Rècord de creueristes el 2023

El port de Barcelona va tancar l’any amb 3,56 milions de moviments, xifra que supera les dades del 2019 i es nodreix tant de la recuperació postpandèmia com de l’increment de viatgers en temporada baixa.

Rècord de creueristes el 2023

PATRÍCIA CASTÁN

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb els creuers en el punt de mira davant el risc de morir d’èxit, el port de Barcelona va tancar el 2023 amb un nou rècord de 3,56 milions de moviments de creueristes, que superen les millors dades del 2019 i es nodreixen tant de la recuperació postpandèmia del sector com de l’increment de viatgers en temporada baixa. La previsió del 2024 és estabilitzar entorn de 800 les escales de l’any, tot i que l’evolució del passatge dependrà de com de plens que vagin els barcos. De moment, el port està reforçant la seva aposta per les rutes que comencen i acaben a la ciutat, pels barcos mitjans i petits de luxe, que aporten més valor afegit des del punt de vista turístic, i per l’impuls a les escales d’hivern, en qu sí que hi ha marge de creixement sense problemes de saturació de barcos ni visitants.

Segons el balanç anual presentat ahir, el saldo del 2023 queda un 13% per sobre dels 3,13 milions de moviments de creueristes del 2019. Cal destacar el matís moviments, perquè les xifres no equivalen a passatgers, ja que els viatgers que comencen i acaben creuers a la ciutat (i per tant solen pernoctar i fer un turisme menys intensiu) es compten dues vegades. Les comparacions amb els anys intermedis no són vàlides perquè van estar afectades per la pandèmia i la progressiva reactivació el 2022, que encara va ser un any amb barcos a mitjana ocupació.

El president del port de Barcelona, Lluís Salvadó, va remarcar que el volum d’escales no va créixer l’any passat, però l’activitat va recuperar la normalitat. Amb sis terminals operatives arran del tancament de la terminal Nord del moll del World Trade Center (WTC), el port ha apostat per al 2024 per mantenir aquesta quota de 800 escales anuals, amb un balanç final en moviment de creueristes que dependrà de la comercialització de places que aconsegueixi cada naviliera. El que està clar és que ni en ple estiu hi podrà haver més de sis naus.

Salvadó va insistir a prioritzar les operacions en què s’exerceix com a port base (amb inici i final de rutes), més lucratives per a la ciutat. El 53% dels moviments van ser d’aquest tipus el 2023 després de seguir anant a l’alça. Ara bé, en volum de passatgers, encara són més els que fan escala d’un dia sol. El port manté el repte de créixer com a base i també d’impulsar l’arribada de creuers de menys mida, amb una presència que sigui més fàcil d’absorbir al centre de la ciutat, i que acostumin a ser de categories prèmium o de luxe, amb una despesa més significativa en la visita.

El port de Barcelona s’aplica en els últims anys desestacionalitzar l’activitat. Tot i que la temporada alta despunta del maig a l’octubre, destaca el gradual augment de creueristes en els mesos freds. És llavors quan, amb la ciutat amb molta menys pressió turística, són millor encaixats i estratègicament valorats. El seu augment el 2023 és el que ha propiciat el rècord anual.

Creixement de dos dígits

Notícies relacionades

Al novembre hi va haver 292.000 moviments de creueristes, 40.000 més que aquell mateix mes el 2019. Al desembre en van ser 135.000, mentre que al gener van superar els 111.000, cosa que significa un creixement de dos dígits. Aquest hivern, els barcos que més han mantingut l’activitat a Barcelona són el MSC World Europa, el MSC Fantasia, el Costa Smeralda de Costa Cruceros, el Costa Fortuna i el Costa Pacifica amb minicreuers des de març. En tardor-hivern hi ha hagut també escales puntuals de barcos de luxe, i també destaca la presència fins al novembre d’una oferta regular de la companyia premium Celebrity Cruises, amb el creuer Infinity.

Salvadó va assenyalar que la setena terminal de l’Adossat s’adjudicarà en el primer semestre. Quan aquesta s’inauguri, ja s’haurà tancat la que queda al WTC (el Sud). Abans s’haurà incorporat la que està en construcció a càrrec del grup MSC. Les nou principals navilieres, que suposen el 99% de creuers a la ciutat, han arribat a un acord perquè no es proveeixin d’aigua a la capital en l’actual situació d’emergència de sequera.