Mobilitat

El vehicle privat és cosa d’homes

Una enquesta encarregada pels promotors del peatge urbà a Barcelona dibuixa una bretxa de gènere en l’ús del cotxe propi. El sondeig estima, també, que el 51,5% dels barcelonins (i veïns) estan a favor d’una taxa per combatre la contaminació i reduir la congestió

El vehicle privat és cosa d’homes

RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, política municipal, educació, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al debat tècnic sobre la implantació d’un peatge urbà a Barcelona s’hi ha de sumar el preu polític i la percepció social. Quant al primer, poc podran fer les entitats que aquest dimarts han presentat la seva proposta de taxa. Tenen davant seu una zona de baixes emissions (ZBE) que ha donat un missatge al ciutadà tan involuntari com clar: canvia de cotxe si no tens etiqueta ambiental i així podràs continuar entrant a la gran ciutat al volant del teu propi automòbil. Ara, amb el peatge urbà, la cosa fa un tomb important: és igual si el teu vehicle contamina molt o poc, pagaràs igual. Això, políticament, és complicat de manejar. És, de fet, l’eterna representació de la doble batalla de la mobilitat, contra la contaminació i contra el trànsit i l’ocupació de l’espai públic.

Per al segon, les entitats brandeixen una enquesta realitzada pel Gesop a 813 persones de més de 16 anys i residents, a parts gairebé iguals, a l’àrea metropolitana i a la capital catalana. El sondeig presenta una primera dada reveladora respecte a l’ús del cotxe o la moto en funció del gènere. És l’enèsima prova que això del vehicle privat és cosa d’homes, ja que ells l’utilitzen diàriament o molt sovint en un 44,3% dels casos i elles, en un 24,3%.

El sondeig revela que el 51,5% dels entrevistats estan a favor d’implantar una taxa entre les set del matí i les vuit de la nit. Les respostes són idèntiques tant si el que respon viu dins com si resideix fora de Barcelona. Però la seva opinió canvia lleugerament si utilitzen el vehicle privat de manera habitual. En aquest cas, els que no ho veuen clar són el 61,3% En l’altre extrem, els que asseguren no recórrer mai al cotxe o la moto, abracen la proposta en un 55,8% dels casos. 

Furor estranger

Notícies relacionades

Quant al lloc de naixement, hi ha diferències tan substancials com peculiars. Els nascuts a Catalunya són els menys entregats (48,6%), per sota dels nascuts a la resta de l’Estat (54,8%) i els parits a l’estranger (59,1%). Pel que fa a la situació laboral, que podria dir-se que equival a edats, els estudiants són els més entusiastes (61,9% a favor) mentre que els que asseguren tenir una feina, amb un 48%, són els més reticents. 

L’enquesta del Gesop també pregunta sobre quina seria la quantia justa per a un peatge urbà a Barcelona. El 46,1% considera que amb dos euros seria més que suficient, per un 21,9% que aposten per cinc euros, un 9,9% que pugen a 10 euros i un 10,5% que fins i tot creuen que s’hauria de cobrar més de 10 euros. L’11,5% no ho sap o no ho contesta. 

Temes:

Mobilitat Cotxes