Els alcaldes de l’Arc Metropolità insisteixen a "retirar" la ZBE

Sabadell, Terrassa, Mataró, Rubí i Granollers, entre altres ciutats, continuen oposant-se que tiri endavant la normativa catalana contra la contaminació que generen els vehicles.

Els alcaldes de l’Arc Metropolità insisteixen a "retirar" la ZBE

MANUEL ARENAS

2
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

Las grans ciutats que integren l’associació Arc Metropolità de Barcelona, entre les quals destaquen Sabadell, Terrassa, Mataró, Rubí i Granollers, no desisteixen en el seu afany de rebutjar l’actual decret de Zones de Baixes Emissions (ZBE) que el Govern de la Generalitat projecta aprovar durant el primer trimestre d’aquest 2024.

En un comunicat emès ahir, els alcaldes de la segona corona metropolitana demanen, després d’una reunió de treball que van mantenir dilluns amb el Departament d’Acció Climàtica, directament "retirar" el decret que impulsa el Govern a l’entendre que "traspassa exclusivament la responsabilitat als ajuntaments".

Malgrat això, els màxims responsables municipals s’emplacen a "continuar treballant a l’espera de resoldre les al·legacions presentades" fins a arribar a un consens. En aquest sentit, recorden haver iniciat les converses el febrer del 2022 amb l’anterior consellera, Teresa Jordà, per consensuar un model propi de ZBE que tingués en compte "una mirada social i la realitat territorial". "Per contra", indiquen els regidors, el decret presentat l’últim mes i que en aquests moments es troba en fase de resolució d’al·legacions modifica substancialment tot aquest treball realitzat pels ajuntaments i no té en compte la realitat social, econòmica i de transport de la regió".

La petició formal arriba, com ja va avançar EL PERIÓDICO i després d’una primera negativa expressada a finals del passat 2023, en el context que aquests importants ajuntaments metropolitans van redoblar les seves crítiques al projecte de decret del Pla de Qualitat de l’Aire, horitzó 2027, vertebrant les seves objeccions a través d’una pluja d’al·legacions formals contra la regulació catalana durant un segon període d’exposició pública. Els regidors metropolitans apunten que, en una nova reunió dilluns passat amb la directora general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental de la Generalitat, Mireia Boya, van demanar al Govern fer marxa enrere i no aprovar el text provisional. "El decret no respecta l’especificitat dels municipis de la segona corona metropolitana per les grans vies de comunicació d’alta capacitat que travessen el territori", afirmen des de l’Arc Metropolità.

En aquest sentit es van pronunciar també a títol individual altres ciutats com Badalona i Castelldefels, que en ple debat sobre les ZBE van tornar a posar sobre la taula el soterrament de l’autopista C-31, la titular de la qual és la Generalitat, per pal·liar els nivells de contaminació a les ciutats.

Afecta les rendes més baixes

Notícies relacionades

En el seu comunicat, els alcaldes de l’Arc Metropolità asseguren que les actuals mesures "afecten clarament la ciutadania amb rendes més baixes, que no poden canviar-se de vehicle de forma habitual". Això malgrat que un estudi de l’Institut Metròpoli conclogués que, amb les ZBE operatives fins ara, "en funció del nivell de renda i de l’àmbit de residència no hi ha diferències substancials en el percentatge de persones que declaren haver estat afectades diàriament per la mesura". Això sí, destaca també l’informe, "les persones residents en territoris acomodats han optat per renovar el parc de vehicles més sovint que els dels altres sectors poblacionals".

Una altra de les reclamacions dels alcaldes recollides en el seu comunicat és el "dèficit estructural de transport públic que pateixen els municipis", reclamació històrica especialment de les ciutats del Vallès.