Bus àgil, pàrquings lluny: revisió a la mobilitat del primer partit del Barça a Montjuïc

JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La mudança del Barça a Montjuïc canvia la rutina dels barcelonistes per acudir als partits. L’estrena al Lluís Companys i els dubtes –quan no les confusions– sobre com s’ha d’accedir a l’estadi van empènyer part dels aficionats a avançar l’arribada a l’entorn de la nova llar blaugrana, transitòria fins que la reconstrucció del Camp Nou estigui avançada. 

Les cues davant els busos que carregaven els aficionats –a plaça Espanya i la Fira de Gran Via– es van formar sobretot quan faltava una hora llarga perquè comencés el Gamper, si bé l’alta freqüència dels llançadora –fins a tres esperaven l’un rere l’altre a la calçada– ha permès embarcar els passatgers amb agilitat. Amb prou feines quedaven aglomeracions a les parades quan quedava menys de mitja hora per al partit davant el Tottenham. En tot cas, n’hi va haver que van preferir arribar pel seu propi peu a l’Estadi Olímpic i amb marge (potser molt, fins i tot). Part dels seguidors jutjaven un destorb pujar a Montjuïc i es mostraven resignats (quan no fastiguejats) perquè no s’autoritzi aparcar dins de la muntanya, llevat d’excepcions.

Faltaven unes dues hores i mitja perquè l’equip de Xavi Hernández es presentés davant el públic i Marc i Eric remuntaven el carrer Foc, de camí al Lluís Companys. Tots dos s’han desplaçat amb cotxe des del barri de Torreforta, a Tarragona. «Hem arribat a les 10 del matí. Mai havíem vingut tan aviat per a un partit», ha reconegut el Marc, desconcertat perquè l’estacionament a Montjuïc quedi vetat. «Ens han dit que tot l’aparcament és privat. Per sort, hem pogut trobar una plaça que no és de pagament, però haurem de caminar molt a la tornada», ha observat.

El Marc veu difícil acudir amb freqüència aquesta temporada a animar el Barça: «He vist les ubicacions dels aparcaments i no ho veig factible. Ara tinc temps, però en els partits de Champions serà impossible», ha lamentat. «Quan vingui el Madrid, serà molt difícil venir si no obren la muntanya per aparcar», ha opinat l’Eric.

Punts de control

Com s’havia anunciat, agents de la Guàrdia Urbana i personal del Barça han regulat el trànsit als voltants de l’Estadi Olímpic a partir de les cinc. «Hi ha bastanta gent que no en té ni idea i els diem que no pot seguir si no té permís d’aparcament o van a les piscines Picornell. Ho entenen i no hi ha hagut cap problema», ha comentat un empleat.

Alguns conductors han hagut de fer mitja volta, com el José. «No m’han deixat passar en tres controls. Vaig al camp de tir i tinc permís, però no puc passar. Ja he fet tres o quatre voltes. És un rotllo», ha protestat. 

Al Fernando sí que l’han deixat conduir fins als voltants de l’estadi amb els seus nets i la seva dona, lesionada a una cama. No obstant, després ha hagut de baixar per aparcar, com qualsevol altre aficionat. «Em sembla fatal. ¡L’he deixat a tres quilòmetres! És un embolic. Caldrà pensar-ho molt per venir aquest any, però la neta és fan de Gavi, de Pedri, d’Ansu...», desgranava.

El Luis ha viatjat des d’Alacant amb automòbil amb el seu pare. «No havien dit que l’aparcament era senzill, però en els accessos està tot reservat i ens enviaven als llançadora...», ha comentat. Pare i fill han sigut previnguts i han aparcat a poca distància de l’estadi, tot just quan la circulació s’ha ocmençat a restringir.

Places reservades

Més previsors van ser el mig miler d’espectadors que van reservar pàrquing a la Fira de Gran Via. Un treballador detallava que, en aquesta primera ocasió, s’han quedat lluny d’ocupar la capacitat que s’ofereix al Barça. Una plaça de prepagament costa 12 euros; en cas de no haver-la adquirit amb temps, es paga 3,60 euros per hora. «Són 2.175 places i, amb els altres tres pàrquings de l’entorn de la Fira, són unes 3.800 en total, però no faran falta aquesta vegada», ha observat un empleat, que confessava que alguns aficionats anaven «una mica perduts».

L’Enric lamentava haver estacionat ala Fira: a la cua del bus, corria el rumor que no n’hi havia cap altre de tornada després del partit. «He aparcat en cinc minuts però si ho arribo a saber, hauria anat a la plaça d’Espanya», responia. En realitat, s’equivocava, perquè sí que existeixen busos de tornada. El Juan l’ha penalitzat un altre error: pensava que el llançadora s’agafava al carrer del Foc: «Hem hagut de caminar un bon tros fins a la Fira... Però he tret abonament i vindré tots els partits».

«Va més ràpid del que m’esperava per arribar a l’estadi, tot i que potser està més tranquil perquè és agost», pressentia el Francesc, acompanyat pel seu fill a la cua del bus. En tot cas, ha renunciat a comprar un abonament per a la temporada, al no garantir el club que els socis ocupin sempre el mateix seient. «No ho veig complicat i continuarem venint, perquè mai fallem al Barça. Però és un dia trist perquè no anem al Camp Nou: les obres seran una ruïna», ha temut Jordi Medina. «Hem aparcat bé, però vindrem menys que al Camp Nou, perquè aquí és més incòmode», ha admès Pere Casals. 

Notícies relacionades

Es preveu que la via més freqüentada per pujar fins al Lluís Companys sigui la que surt de la plaça Espanya. No obstant, es veia espaiosa a menys d’una hora del Gamper. «Però no és com anar al Camp Nou. És una petita incomoditat... Vindrem menys que abans a veure al Barça», reconeixia el Josep.

En canvi, alguns turistes es felicitaven d’haver topat amb el bus especial. «No ho sabíem i pensàvem anar-hi caminant. És una agradable sorpresa», declarava l’Oleg. «La gent ha vingut amb temps. A dos quarts de set teníem una cua enorme», ha observat una noia contractada per al bus llançadora. Explicava que la majoria no sabia que havia de mostrar l’entrada per pujar gratis al bus, si bé pocs no la portaven. Algun despistat ignorava que el Barça debutava a Montjuïc. «Pensaven que el bus era per pujar al castell», deia l’empleada.