Norma polèmica

El TJUE dictamina que limitar les llicències VTC a l’àrea metropolitana de Barcelona viola la legislació europea

El TJUE dictamina que limitar les llicències VTC a l’àrea metropolitana de Barcelona viola la legislació europea
3
Es llegeix en minuts
Silvia Martinez
Silvia Martinez

Periodista

ver +

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha sentenciat aquest dijous que «la limitació de les llicències de serveis de VTC a una per cada 30 llicències de serveis de taxi no sembla idònia per garantir la consecució dels objectius» i viola la llibertat d’establiment. Els jutges europeus també conclouen que la viabilitat econòmica dels serveis del taxi no constitueix una raó imperiosa d’interès general que justifiqui el sistema tot i que consideren que exigir una llicència addicional a la prevista a nivell nacional «pot resultar necessari» per a la bona gestió del transport, del trànsit, de l’espai públic i la protecció del medi ambient.

La sentència s’alinea així amb les conclusions generals emeses a mitjans de desembre passat per l’advocat general del TJUE, Matiej Szpunar, que en un dictamen preliminar va donar la raó a l’empresa Prestige i Limousine al declarar que «limitar el nombre de llicències de vehicle de transport amb conductor (VTC) a l’àrea metropolitana de Barcelona viola la llibertat d’establiment». Va ser aquesta empresa, tot i que en total són una quinzena les afectades incloses companyies vinculades a plataformes internacionals en línia, la que va decidir impugnar davant el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) el reglament local.

Aquesta normativa exigeix que les empreses que ja disposen d’una autorització per prestar serveis de VTC urbans i interurbans a Espanya obtinguin una llicència addicional per prestar serveis de VTC a la conurbació de Barcelona, fet que limita les llicències de serveis de VTC a una per cada 30 llicències de serveis de taxi. Aquesta exigència ha fet que el nombre de llicències de taxi s’hagi mantingut estable en els últims 35 anys tot i que ha impedit als nouvinguts al mercat dels VTC accedir a les autoritzacions. 

Una quinzena d’empreses

Això és el que va denunciar Prestige i Limousine davant els tribunals catalans, que l’objectiu de les limitacions i restriccions imposades pel reglament local és obstaculitzar la seva activitat per protegir els interessos del sector del taxi. Els dubtes del TSJC van fer que l’òrgan judicial català remetés una pregunta prejudicial als jutges europeus sobre la compatibilitat del règim de doble autorització a què s’han vist sotmeses les VTC a l’àrea metropolitana de Barcelona i si podria ser vista com una una estratègia dirigida a reduir a la mínima expressió la competència que els serveis de VTC han estat mantenint davant els serveis de taxi.

Tal com va avançar al desembre l’advocat general, la conclusió de la cort és que l’exigència d’una autorització específica addicional i la limitació del nombre de llicències constitueixen, totes dues, «restriccions a l’exercici de la llibertat d’establiment». La primera perquè limita efectivament l’accés al mercat a tot nouvingut i la segona perquè limita el nombre de prestadors de serveis de VTC establerts a la zona en qüestió.

Principi de proporcionalitat

Els jutges també han examinat que les restriccions a la llibertat d’establiment estan justificades per una raó imperiosa d’interès general i si són apropiades per garantir, de forma congruent i sistemàtica, la realització de l’objectiu perseguit, sense anar més enllà del necessari per assolir-lo. És a dir, si es respecta el principi de proporcionalitat. La conclusió és que «si bé els objectius de bona gestió del transport, del trànsit i de l’espai públic d’una conurbació, així com de protecció del medi ambient, poden constituir raons imperioses d’interès general, l’objectiu de garantir la viabilitat econòmica dels serveis de taxi és un motiu de caràcter purament econòmic que no pot constituir una d’aquestes raons», conclou la sentència.

Notícies relacionades

El Tribunal de Justícia també recalca que l’exigència d’autorització prèvia pot considerar-se necessària per arribar als objectius de bona gestió del transport, del trànsit i de l’espai públic, així com de protecció del medi ambient. No obstant, aquesta autorització específica s’ha de basar en criteris objectius, no discriminatoris i coneguts per endavant, que excloguin qualsevol arbitrarietat i que no s’encavalquin amb els controls ja efectuats en el marc del procediment d’autorització nacional, sinó que responguin a necessitats particulars de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

En canvi, la limitació de les llicències de serveis de VTC a una per cada 30 llicències de serveis de taxi no sembla idònia per garantir la consecució dels objectius de bona gestió del transport, del trànsit i de l’espai públic, així com de protecció del medi ambient.