‘Rickshaws’ conflictius

Barcelona prohibirà els bicitaxis durant mig any a la Sagrada Família, Eixample, Paral·lel, parc Güell i Camp Nou

L’ajuntament torna a reclamar a la Generalitat que veti l’activitat relacionada amb aquests vehicles

zentauroepp43659904 bicitaxi rickshaw180615194708

zentauroepp43659904 bicitaxi rickshaw180615194708 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat inicialment un decret que prohibeix la circulació dels cicles de més de dues rodes (tipus C1) que facin una activitat d’explotació econòmica, els bicitaxis, a diverses zones de la ciutat i durant un període de sis mesos. La restricció serà vigent principalment durant els mesos de més activitat turística, quan es donen més circumstàncies d’ocupació i ús de l’espai públic. El decret entrarà en vigor amb l’aprovació definitiva. La prohibició de circulació d’aquests vehicles, també anomenats ‘rickshaws’ o ‘trixis’, s’aplicarà en cinc àrees de la ciutat: a la Sagrada Família, al Quadrat d’Or de l’Eixample, a l’avinguda del Paral·lel, al parc Güell i al Camp Nou.

La nova restricció circulatòria s’afegeix als decrets dels districtes de Ciutat Vella i de Sant Martí on cada any, especialment durant els mesos d’estiu, també es limita la circulació d’aquest tipus de vehicle a determinats itineraris. L’objectiu de la mesura és alleugerir l’ocupació de l’espai públic i les molèsties per als veïns, és a dir, garantir l’equilibri entre la vida veïnal i altres usos de l’espai públic.

La tercera tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, ha assegurat que «els bicitaxis no responen al model de mobilitat ni al model turístic que el govern municipal vol per a la ciutat: generen molèsties de circulació, problemes de seguretat i fan competència deslleial al taxi». «Des de l’Ajuntament de Barcelona estem utilitzant tots els instruments que tenim al nostre abast per garantir la seguretat a l’espai públic, però insistim que fa falta que la Generalitat faci la seva feina i prohibeixi aquesta activitat», ha afirmat.

Saturació de l’espai públic

L’Ajuntament de Barcelona ha detectat que els últims anys, malgrat l’entrada en vigor de les restriccions als cicles de més de dues rodes i als vehicles de mobilitat personal d’ús comercial de Ciutat Vella i Sant Martí, l’impacte del creixement de l’activitat econòmica i del turisme en altres zones de la ciutat ha provocat el desplegament d’aquests vehicles en altres districtes, així com cap a determinats àmbits i zones emblemàtiques de la ciutat amb un interès artístic, cultural, esportiu o de grans esdeveniments. En conseqüència, en aquests espais s’ha observat la mateixa problemàtica de saturació de l’ús de l’espai públic, cosa que ha provocat un increment de problemes de convivència entre els diversos tipus de mobilitat.

La mesura de prohibir la circulació dels bicitaxis es pren, segons el consistori, per la necessitat d’assegurar que la mobilitat de la ciutadania es faci amb seguretat, especialment els desplaçaments de vianants, bicicletes i certs vehicles de mobilitat personal, fent compatible l’equitativa distribució de l’espai públic entre totes les persones usuàries de la via.

Notícies relacionades

L’ordenança de circulació de vianants i vehicles obliga aquests vehicles a estar inscrits en un registre municipal. Aquesta mesura només implica la seva identificació, però no constitueix un títol habilitant per poder exercir l’activitat econòmica de transport de viatgers des de la via pública.

D’altra banda, l’Ajuntament de Barcelona està en converses amb la Generalitat perquè reguli aquest tipus d’activitat econòmica, ja que tenen les competències en matèria de transports de passatgers.