Model de ciutat

El RACC censura la «imposició» del pla urbanístic d’eixos verds a Barcelona

El RACC censura la «imposició» del pla urbanístic d’eixos verds a Barcelona

Jordi Cotrina

  • El president de l’automòbil club lamenta que l’Ajuntament no hagi dialogat més amb diferents actors socials abans de posar-se a retocar l’Eixample

  • «La decisió s’ha pres, podríem dir, de manera una mica imposada», afirma Josep Mateu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El canvi urbanístic a l’Eixample té els seus lògics efectes en la mobilitat, en la circulació. Segons l’Ajuntament de Barcelona, impulsor del pla d’eixos verds, hereu de les superilles, la malla de xarxa bàsica del districte pot absorbir sense problemes el trànsit que deixi de circular pels 21 carrers que deixaran de ser lineals per al vehicle privat. És a dir, les vies per les quals no es podrà anar de cap a cap. El RACC no ho té tan clar; ni de bon tros. El president de l’entitat ha compartit aquest dimarts els seus dubtes durant la presentació d’un informe sobre la convivència a la via pública de Barcelona. I ha aprofitat per censurar les formes del govern municipal: les decisions, diu, s’imposen i amb prou feines hi ha diàleg.

Josep Mateu no ha fugit d’estudi quan se li ha preguntat per les obres a Consell de Cent i pel fet que, per primera vegada, es taqui (o es rendeixi homenatge, segons a qui preguntin) el dibuix que Ildefons Cerdà va realitzar el 1859 per cosir l’antiga Barcelona amb els municipis que van començar a unir-se a la gran ciutat a finals del segle XIX. «Ha sigut una decisió que ens hauria agradat que fos consensuada amb més actors de la ciutat», ha compartit el president de l’automòbil club, que no és la primera vegada que critica al consistori falta d’acord en decisions tan transcendentals.

Però aquí no ha quedat la cosa: «La decisió s’ha pres, podríem dir, de manera una mica imposada».Mateu ha fet referència a una notícia d’aquest diari en la qual s’analitzava la situació a Consell de Cent una vegada prohibida la circulació recta entre Vilamarí i Sant Joan. «Tot i que hi hagi informacions que diguin que el trànsit s’ha evaporat, no hi ha hagut cap mesura de transport públic per entrar i sortir de la ciutat».

Menys carrils

Notícies relacionades

Respecte a l’evaporació, l’article a què ha fet referència ja posava sobre la taula els dubtes sobre com es comportaria el trànsit a l’Eixample per assumir els prop de 7.000 vehicles diaris que encara circulaven pel carrer (n’eren 16.000 fins a la instal·lació d’urbanisme tàctic que va reduir la calçada a un carril per a cotxes). En aquesta mateixa notícia s’advertia, de fet, que València i Gran Via, les alternatives naturals, han perdut un vial de cotxes cada una en l’última dècada.

En qualsevol cas, Mateu ha convidat a esperar a veure «quin és l’efecte de la restricció als carrers que envolten Consell de Cent i ha recordat que entre el 70% i el 80% dels cotxes que circulen per l’Eixample venen de fora de la ciutat. «Si no hi ha mesures a curt termini, tots els vehicles que anaven per Consell de Cent es veuran obligats a utilitzar carrers pròxims. És l’opinió que hem donat quan se’ns ha consultat, que han sigut poques vegades», ha dit.