El metro incorporarà els hologrames a la publicitat

Global, que gestiona la imatge del suburbà de Londres i els busos de Madrid, ha aconseguit el contracte del soterrani de Barcelona.

El metro incorporarà els hologrames a la publicitat

meritxell m. pauné

2
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els viatgers més perspicaços del metro hauran vist aquest gener un petit canvi en la majoria d’estacions de la xarxa. Els suports publicitaris instal·lats a andanes i vestíbuls llueixen ara un nou logotip, el de Global España, la nova adjudicatària d’un contracte milionari i poc conegut. La gestió de la publicitat al suburbà ha canviat de mans amb l’any nou i viurà un salt en formats digitals i XXL.

A finals de novembre Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va firmar amb la nova adjudicatària el contracte del servei per a vuit anys. Global rellevava així la francesa JCDecaux.

"L’adjudicació és una clara aposta per la transformació digital: Global retirarà gairebé un terç dels suports estàtics i instal·larà 180 noves pantalles digitals", argumenta TMB a EL PERIÓDICO. "La xarxa de metro passarà de 70 a 250 suports digitals en els pròxims anys, amb totes les millores que això implica, com campanyes més eficaces i infraestructura més sostenible i versàtil que pot incorporar realitat augmentada i hologrames en 3D.

Global té una àmplia experiència en el mercat dels transports, però amb aquest contracte "es converteix en líder de gestió de suports de publicitat en el segment transit d’Espanya", apunta l’empresa. Gestiona la publicitat de 4.000 estacions de tren i més de 5.800 autobusos i tramvies a Espanya, i inclou per exemple el gran intercanviador d’Atocha i els busos i aparcaments públics de Madrid, concessió que acaba de renovar.

No obstant, el desembarcament té també una lectura internacional, perquè Global España forma part del grup britànic Global, que al Regne Unit té diverses ràdios i porta la publicitat del metro de Londres. A més de la divisió espanyola, també està present als Països Baixos i Irlanda.

Més de 2.400 espais

L’audiència potencial que el metro de Barcelona aporta al seu portafolis és llaminera: 400 milions de viatgers anuals en un total de 123 estacions. La xarxa de suports estàtics i digitals que ha rebut Global inclou, segons els plecs de la licitació, 2.435 punts repartits per les cinc línies de metro convencionals (L1, L2, L3, L4 i L5). Són llocs molt diversos, des de vinils en escales fins a teles de gran format. Com a curiositat, només sis estacions no en tenen encara cap: Mercat Nou, Hostafrancs, Verneda, Sant Roc, Tarragona i Ernest Lluch.

Queden al marge de l’adjudicació les línies L9 i L10, les pantalles dins dels vagons i els anuncis dinàmics en túnels, aquest últim cas una innovació que fins al 2027 gestiona la firma Adtrackmedia. Tampoc està en mans del nou operador, confirma TMB, impulsar el patrocini d’estacions. Introduir marques en la denominació de les parades no genera consens a Barcelona, a diferència de Madrid, que va començar a fer-ho el 2012.

Notícies relacionades

Borja Balanzat, director general de Global España, relata els primers passos realitzats. D’una banda, confirma que ja han acabat "el rebranding dels suports convencionals i digitals" i que s’ha iniciat la prospecció de "nous espais premium per realitzar campanyes de Màrqueting Espectacular". D’altra banda, han llançat una primera campanya dirigida a marques i anunciants, amb el lema "Viu Metro. Viu Barcelona. Vive Metro. Vive Barcelona".

Respecte als nous formats, el directiu destaca la realitat augmentada (RA) i la interactivitat com noves tendències i avança que les marques ja "estan utilitzant aquestes tecnologies per crear experiències més atractives".