Mobilitat

L’Àrea Metropolitana de Barcelona treu a concurs el seu bus turístic City Tour per 284 milions d’euros

El contracte per 12 anys posarà el comptador a zero el juliol del 2024 amb el repte de recuperar les vendes de bitllets prèvies a la covid

L’Àrea Metropolitana de Barcelona treu a concurs el seu bus turístic City Tour per 284 milions d’euros

Xavier González

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La ciutat de Barcelona disposa de dos serveis de bus turístic. Potser pensen que un és públic i l’altre és privat, però el cert és que tots dos tenen darrere l’Administració. D’una banda hi ha els vehicles de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), amb el seu Bus Turístic. De l’altra, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que no deixa de ser terra mare del primer, que gestiona el City Tour. Aquest últim esgota el seu contracte en vigor i acaba de sortir a concurs la continuïtat del servei per als pròxims 12 anys, de manera que un operador privat realitzi una gestió indirecta d’aquest. L’import el converteix en un dels contractes més suculents de l’ens supramunicipal: un pressupost de sortida de 285 milions d’euros.

El City Tour, en els seus inicis, el 2009 /

Joan Cortadellas

El sistema va tenir un inici una mica atropellat, ja que a principis de segle, l’empresa privada Julià Tours, juntament amb Pullmantur, va posar en marxa un servei similar al que prestava TMB des del 1987. Després d’una batalla legal, un jutge va donar la raó a l’Entitat Metropolitana del Transport (l’AMB no renaixeria fins al 2010 després que Jordi Pujol la guillotinés a mitjans dels 80), que denunciava un delicte de competència deslleial. Anys més tard, el 2008, aquest mateix organisme va treure a concurs la llicència per operar un servei similar al del Bus Turístic. Així va néixer City Tour, que ara inicia la recerca d’un nou ‘padrí’ privat.

Mateixes rutes

La licitació, que es tanca el 28 de desembre, té com a objecte mantenir el servei tal com és, és a dir, l’explotació de les rutes diürnes taronja i verda, juntament amb les nocturnes (Llums de Nadal, durant la campanya de Nadal, i Ruta Nit, del maig al setembre). La nova empresa es farà càrrec del bus turístic de l’AMB entre el juliol del 2024 i el juliol del 2036. Fins a l’estiu de l’any que ve, aquesta comesa continuarà recaient en l’actual unió temporal d’empreses formada per Grup Julià, Moventis i Trapsa.

El concurs porta novetats quant a les línies amb l’objectiu d’arribar a més punts de la ciutat. Descentralitzar el turisme, li diuen. La verda sumarà la Mar Bella, el Fòrum, Glòries, el parc Güell i el passeig de Gràcia, una artèria que ara forma part del traçat taronja, que, en canvi, incorporarà la Sagrada Família que ara cobreix la seva proposada germana.

El Bus Turístic de TMB, en una campanya nadalenca /

El Periódico

La companyia que aconsegueixi el pastís, a més de mantenir el personal de l’explotació actual, haurà de complir tota la normativa ja vigent quant a horaris, gestió de cues i tarifes, i a més haurà de comprar nous vehicles que passaran a ser propietat de l’AMB. També se li permet que part de la flota no sigui nova, amb un mínim de 30 unitats al començar el contracte, xifra que haurà d’ascendir a 44 a partir del quart any.

Tots els vehicles hauran de ser de dos pisos, amb la part superior descoberta; facilitar l’accés a persones amb mobilitat reduïda, i estar dotats de wifi, dos USB per cada dos seients i una megafonia individualitzada amb almenys 16 idiomes. El guanyador també podrà modificar, si així ho considera, la imatge exterior dels autobusos, que hauran d’incloure, a més, un mínim de tres càmeres de videovigilància.

¿És rendible?

Si és un negoci rendible o no ha de calibrar-se en funció dels bitllets venuts abans de la pandèmia, ja que en el dia d’avui, el servei encara no ha arribat a les quotes del 2019. Aquell any es van vendre 833.374 tiquets, mentre que el 2022 van ser 664.720. El 2017 es van superar aquestes xifres, fins a arribar a les 958.114 validacions. En el Bus Turístic de TMB ha passat una cosa similar: El 2019 va ser el pitjor any des del 2012 i el 2022 es van dispensar un 32% menys de bitllets.

Turistes al parc Güell, a Barcelona, l’abril del 2022 /

Ferran Nadeu

Sobre el servei que gestiona l’empresa pública de transports, a mitjans d’octubre, el govern municipal va deixar entreveure que temptejava canvis en les línies. Els autobusos que connecten amb l’entorn del parc Güell i els búnquers del Carmel –en especial, els de les línies V19, 22 i 24– solen omplir-se de camí als dos reclams allunyats del centre. Vessen de visitants de pas per la ciutat, cosa que dona peu a alguna molèstia per als viatgers habituals del transport públic. Ha arribat a donar-se el cas que els conductors no obrin la porta en algunes parades, per anar massa plens. 

Mitigar queixes

Notícies relacionades

El regidor d’Horta-Guinardó, Lluís Rabell, va explicar en el consell de barri del Baix Guinardó que l’Ajuntament havia estudiat opcions per mitigar les «queixes» dels veïns que es desplacen amb autobús. El regidor va admetre que les línies que travessen la zona acostumen a anar «sobresaturades de demanda turística». Rabell va revelar que «la solució més adequada» segons el parer del consistori era «ampliar el recorregut de la línia de bus turístic, amb una primera parada a l’Hospital de Sant Pau i amb recorregut directe fins a la següent parada, de nova creació i a la plataforma situada a la carretera del Carmel, davant del parc Güell». Amb aquesta fórmula, va afirmar que es pretenia «rebaixar la pressió sobre les línies convencionals».

Malgrat l’anticipat pel regidor, TMB i l’àrea de Mobilitat de l’ajuntament responen que es treballa «en diferents solucions» per alleugerir la sobrecàrrega als busos que pugen fins al Carmel, sense que se’n doni cap per definitiva. En tot cas, la nova ruta verda del futur City Tour preveu enllaçar l’Hospital de Sant Pau i el parc Güell. Tot i que no és amb exactitud el que Rabell va anunciar als veïns, sí que té aparences d’aspirar al mateix objectiu.