Mobilitat

Embussos al túnel de Glòries: l’ajuntament no espera «millores significatives» del trànsit

El consistori veu un cert progrés respecte al primer dia i posa l’accent en la reducció de temps per als que van en transport públic a Barcelona

Embussos al túnel de Glòries: l’ajuntament no espera «millores significatives» del trànsit

Manu Mitru

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El túnel de les Glòries per accedir a l’Eixample (l’entrada a Barcelona està tres quilòmetres en direcció Besòs) ha continuat omplint tertúlies i enfurismant a les xarxes socials el seu segon dia de funcionament. Els conductors continuen sense entendre com és possible que una infraestructura viària nova no millori el trànsit privat, mentre que l’ajuntament diu que les coses han anat millor que durant el dia de l’estrena. Amb els fonaments encara mullats, l’artèria tardarà a exhibir certa fermesa, a assentar l’aspecte de l’hora punta matinal. Però que ningú s’enganyi: això no serà mai un riu fluid de vehicles perquè la galeria no millora l’accés a la gran ciutat (sí per al bus i el taxi), sinó que permet col·locar els cotxes sota una alfombra. El consistori, de fet, no n’espera una millora significativa.

Mateix model, sota terra

La Gran Via que es desviava cap a la superfície de la plaça tenia dos carrils per a cotxes i un per a transport públic. La Gran Via que des de dilluns desemboca a Castillejos després del túnel després d’un primer semàfor a l’altura del carrer de Bilbao –per regular l’accés a la galeria i evitar que s’ompli d’automòbils aturats– té la mateixa configuració. Sí, les cues persistiran perquè la C-31, que esdevé municipal a l’altura de la rambla de Prim, amb prou feines té una escapatòria, la sortida de Bac de Roda, que permet disseminar-se per la ciutat a través de Selva de Mar o Bac de Roda (sentit muntanya, a la recerca de rambla de Guipúscoa i després cap a Aragó) o per Espronceda i Bilbao (per entrar cap a Sant Martí i la zona marítima).

Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures, parla amb aquest diari dimarts a la tarda per valorar les primeres 48 hores de vida del túnel. Nega que hi hagi més embussos que la setmana passada, quan les ‘new jersey’ encara desviaven el trànsit cap a la superfície de la plaça. Nega també que la cua de cotxes hagi arribat, com s’ha pogut llegir en algun mitjà de comunicació, fins al Besòs. «El que hem fet és soterrar una via d’entrada a la ciutat que sempre ha patit retencions», resumeix. «No podem esperar una millora significativa perquè l’entrada ja tenia dos carrils», afegeix. I posar-ne tres, assenyala, només ajudaria a generar un efecte embut. Sobre si hi ha hagut transvasament de conductors cap a Aragó, Ronda Litoral o Meridiana, afirma que no han observat creixements significatius en la intensitat mitjana de vehicles d’aquestes artèries, ja per si molt transitades cada matí.

Millor per al bus

Notícies relacionades

El responsable municipal explica que les coses han anat millor que dilluns. Per dos motius. Primer, perquè molts menys vehicles han agafat la sortida a Bilbao reservada a transport públic (hi ha senyalització horitzontal i vertical) que queda just abans del túnel. Tants vehicles van generar greus problemes al lateral de la Gran Via durant el primer dia. I segon, perquè també ha caigut la xifra d’automòbils que volen accedir a Gran Via des del carrer de Llacuna. Vasos comunicants, però amb cotxes.

El que ha experimentat una certa millora és el servei de bus metropolità, uns 250 autocars que entren a la ciutat per Glòries amb entre 12.000 i 15.000 passatgers (números molt rodons). El vial reservat a la C-31 a l’altura de Badalona i el de la Gran Via, que ara arriba fins a Castillejos, permet reduir el trajecte en uns cinc minuts. Valdés sosté que on realment hi ha marge és en l’aposta metropolitana pel transport públic.