolitana per viure". "Em fastigueja molt, de fet, que em demanin anar a Barcelona abans del migdia; jo, si he de firmar coses de notaria, ho faig a la plaça de la Plana de Badalona", va puntualitzar.

Albiol va voler deixar clar que, per aconseguir portar a terme tots els projectes que voldria l’ajuntament, s’ha d’anar de la mà d’operadors privats: "Això que el que és bo és el públic i el que és privat és dolent no és cert; perquè la qualitat de vida dels veïns sigui bona, hem d’anar de la mà del sector privat". Les paraules de respecte envers els empresaris van trobar resposta en boca de Tomás: "Tenim un alcalde que sap vendre, que posa Badalona al mapa i que parla en positiu de la ciutat, una cosa que agraeixo enormement: ja està bé de menysprear-nos".

Notícies relacionades

L’alcalde va posar èmfasi en la procedència humil dels dos empresaris: "Dues persones nascudes en barris humils van decidir construir dos imperis en els seus àmbits, i això s’ha de tenir en compte". "També té mèrit el que hereta una gran companyia pel fet de mantenir-la i fer-la créixer, però cal ser conscients d’on venen aquestes dues persones".

Albiol va tancar el simposi demanant als dos empresaris que facin "com Julio Iglesias, que, com deia en la seva cançó, va presumint de ser espanyol per on va, però amb Badalona".