Per evitar inundacions

Tornen les obres del col·lector del Poble-sec, que acabaran 13 anys després de començar-se

Tornen les obres del col·lector del Poble-sec, que acabaran 13 anys després de començar-se

ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les obres per rehabilitar i desdoblar el col·lector d’aigües pluvials per evitar inundacions on el barri del Poble-sec conflueix amb la part baixa de Ciutat Vella s’han prolongat sota tres alcaldes. La construcció del primer tram, al llarg de l’avinguda Paral·lel, va començar fa just 10 anys, en l’etapa de Xavier Trias, i va concloure tot just arribar Ada Colau al comandament; la segona fase va perforar el carrer Vila i Vilà, entre Carrera i Palaudàries, des de finals del 2018 a desembre del 2020, no sense molèsties per pudors i retards. Gairebé tres anys més tard i amb Jaume Collboni al capdavant de l’Ajuntament, les tasques es reprenen a partir de dilluns a Vila i Vilà, aquesta vegada des de la plaça de la Bella Dorita i fins a la calla Palaudàries, ja per acoblar el sistema de drenatge de punta a punta. El pronòstic és que l’acoblament acabi el juny del 2026. 

El projecte finalitzarà gairebé 13 anys després d’iniciar-se, en cas que no hi hagi més demores, un contratemps que sol discutir els calendaris de tota gran remodelació a la ciutat. Sense anar més lluny, el govern municipal augurava el 2013 que la canalització del Poble-sec es liquidaria al complet en tres anys. «És una obra complicada i complexa. Els 31 mesos que preveiem s’aniran ajustant en funció de com vagi tot», ha reconegut el director de projectes i obres de Barcelona Cicle de l’Aigua (BCASA), Alejandro Ortiz.   

La culminació del col·lector que ha de millorar el drenatge entorn del Paral·lel –una zona que s’ha negat amb freqüència enmig de forts xàfecs– costa 18,85 milions d’euros i s’acompanya d’afectacions per a conductors i vianants. La reforma obliga a deixar un sol carril de circulació des de la setmana vinent i fins al 20 gener. Durant aquells dos mesos, es tanca una via al trànsit i l’espai reservat a aparcament.

També quedaran tallats els passos de vianants als extrems del tram de Vila i Vilà presos per les tasques. Les restriccions a la mobilitat podrien intensificar-se ja entrat el 2024, quan es perfori a més profunditat. En tot cas, el comitè d’obres les concretarà més endavant. Es garanteix que l’accés a domicilis i equipaments es mantindrà sense novetat.

Un «supercol·lector» insuficient

Ortiz ha definit la reforma de «capital» per duplicar una canalització de 2,7 metres de diàmetre, un «supercol·lector» que estudis hidràulics adverteixen que és «insuficient», assenyala Ortiz. Amb el canvi, passarà de portar uns 35 metres cúbics per segon a 50 metres cúbics en tota la seva extensió.

«Ens ajuda a tenir la ciutat més enfortida, unes infraestructures més resilient i unes resposta més contundent davant les amenaces del canvi climàtic», ha postulat el responsable de BCASA. El càlcul diu que Barcelona s’exposa a un temporal torrencial cada 10 anys, però Ortiz ha previngut que la tendència és que vagin a més, així que ha al·legat que s’ha d’enfortir l’estructura del clavegueram pels reptes que vindran». També ha recordat que el Poble-sec és sensible a patir «fortes inundacions en episodis de precipitacions extremes».

Des d’aquest mes i fins al novembre, es construiran pantalles de protecció i murs de contenció soterrats per protegir la canalització existent, també per desviar les canonades d’aigua i gas i el cablatge elèctric. Després serà el moment d’estendre la nova claveguera de reforç sota la superfície.

Actuació «quirúrgica»

Ortiz ha ressaltat que Vila i Vilà i el seu entorn tenen una de les trames de conductes sota terra més denses de Barcelona. No encarrila només els subministraments de vivendes i negocis, sinó també del port. El directiu de BCASA apunta que és una de les raons que justifiquen per què la construcció s’ha dilatat. «El Paral·lel també té molta intensitat de trànsit, una línia ferroviària de metro per sota... L’actuació ha de ser mil·limètrica, és gairebé quirúrgica», ha descrit.

Notícies relacionades

A part, el consistori suprimirà la zona d’aparcament i serveis en la confluència amb Paral·lel, per donar sortida als vehicles que es desviïn de baixada de Vila i Vilà. No hi haurà alteracions al trànsit als carrers Mata i Palaudàries.  

A Vila i Vilà ja s’han penjat els cartells que prohibeixen estacionar tant vehicles a la calçada com motocicletes a la vorera a partir de les 09.30 hores de dilluns vinent i fins a les 20.00 hores del 20 de gener. L’Ajuntament ha informat que el carrer s’anirà tallant per trams a mesura que les tasques avancin.