Sense mur ni lateral

Barcelona redibuixa la Meridiana amb tres carrils menys a partir de Fabra i Puig

Els estudis previs preveuen fer caure el pont de Can Dragó i pacificar la via fins al pont de Sarajevo

Barcelona redibuixa la Meridiana amb tres carrils menys a partir de Fabra i Puig

Ayuntamiento de Barcelona

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

El govern d’Ada Colau vol deixar encarrilada la transformació de l’últim tram urbà de la Meridiana abans d’anar a eleccions, tot i que no arribi a temps de licitar el projecte ni les obres. Aquest dimecres ha presentat a la premsa i als veïns els estudis previs per a la pacificació dels 2,5 quilòmetres que van de Fabra i Puig fins al pont de Sarajevo. I els primers dibuixos mostren dues mesures contundents que no deixaran indiferents veïns i conductors.

D’una banda, l’Ajuntament prossegueix amb la reducció de l’amplada i el nombre de carrils en aquesta artèria d’entrada i sortida de Barcelona. El nou tram tindria un carril menys per sentit i prescindiria del lateral que avui dona accés al nucli antic de Sant Andreu. La nova configuració preveu cinc carrils de sortida de la capital: un per a bus urbà, dos per a vehicles privats i carril ràpid Bus VAO. D’entrada, dos carrils per a trànsit privat i un per a bus. En síntesi: els cotxes en tindran només dos per entrar i dos per sortir de la ciutat.

El segon gran canvi són les cotes, perquè el replantejament inclou resoldre «de manera més integrada i agradable» el desnivell del terreny. Aquest tram de Meridiana té sota un túnel ferroviari –el que proveeix l’estació Sant Andreu Arenal– i la calçada se situa sobre un calaix a la mateixa cota que el parc de Can Dragó (Nou Barris). Avui un mur vertical i un carril lateral resolen el desnivell del costat Sant Andreu i els girs cap aquest barri, cosa que condemna els veïns a viure davant una pantalla opaca, amb un espai públic d’escassa qualitat.

Desmuntar el calaix

Desmuntar el calaixLa proposta municipal és «desmuntar l’autopista», és a dir, el calaix elevat per on van tots els carrils actualment. El nou pla és que només els d’entrada estiguin a cota Nou Barris, mentre que els de sortida quedin en la cota inferior separats per una rambla central. Seria una mitjana verda de 20 metres d’ample, amb arbres i parterres i un carril bici bidireccional i segregat.

I ja que aquí es concentraria tot el desnivell, els passos zebra serien en diagonal perquè cap pendent superi el 6% d’inclinació màxima recomanada per a vianants. N’hi hauria molts més, a més: de 9 ara a 18 passos per creuar la via, situats cada 130 metres en comptes de cada 300.

Ni mur, ni pont, ni lateral

Tot això permetria prescindir del mur per complet, afirma l’equip de govern, així com el pont de Can Dragó utilitzat sobretot per vehicles. Porta també a la decisió municipal de suprimir l’actual calçada auxiliar, on hi ha dos carrils d’aparcament i serveis i un per a la circulació. Els girs cap a Sant Andreu es farien en els encreuaments com un carrer més de Barcelona. Aquest lateral se substituiria per una vorera XXL de 18 metres, com les del passeig Sant Joan.

Circulació més lenta

«Aquests estudis previs demostren que aquesta pacificació és viable i compatible amb les infraestructures heretades, com el tren», defensa la tinenta d’alcaldia i responsable d’Urbanisme, Janet Sanz. «És una oportunitat per a la millora de la xarxa de bus, perquè molta gent de Sant Andreu no puja a la Meridiana a agafar-lo ara com ara», apunta. També, reconeix, estrènyer els carrils i doblar els semàfors farà que la circulació sigui molt més lenta en aquesta gran porta d’accés a Barcelona: «La velocitat màxima ja són 50 km/h però moltes vegades no es compleix, afavorirem el compliment d’aquest límit».

¿Obres l’any que ve?

¿Obres l’any que ve?«Vam prometre als veïns que deixaríem la proposta feta abans de les eleccions perquè es pugui executar en el pròxim mandat: es podrà encarregar el projecte executiu a partir del gener del 2024 i licitar les obres el mateix any», recalca. Un calendari, no obstant, que podria topar amb un canvi de govern que desprioritzi o descarti aquesta intervenció.

La voluntat municipal és «encadenar» obres, insisteix Sanz. Ara estan en marxa les obres fins a Felip II i el ple de l’abril –l’últim del mandat– votarà l’aprovació definitiva de la pacificació del segon tram, de Felip II fins a Fabra i Puig. Si tira endavant, podrien licitar-se ja les obres a la tardor.

Notícies relacionades

Tot i que no està calculat encara el cost, amb gran probabilitat el desmuntatge del calaix convertiria aquesta actuació en el tram més car dels tres que pot pacificar en solitari el consistori. El quart, que aniria del Pont de Sarajevo (Trinitat) fins a Torre Baró, és ja autovia i depèn de la Generalitat.

Aquest no té data ni acord, però per executar el tram 3 Govern i ajuntament hauran d’afrontar el 4 si volen evitar un caòtic embut de carrils entre Trinitat Vella i Trinitat Nova. També té pendent de negociar la millora de l’estació de busos de Fabra i Puig, de titularitat catalana, que amb els anys ha quedat petita i desangelada. Les converses inclouen a més reordenar les parades de bus interurbà que hi ha a la Meridiana a l’altura de la Sagrera, que generen molèsties a veïns i són incòmodes per als usuaris.