Mesurament

La calor al metro de Barcelona, a examen: temperatures de fins a 35ºC a les andanes

La calor al metro de Barcelona, a examen: temperatures de fins a 35ºC a les andanes

G. M.

2
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquesta setmana Barcelona està vivint la quarta onada de calor de l’estiu amb temperatures que gairebé arriben als 40ºC, nits tòrrides i una humitat que només empitjora la sensació de xafogor. Si pretenem desplaçar-nos per la ciutat evitant les altes temperatures, el metro no és una bona opció, i és que la sensació d’asfíxia també és present a les andanes i als passadissos del suburbà.

Mesurant la temperatura d’algunes estacions amb una estació meteorològica, s’observa un interval d’entre 33,7 i 35 graus centígrads entre dos quarts d’una i les dues del migdia, unes xifres que presumiblement haurien d’augmentar durant les primeres hores de la tarda, quan s’hi ha acumulat encara més calor. 

A l’andana vermella de plaça Espanya (L1), el termòmetre revela una xifra de 34,9 ºC i un 53% d’humitat. Ens traslladem unes parades més endavant i baixem a Catalunya, on puja mínimament el mercuri: 35 ºC, però 6 punts més humida.

Molt lleugerament millora la situació al passeig de Gràcia, a les andanes de la línia verda. 34,1 ºC i 52% d’humitat. A l’arxiconegut transbord «infinit», aquest llarguíssim passadís que s’utilitza per passar de l’L3 a l’L2 o L4, la temperatura amb prou feines varia unes dècimes: 33,7 ºC, amb la presència intermitent d’un aire temperat que, tot i que insuficient, és d’agrair. 

Refrigerar el metro, inviable segons TMB

Notícies relacionades

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l’operadora pública que gestiona el metro a la capital catalana, assegura que «seria del tot ineficient i insostenible climatitzar artificialment les estacions de metro», a causa del fet que les andanes i els vestíbuls són espais oberts al carrer i al túnel pel qual circulen els trens. El seu moviment constant provoca un «efecte pistó que trasllada masses d’aire calent d’un costat a l’altre de les línies de metro». Així, l’aire que es refrigeraria en una estació durant els minuts d’interval entre trens seria substituït per una nova massa d’aire calent empesa pel comboi entrant, que s’hauria de refrigerar de nou, i així tot el dia. El resultat seria un consum energètic «desproporcionat i inassumible», argumenten.

Tot i que aquesta situació és generalitzada a tot el metro de Barcelona, sí que hi ha dues línies que se’n salven: l’L9 i L10, ja que en aquests casos el disseny de la ventilació es va concebre de manera diferent de la resta. Els túnels i les estacions tenen pous de ventilació independents. A més compten amb portes a les andanes del terra al sostre que eviten els corrents d’aire. En conjunt, el disseny diferent de túnels i andanes permet unes condicions ambientals més favorables. Aquest, asseguren, és el «metro del futur, dissenyat per a l’eficiència, el confort i la seguretat», assenyalen des de TMB, que no obstant per ara no ofereix solució a les sufocades estacions de la resta de la xarxa.