Transport ferroviari

Renfe licita per fi l’ampliació d’andanes de l’estació de Rodalies d’Arc de Triomf

Si res ho evita, com va passar el 2017, les obres podrien començar el primer trimestre de 2023. El projecte permetrà incrementar un 30% la capacitat dels trens de la R-1, R-3 i R-4

Renfe licita per fi l’ampliació d’andanes de l’estació de Rodalies d’Arc de Triomf

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Són molts diners, però la xifra és baixa en comparació amb el que implica qualsevol obra ferroviària. Malgrat que només siguin 3,4 milions d’euros, es tracta d’una dels projectes més importants per millorar algunes de les línies més utilitzades de Rodalies a Catalunya. Renfe acaba d’anunciar per fi la licitació dels treballs per allargar fins als 200 metres les andanes de l’estació d’Arc de Triomf, una reivindicació històrica del Govern i una acció clau perquè les línies R-1, R-3 i R-4 puguin augmentar la seva capacitat amb trens més llargs.

Aquest diari ja va informar el 2009 de la voluntat de Renfe d’ampliar les andanes d’aquesta terminal. En aquells temps s’estava emprenent una reforma integral dels vestíbuls i s’anunciava la licitació de la redacció del projecte constructiu per allargar les andanes des dels 172 fins als 200 metres de longitud. La crònica de llavors, firmada per Ramon Comorera i que serveix de la mateixa manera per a 2022, deia el següent: «L’ampliació és necessària perquè els combois dobles, amb sis vagons en lloc de tres, que Renfe ha posat progressivament en servei des de 2006 per intentar evitar les aglomeracions de les hores punta, càpiguen sencers a l’estació. El mateix passa amb les unitats del nou model de tren Civia que l’operadora va introduint en les línies de Cercanías». Era ‘Cercanías’ i no ‘Rodalies’ perquè faltava un any perquè Govern i Generalitat acordessin el traspàs de part de les competències ferroviàries (horaris, gestió i tarifes, però no infraestructures ni parc mòbil).

L’estació, que l’1 de juliol complirà 90 anys de funcionament, requerirà 10 mesos d’obres un cop els treballs estiguin iniciats. El concurs ja el va guanyar una empresa el 2017, però la seva oferta massa a la baixa li va acabar passant factura i al final no es va poder fer càrrec del projecte. Ara tot torna a començar i després de la presentació i posterior anàlisi de les ofertes dels postulants, tant tècnicament com econòmicament, i haver optat per un d’ells, el més probable és que els treballs comencin en algun moment del primer trimestre de 2023. Almenys aquesta és la idea.

Més viatgers

Notícies relacionades

Un cop acabat, la capacitat dels trens s’haurà incrementat fins al 30%, ja que un tren format per dues unitats Civia de cinc cotxes (vagons) té un longitud de 200 metres i pot transportar gairebé 2.000 persones. En un dia feiner, unes 25.000 persones utilitzen aquesta terminal, que és també punt intermodal amb la L-1 del metro i, a la superfície, acull la immensa parada de Bicing situada sota l’Arc de Triomf i els autobusos urbans.

El projecte de millora d’Arc de Triomf contempla altres actuacions, a més de la prolongació d’andanes. Està previst ressituar un ascensor i una escala mecànica, es renovaran els encaminaments per a persones amb mobilitat reduïda, es millorarà la il·luminació i es s’eixamplaran les andanes per millorar l’entrada als trens.