Model urbanístic

La Barcelona que ve, a través de les 183 obres en marxa durant l’estiu

Pacificació de carrers, carrils bici i infraestructura ferroviària marquen el futur pròxim de la ciutat cap per avall, però també defineixen cap a on van l’urbanisme i la mobilitat

La Barcelona que ve, a través de les 183 obres en marxa durant l’estiu

JOAN CORTADELLAS

6
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

És difícil connectar unes obres amb les altres. Perquè aquí hi va un carril bici, allà s’hi instal·la una vorera nova i més enllà es canvia un col·lector centenari. L’únic segur és que els treballs a la via pública es concentren durant els mesos d’estiu aprofitant que l’activitat humana (residencial) baixa de manera considerable. No hi ha nanos de camí a l’escola o la universitat i molts treballadors disfruten de les seves merescudes vacances. Però si un s’ho proposa, especialment aquest any, és possible imaginar la Barcelona del futur (la que vol l’ajuntament però també les altes institucions) a través dels 183 projectes que coincidiran durant l’estiu (56 dels quals comencen i acaben en aquests dos mesos). No és casualitat que hi hagi tanta obra ferroviària després de molts anys de guaret en el transport públic subterrani. No és casualitat que les urbanitzacions tinguin a veure amb el desig de dotar el vianant de més espai. I no és casualitat que es planifiquin vies pedalables en llocs gens residuals. La Sagrera, Diagonal, Via Laietana, Consell de Cent, Sants, Ferran i Pi i Margall. Així són les obres d’aquests dos pròxims mesos i aquest és el missatge de fons.

Que quedi clar, però, que aquest no serà un estiu especialment complicat en matèria de mobilitat. Ho ha assegurat aquest dimecres Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures des de temps immemorials, així que sap de què parla. També és cert que estem en vigílies electorals i que no seria prudent admetre que les obres als eixos verds de Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona generaran problemes de trànsit a les vies adjacents, que hauran d’absorbir el trànsit que ara passa per aquestes artèries. Però a la Via Laietana, per exemple, que ja no permet el sentit ascendent de punta a punta, no sembla que hagi encallat la ruta pel passeig de Picasso i Lluís Companys.

Cartell electoral

En aquests quatre primers carrers implicats en el pla de 21 eixos verds està previst que a l’agost es talli el pas de vehicles que no siguin de comerciants o veïns. També quedaran sense servei els carrils bici. Prèviament, al juliol, es ressituaran les estacions del Bicing i les places d’aparcament de persones amb mobilitat reduïda i de distribució urbana de mercaderies. De segur que els operaris dels 10 lots (10 contractes diferents) tenen com a prioritat treballar a preu fet per poder complir amb els terminis previstos, ja que està previst que aquestes primeres pacificacions de la Superilla Barcelona estiguin llestes en el primer trimestre del 2023 i es converteixin en un dels cartells electorals dels comuns de cara a intentar mantenir l’alcaldia.

Imatge virtual de l’aspecte que tindrà Consell de Cent després de la seva conversió en eix verd de l’Eixample

/ El Periódico

El mateix amb la Via Laietana, el primer tram de la qual, entre Urquinaona i Antonio Maura, també hauria d’estar completat el maig de l’any que ve. L’artèria, per cert, quedarà tallada en els dos sentits el 7 d’agost. Només aquell dia. D’altra banda, el 4 de juliol van començar les obres de reurbanització del carrer de Jonqueres, un dels que potser millor representa la Barcelona preolímpica, amb voreres raquítiques i un munt d’asfalt. Es treballarà fins a mitjans del 2023 i en tot moment, informa el consistori, es mantindrà habilitat un carril de circulació ascendent. Pi i Margall és una altra de les grans actuacions. Va començar el 7 de juny i hauria d’estar acabada el 25 d’octubre de l’any que ve. Amb la mateixa filosofia que la Via Laietana i els eixos verds. Una altra obra d’urbanització important es portarà a terme al carrer de Menéndez Pelayo i a l’avinguda de Joan XXIII. Aquests treballs formen part del conjunt d’actuacions vinculades a l’Espai Barça (a partir de l’11 de juliol). També s’implementaran zones verdes a la Marina del Prat Vermell, Torre Baró i la Colònia Castells, i es completarà l’actuació tàctica de la intersecció de Balmes amb Pelai.

Mas ciclistes

De les pacificacions als carrils bici. N’hi ha quatre de previstos per a aquest estiu. Al carrer de Ferran s’està generant un eix pedalable, que consisteix, bàsicament, a pintar bicis a terra per deixar clar que per allà es pot pedalar en els dos sentits. Fins a mitjans d’agost, està previst instal·lar un carril bici a Manso, entre Borrell i Paral·lel. El tercer viatja fins al carrer de Sants, entre Riera Blanca i Arizala. Serà compartit amb el bus, com ja passa en tot el tram anterior del mateix carrer i de Creu Coberta. L’últim està previst a la Sagrera, connectant el carrer del Clot amb la rambla de l’Onze de Setembre.

Una bici espera en un dels encreuaments del carrer de Sants, en presència d’un vehicle de TMB en ple gir

/ Ricard Cugat

De la pacificació i les bicis, al transport públic ferroviari. Aquest estiu no hi ha previst cap carril bus nou, com solia planificar-se, però sí que hi ha en marxa importants projectes subterranis que, a mitjà i llarg termini, haurien d’aplanar el camí d’un dels objectius polítics contemporanis: descarbonitzar la mobilitat. Res que es conegui ja, però va bé un petit repàs, perquè en els últims 10 anys potser no havien coincidit tants projectes alhora.

La prolongació de l’L8 de FGC des d’Espanya fins a Gràcia generarà talls esporàdics en el traçat per fer-hi cales de localització. Res seriós. La continuació de les obres de l’L9, després de més d’una dècada parades, generaran alguna molèstia lleu a la superfície. És el cas de la Via Augusta amb Pau Alcover, a prop de la Bonanova, on està prevista l’estació de Sarrià. L’avenç del tramvia per la Diagonal continuarà afectant tot el tram implicat, entre la plaça de les Glòries i Verdaguer.

El lloc d’inici de les obres, a Diagonal amb València cantonada Roger de Flor

/ FERRAN NADEU

Notícies relacionades

I després hi ha els talls de metro per fer millores a la xarxa. El més important ja ha començat i afecta la línia 5. El traçat està sense servei entre La Sagrera i Horta (fins a El Carmel, a l’agost) i tot i que hi haurà bus alternatiu, TMB recomana saltar a altres línies, com l’L3 i l’L4, per arribar al centre de la ciutat. Entre l’1 i el 17 d’agost està previst que l’estació de Drassanes de la línia 3 quedi sense servei per actuar sobre elements afectats per amiant. En aquestes dues setmanes, el traçat anirà de Zona Universitària a Paral·lel i de Liceu a Trinitat Nova. Abans que acabi l’estiu també està previst que les línies R2 i R11 de Rodalies (la que ve de Granollers) passi a circular per l’interior de la futura estació de la Sagrera, fet que també generarà talls en el servei

Les obres municipals d’estiu tenen un cost d’uns 23,5 milions d’euros. A això cal sumar-hi el que inverteixen la Generalitat i el Govern en les seves diferents competències. En resum, uns mesos de calor en què continuarà prenent forma una Barcelona que intenta acomodar els carrers perquè passejar i anar en bici sigui més fàcil, i perquè anar amb cotxe sigui una mica més complicat. I per a això segon, alternatives de transport públic. Si una cosa i l’altra van compassades ja és una altra cosa.