Crisi climàtica

Barcelona rebaixa les restriccions de la zona de baixes emissions

Els permisos per entrar-hi sense etiqueta s’amplien de 10 a 24 d’anuals, les famílies amb rendes baixes en quedaran exemptes i els autònoms que es jubilin abans de cinc anys no estaran obligats a canviar el seu cotxe contaminant

Barcelona rebaixa les restriccions de la zona de baixes emissions
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La zona de baixes emissions (ZBE) avança com els crancs. Meses enrere es deia que els cotxes amb etiqueta groga també es quedarien fora de l’àmbit de les rondes de Barcelona, però va ser desmentit pel govern d’Ada Colau, que sí que va defensar que aquesta mesura arribarà tard o d’hora, però no per ara. Aquest dimarts s’ha tornat a descartar l’enduriment del paraigua ambiental. Però s’ha anat més enllà: el consistori ultima una revisió de l’ordenança que rebaixa el pla i que permetrà l’entrada de més cotxes contaminants a la gran ciutat. Marxa enrere per poder anar cap a davant en el futur.

Els canvis més importants són els següents: es passa de 10 a 24 autoritzacions anuals per entrar a la ZBE amb un automòbil sense etiqueta (amb la reserva prèvia en el web de l’Àrea Metropolitana de Barcelona), els professionals que utilitzen furgoneta i que estiguin a cinc anys de la jubilació podran evitar la compra d’un vehicle nou que no aconseguiran amortitzar i les famílies amb rendes baixes quedaran exemptes de les restriccions (mesura que ja s’aplicava a treballadors autònoms). La reforma de l’ordenança inicia ara el seu periple burocràtic, amb la idea que es pugui aprovar definitivament al gener.

En paral·lel, l’ajuntament continua pendent del recurs presentat abans de l’estiu després de la clatellada de la sentència judicial que al març va anul·lar la ZBE, que continua operativa perquè el jutge no va dictar mesures cautelars. S’espera una resolució definitiva en un any, després de les eleccions municipals del maig del 2023. Els canvis presentats aquest dimarts, de fet, responen a algunes de les demandes exposades en aquesta denúncia que va tirar per terra un dels projectes estrella del mandat. Així ho ha admès Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, que ha assenyalat també la necessitat de complir la llei estatal de canvi climàtic.

El càlcul social

«No alterem la delimitació ni els horaris. Tampoc els vehicles afectats, els sense etiqueta. Tot això és el ‘hardware’ de la zona de baixes emissions, i és el que dona coherència a la mesura», ha assenyalat Badia, que ha afegit que els canvis responen a la voluntat de donar una «dimensió més social». Quant a les rendes baixes, el sostre econòmic sota el qual una família en queda exempta el marca l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM). El càlcul exigeix recórrer a la calculadora. Una persona sola ha de multiplicar l’indicador (579,02 euros al mes) per dos. Si són dues persones, per 2,5; si són tres persones, per 2,9, i si són quatre o més membres, per 3,3. Dels 50.000 cotxes que s’han registrat per accedir-hi en dies solts, el consistori calcula que uns 20.000 entrarien en aquesta paleta de rendes baixes.

Notícies relacionades

El de les famílies amb pocs recursos, a més de l’«excessiu àmbit geogràfic», era un dels arguments esgrimits pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en la seva sentència, ja que es considerava que la ZBE era «massa restrictiva». En l’expedient administratiu, detallaven els jutges, «no es fa una anàlisi suficient de les alternatives, ni de les conseqüències econòmiques, socials i sobre el mercat i la competència que produeixen les mesures, ni s’avaluen prou els costos i beneficis que implica el projecte de disposició per als seus destinataris, ni les càrregues administratives».

Sense efecte retroactiu

No s’espera, ha explicat Badia, que arribi ara una allau de demandes de conductors que han sigut multats i que amb la modificació de l’ordenança sí que podran circular amb els seus cotxes contaminants. «No hi ha efecte retroactiu», ha assenyalat, però, sí, una «proporcionalitat a l’hora d’acompanyar més altres col·lectius». En vista dels canvis incorporats a la normativa, no és de preveure que la desena d’associacions i entitats que van portar la ZBE als tribunals combreguin amb la proposta, ja que el seu principal objectiu no era modificar aspectes, sinó derogar directament la mesura. Això només succeirà si el consistori esgota tots els recursos judicials.