Mesurament
La calor al metro de Barcelona, a examen: temperatures de fins a 35ºC a les andanes
Calor «insuportable» al metro: «¿Què volen, que ens desmaiem?»
FOTOS | Les platges de Barcelona també s’omplen de nit per la calor infernalLes platges de Barcelona també s’omplen de nit per la calor infernal

Aquesta setmana Barcelona està vivint la quarta onada de calor de l’estiu amb temperatures que gairebé arriben als 40ºC, nits tòrrides i una humitat que només empitjora la sensació de xafogor. Si pretenem desplaçar-nos per la ciutat evitant les altes temperatures, el metro no és una bona opció, i és que la sensació d’asfíxia també és present a les andanes i als passadissos del suburbà.
Mesurant la temperatura d’algunes estacions amb una estació meteorològica, s’observa un interval d’entre 33,7 i 35 graus centígrads entre dos quarts d’una i les dues del migdia, unes xifres que presumiblement haurien d’augmentar durant les primeres hores de la tarda, quan s’hi ha acumulat encara més calor.
A l’andana vermella de plaça Espanya (L1), el termòmetre revela una xifra de 34,9 ºC i un 53% d’humitat. Ens traslladem unes parades més endavant i baixem a Catalunya, on puja mínimament el mercuri: 35 ºC, però 6 punts més humida.
Molt lleugerament millora la situació al passeig de Gràcia, a les andanes de la línia verda. 34,1 ºC i 52% d’humitat. A l’arxiconegut transbord «infinit», aquest llarguíssim passadís que s’utilitza per passar de l’L3 a l’L2 o L4, la temperatura amb prou feines varia unes dècimes: 33,7 ºC, amb la presència intermitent d’un aire temperat que, tot i que insuficient, és d’agrair.
Refrigerar el metro, inviable segons TMB
Notícies relacionadesTransports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’operadora pública que gestiona el metro a la capital catalana, assegura que «seria del tot ineficient i insostenible climatitzar artificialment les estacions de metro», a causa del fet que les andanes i els vestíbuls són espais oberts al carrer i al túnel pel qual circulen els trens. El seu moviment constant provoca un «efecte pistó que trasllada masses d’aire calent d’un costat a l’altre de les línies de metro». Així, l’aire que es refrigeraria en una estació durant els minuts d’interval entre trens seria substituït per una nova massa d’aire calent empesa pel comboi entrant, que s’hauria de refrigerar de nou, i així tot el dia. El resultat seria un consum energètic «desproporcionat i inassumible», argumenten.
Tot i que aquesta situació és generalitzada a tot el metro de Barcelona, sí que hi ha dues línies que se’n salven: l’L9 i L10, ja que en aquests casos el disseny de la ventilació es va concebre de manera diferent de la resta. Els túnels i les estacions tenen pous de ventilació independents. A més compten amb portes a les andanes del terra al sostre que eviten els corrents d’aire. En conjunt, el disseny diferent de túnels i andanes permet unes condicions ambientals més favorables. Aquest, asseguren, és el «metro del futur, dissenyat per a l’eficiència, el confort i la seguretat», assenyalen des de TMB, que no obstant per ara no ofereix solució a les sufocades estacions de la resta de la xarxa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Barcelona Onada de calor Estiu Calor Transport públic Transports Metro de Barcelona TMB - Transports Metropolitans de Barcelona
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)