Mobilitat sostenible

La zona de baixes emissions prepara una nova retallada de cotxes contaminants

  • L’ajuntament calcula que en cinc anys la ciutat ha aconseguit estalviar-se 609.000 desplaçaments diaris dels cotxes més contaminants

  • Les càmeres van multar només el 2021 gairebé 70.000 conductors que no tenien permís per entrar dins del perímetre de les rondes

La zona de baixes emissions prepara una nova retallada de cotxes contaminants

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La zona de baixes emissions (ZBE) va tancant els capítols de la seva primera temporada. Presentada el 2017, no es va posar en marxa fins al gener del 2020. I va ser el setembre d’aquell any quan es van començar a imposar multes als que es colaven al perímetre que marquen les rondes amb un vehicle (molt) contaminant. Ara només queden un petit pòsit de moratòries per a camions i autobusos, i la idea, en això treballa l’Ajuntament de Barcelona, és començar a pensar en noves restriccions. O el que és el mateix: més automòbils que no podran accedir a la capital catalana.

No hi ha calendari, però els que tinguin un vehicle dièsel amb etiqueta groga Euro 4 (matriculats a partir del gener del 2006) seran els protagonistes de la segona temporada. Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, ha presentat aquest dilluns el primer informe de balanç del desplegament de la ZBE a la ciutat. Ha emmarcat la mesura dins d’un paquet molt més ampli d’iniciatives destinades a millorar la qualitat de l’aire. Allà hi entren elements com el pla de 21 eixos verds que el consistori preveu tenir desplegats a l’Eixample abans del 2030, la racionalització de la distribució urbana de mercaderies, (les furgonetes suposen el 23% dels vehicles circulants) i la millora de l’oferta de transport públic per entrar a Barcelona, segurament, el projecte més important i el que menys avançat està.

Beneficis per a la salut

Fer fora els vehicles més bruts és una altra de les apostes i, segons les xifres facilitades, ja s’estan evitant 609.000 desplaçaments diaris en aquest tipus de vehicles. El 2017, els cotxes sense etiqueta representaven el 20% del parc mòbil, mentre que ara en són només entre el 3% i el 4%, que són els transportistes i autocars que encara disposen d’uns mesos de permís. Amb tot, segons ha aportat la regidora de Salut, Gemma Tarafa, s’estan evitant 125 morts prematures a l’any (el 0,8% del total de morts) i 110 casos d’asma infantil, el 5% del total de nous diagnosticats anualment.

Sobre el que passarà a partir d’ara, Badia ha insistit que encara no hi ha dates, i que qualsevol decisió es prendrà «amb temps perquè la gent es pugui organitzar». «Hem posat sobre la taula –ha avançat– que la ZBE pugui evolucionar cap a les etiquetes grogues, perquè l’etiqueta Euro 4 encara fa referència a vehicles amb nivells contaminants molt elevats». Es deixarien per a una altra etapa els Euro 5 i 6. I en qualsevol cas, ha remarcat, «aquesta no és una mesura que es prengui d’un any per l’altre». Segons Badia, aquesta nova restricció afectaria prop del 20% del parc mòbil actual.

Notícies relacionades

Per als que es moguin per etiquetes, parlem de la groga identificada amb una B, però compte, perquè allà també s’hi inclouen els Euro 5, i aquests tenen un marge molt més ampli. La posada en marxa de la ZBE, de fet, ja va reduir significativament el pes de l’etiqueta groga al parc circulant, que ha passat del 47% el 2017 al 24% el 2021. Afegit als que tampoc hi entren perquè no tenen distintiu, la conclusió municipal és que el 40% dels cotxes més bruts que entraven a Barcelona el 2017 han deixat de fer-ho. D’aquí surt aquesta xifra de 609.000 desplaçaments diaris, sobre un total de 1.650.000, segons l’enquesta de mobilitat en dia feiner.

En aquests cinc anys, l’Administració ha entregat un total de 13.285 targetes verdes a ciutadans que han decidit desprendre’s del cotxe i no comprar-ne un de nou al seu nom. Per contra, el mateix ens públic va tancar (va imposar i va cobrar) només el 2021 gairebé 70.000 sancions, amb una clara tendència a la baixa amb el pas dels mesos. Si en són moltes o poques, tot seguit va una sagnant comparació: en el mateix període la Urbana va enviar 358.097 multes per excés de velocitat.