Vaga al Bicing a Barcelona: ¿com m’afectarà a partir d’aquest dimarts?

Zowy Voeten

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després de sis hores de negociació, el comitè d’empresa i l’UTE que gestiona el Bicing no han arribat a un acord aquest dilluns per desconvocar la vaga indefinida que comença aquest dimarts a les set del matí. S’espera que l’aturada afecti el servei de manera gradual així que vagin avançant els dies de conflicte laboral. La mobilització afecta tots els torns i tots els treballadors de la bici pública: repartiment i redistribució de bicicletes en furgoneta, mecànics i manteniment d’estacions. El sistema funcionarà, però de manera imprevisible, sense que ni de bon tros se’n pugui garantir el correcte desenvolupament.

Al no haver-hi distribució de bicicletes, els usuaris que no busquin una alternativa de mobilitat és probable que es trobin moltes estacions plenes i moltes estacions buides. Temps enrere, sense tanta bici elèctrica, la diferència seria molt clara entre les de mar i les de muntanya pel fet d’haver de pedalar de pujada o de baixada. Ara ja no està tan clar, però les que tenen més demanda es quedaran plenes i sense alternativa. De la mateixa manera, és probable que els barris de muntanya es quedin aviat sense bicis.

Pla detall de la part frontal de les bicicletes Bicing /

ACN

Al no ser un servei essencial per a la ciutadania, com passa amb el metro o el bus quan hi ha vaga, el Departament de Treball no ha dictat serveis mínims. D’aquesta manera, és possible que aquest dimarts les coses vagin més o menys bé a les primeres hores del dia. Però aviat totes les bicis estaran en funció de la demanda i no de la necessitat de disponibilitat. Pot ser que a la tarda hi hagi un cert reequilibri, però és un misteri. Serà, no obstant, un bon experiment per veure fins a quin punt, sense ajuda de les furgonetes, el sistema és capaç d’equilibrar-se entre l’hora punta matinal i la de la tarda.

Diferències salarials

Notícies relacionades

Tampoc treballaran els mecànics, així que les bicis espatllades no es repararan i tampoc es portaran al taller. Sí que funcionarà el servei d’atenció al client, que està a mans de l’empresa pública BSM i no del concessionari, l’UTE Pedalem Barcelona, en la qual hi ha PBSC, que bàsicament s’encarrega de proporcionar les bicis, i Ferrovial, que a través de la seva filial Serveo és qui gestiona el servei i qui manté el conflicte amb la plantilla, en el qual bàsicament es discuteix un tema d’increment salarial.

Usuaris del Bicing circulen per la Diagonal. /

Ricard Cugat

La plantilla del Bicing està formada per unes 150 persones, de les quals poc més de 10, assegura el comitè, van votar en contra de mobilitzar-se. La companyia ofereix un increment gradual, any a any, per arribar al cinquè exercici amb una pujada de 3.050 euros, mentre que els treballadors demanen ja d’entrada 1.500 euros més per any. «Encara ens separa un món», afirmava un representant de la CGT abans d’entrar en l’última reunió de mediació a Treball. La trobada ha començat a les quatre de la tarda i ha acabat passades les deu de la nit sense que les dues parts hagin arribat a un acord que eviti la vaga indefinida.