Baròmetre del RACC
El 20% dels usuaris de patinet de Barcelona ja han sigut multats almenys una vegada

El RACC ha presentat aquest dimecres el seu tercer baròmetre sobre els patinets a Barcelona, un informe ple de dades i estadístiques que proposa una tesi de fons molt clara: som davant un col·lectiu creixent, novell, insatisfet i insegur; però també furtiu i una mica trampós. Els usuaris, a través d’una enquesta realitzada per l’automòbil club (ara ‘mobility club’), admeten de manera majoritària que incompleixen les normes de circulació més bàsiques i, malgrat això, es posen de nota gairebé un notable. En el sistema educatiu, l’autoavaluació utilitza una eina anomenada rúbrica. La seva és molt generosa. Però no ho deu ser tant quan el 20%, tenint en compte que el 70% fa menys de dos anys que va a cavall d’aquest ‘gadget’, admet que com a mínim en una ocasió ja ha arribat a casa amb una multa.

Una família circula amb patinets elèctrics, a Barcelona /
El patinet ha superat l’etapa inicial de noi nou a la classe. Assumida la seva presència, uns i d’altres, usuaris i resta del món, són ara en la fase de prendre posicions. El patinet pot ser part de la solució camí de la mobilitat (més) sostenible o pot insistir en la fama de brètol, de ‘popu’ dolent. Els altres poden veure’l com una oportunitat o poden, com es va fer el 2007 amb la irrupció del Bicing, decidir que durant uns anys el convertiran en el sac de boxa de la mobilitat barcelonina. Una trinxera més, en resum. Les dades que dona el RACC mostren un cert trànsit cap a la convivència, però aquest estat de ‘pax’ viària encara queda en un horitzó molt llunyà.
Menys mobilitat activa
El RACC ha fet 800 enquestes, suficients per traçar un perfil. Algunes dades per posar context. El 68%, una barbaritat de xifra que diu molt sobre l’actitud i el marge de millora, assegura que fa menys de dos anys que participa en el món dels vehicles de mobilitat personal (VMP). Només el 9% prové del cotxe o la moto, mentre que el 40% anava abans a peu o en bici i el 38% eren habituals del transport públic. Es trenca el mite de vehicle que treu cotxes del carrer, i guanya punts la teoria que roba passatge al metro i al bus. I a la mobilitat activa, perquè són menys els que caminen o pedalen. El 80% dels desplaçaments són de menys de cinc quilòmetres i només el 17% dels trajectes duren més de 20 minuts.


Patinets i bicicletes circulant per l’avinguda de la Diagonal de Barcelona /
Més coses. El 75% dels usuaris admeten haver circulat per la vorera (està prohibit) i el 71% ha anat per una calçada també vetada (no poden entrar a la xarxa bàsica). El 54% se salta els semàfors si no passa ningú per la perpendicular, el 42% va en sentit contrari o per la vorera per guanyar temps, el 40% admet que supera la velocitat màxima i el 10% reconeix que el seu patinet està trucat. Malgrat tot això, els usuaris, segons el baròmetre del RACC, es posen una nota de 6,9.
Sobre aquesta valoració, Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, ha admès que la valoració de l’entitat, en vista dels resultats, «és clarament per sota de la percepció autoindulgent dels mateixos usuaris». «Són un element disruptor i fan que la convivència a l’espai públic sigui més complicada», ha resumit.
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Tempesta judicial i política Cerdán no entrega l’acta de diputat i augmenta el nerviosisme del PSOE
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- Tempesta judicial i política L’UCO apuntala el relat d’Aldama de les comissions per obres públiques
- Adéu als insectes: aquesta és la planta que has de posar a casa teva
- Un informe recent Koldo, Ábalos i Cerdán: així reconstrueix l’UCO 12 anys d’una relació que va derivar en presumpta trama de corrupció
- L’agricultura del futur El delta de l’Ebre assaja cultius alternatius a l’arròs a causa de l’augment de la salinitat del terreny davant el mar
- ESTATS UNITS El calvari de Manuel, deportat per Trump: «Vaig demanar que m’afluixessin els grillons». Els va tibar més i va dir: «a manar, al teu país»
- Consell Nacional Junts es compromet a «aprofitar» la «debilitat» de Sánchez després de la caiguda de Cerdán i obre la porta a retirar el seu suport al PSOE