Reforma urbana

Collboni esborra l’urbanisme tàctic dibuixat per Colau al carrer de Pelai

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Com qui esborra els dibuixos d’una pissarra per començar la nova classe, el govern de Jaume Collboni ha iniciat aquest dilluns les obres de reforma del carrer de Pelai, una remodelació succinta, que es prolongarà una setmana, per crear un cordó de serveis en la part de la calçada que dona a la vorera del costat mar, que s’instal·larà on ara es troba dibuixada una de les mostres d’urbanisme tàctic projectades durant l’últim mandat d’Ada Colau.

Els treballs serviran per dotar l’espai de més aparcaments per a bicis i motos i per facilitar la càrrega i descàrrega, segons precisa el consistori. En concret, hi haurà 64 places més per a motos, 72 més per a bicis i 20 noves DUM (Distribució Urbana de Mercaderies) per a càrrega i descàrrega.

Adeu als dibuixos a la calçada

I tot això quedarà configurat a la zona en què Colau va implantar part del seu urbanisme tàctic, mitjançant pintura feta a la calçada, en una actuació que va suposar eliminar dos carrils de circulació de vehicles per guanyar espai per al vianant. L’eliminat ara seran aquests dibuixos que tant debat van generar a la capital catalana, amb apassionats defensors i detractors.

Segons la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, el canvi respon a dos fets: la necessitat d’atendre la demanda de més aparcaments per a motos, bicis i descàrrega i la constatació que l’ús per part dels vianants de la zona dibuixada a la calçada «ha sigut pràcticament inexistent» des que es va implantar.

Sense afectacions

Tot i que tindran una càrrega simbòlica considerable, i una voluntat de mostrar que hi ha cert punt d’inflexió en l’urbanisme de la ciutat, els treballs no suposaran cap afectació a la circulació ni a l’espai per als vianants.

Al costat mar de la calçada de Pelai entre la plaça Universitat i el carrer Balmes es concentraran les places de càrrega i descàrrega i es mantindran els espais per a contenidors de residus. Entre Balmes i la plaça de Catalunya es generarà un doble cordó de serveis on hi haurà places de càrrega i descàrrega i es crearan les de bicis i motos. Els vianants, argumenta Bonet, van continuar anant per la vorera, i, en canvi, la zona d’urbanisme tàctic va acabar convertint-se en un lloc improvisat de càrrega i descàrrega.

Reclamació d’un carril bici

L’anunci ha generat protestes pel fet que la zona per als vianants que desapareix no doni lloc a un carril bici, sinó als aparcaments anunciats.

Si Barcelona en Comú acaba entrant al govern, serà interessant veure quin és el desenllaç i el futur d’aquests projectes que es van implantar a la capital catalana quan els de Colau eren el soci principal. En cas d’arribar els mateixos socis a un nou pacte ben aviat, els Comuns serien ara el soci menor per un regidor de diferència (10 dels socialistes contra 9 de Barcelona en Comú). El PSC en tenia dos menys el mandat 2019-2023 (10 contra 8). 

Notícies relacionades

I després hi ha la possibilitat que també ERC acabi entrant en el govern que per ara dirigeixen els socialistes en solitari. Es dona per fet que aquesta triple entesa seria possible només si Colau i Ernest Maragall deixen el consistori.

La reacció d’ERC

En el cas que el segon ho faci, tot indica que serà la regidora Elisenda Alamany qui assumeixi la presidència del grup republicà. Aquest dilluns Alamany ha comentat el final de l’urbanisme tàctic a Pelai amb un missatge a la xarxa social Twitter, en què ha escrit: «El PSC desmantella la pacificació del carrer de Pelai. Una intervenció urbanística que van impulsar els Comuns. No sé si la gent entén això de regalar vots a un govern perquè desmunti tot el que vas fer».