Gremi en lluita

Protesta del taxi a Barcelona avui: horaris i raons de la mobilització

Protesta del taxi a Barcelona avui: horaris i raons de la mobilització

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El taxi metropolità de Barcelona torna avui, dimecres, als carrers. Però en aquesta ocasió, la raó és relativament nova, o com a mínim, diferent de les anteriors: la liberalització de les llicències de VTC interurbanes, que el gremi reclama que puguin gestionar-se des del territori –per poder ser restringides, si calgués– i no des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, dirigit per la socialista Raquel Sánchez. Els taxistes, que no faran vaga, començaran a concentrar-se a les nou del matí, però la mobilització no arrencarà fins a les 10 hores.

Està previst que facin una marxa lenta per Gran Via fins al passeig de Gràcia. A Barcelona hi ha 10.521 taxis, però n’hi ha prou amb un centenar de vehicles negres i grocs per complicar sobre manera el trànsit del centre de la ciutat. Destinació final: la delegació del Govern a Catalunya, situada a la cantonada de Mallorca amb Roger de Llúria, on, previsiblement, faran el que solen fer, és a dir, llançar petards, proclames i alguna octavilla. La protesta la convoca Élite Taxi, i el seu portaveu, Tito Álvarez, assegura que vindran a Barcelona taxistes de «municipis turístics que corren un seriós perill perquè qualsevol persona pot aconseguir una llicència VTC per 30 o 40 euros i posar-se a treballar al seu territori».

La segona llicència

La liberalització de llicències VTC interurbanes no afecta els 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), un territori que en matèria de transports es considera una sola ciutat i, per tant, se’ls aplica la necessitat de disposar de la segona llicència que tramita l’Institut Metropolità del Taxi i que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va avalar la setmana passada. Sense aquesta llicència, es pot operar de dins a fora d’aquest àmbit, però no l’interior, que és on es concentren més del 90% de les credencials de lloguer de vehicles amb conductor.

Notícies relacionades

Per tot això, Álvarez va convidar a la protesta a l’associació VTC Gran Turisme de Catalunya, que representa les llicències tradicions, les que no estan associades a cap plataforma digital i que desenvolupen el treball de sempre d’aquest negoci. Perquè ens entenguem: casaments, batejos, comunions, funerals, clients de luxe i congressistes. Finalment, aquesta entitat, per un estret marge en la votació (60% contra 40%) ha declinat la invitació.

Álvarez s’ha reunit a Madrid aquest dimarts amb representants del Ministeri de Transports, però amb la trobada no n’hi ha hagut prou per aturar la mobilització de dimecres.