LES OBRES QUE VENEN

Les millors propostes per a aquest trimestre als Teatres de Proximitat de Barcelona

  • Les petites sales ofereixen versions contemporànies de grans clàssics

  • Diverses peces coincideixen a revisar la història de diverses dones

  • Hi ha textos de nova autoria i comèdies molt originals

Les millors propostes per a aquest trimestre als Teatres de Proximitat de Barcelona

TEATRES DE PROXIMITAT

4
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

Quan parlem de teatre solem pensar en les grans sales públiques o privades, però hi ha vida més enllà. La ciutat està plena de locals petits d’unes 50 butaques o poc més que ofereixen una programació molt interessant que val la pena descobrir. Alguns d’ells s’han associat creant els denominats Teatres de Proximitat, sota l’eslògan On el teatre batega, i fins i tot ofereixen abonaments a preus molt econòmics per descobrir-los tots. Coneguem les propostes més rellevants que ens han preparat per a les pròxims setmanes.

CLÀSSICS RENOVATS

‘ÈREM TRES GERMANES, VARIACIONS SOBRE TXÉKHOV’ (José Sanchis Sinisterra)

Adaptació contemporània del clàssic de Txékhov sobre tres germanes atrapades en l’espai-temps de la memòria. En aquesta versió, s’enfrontaran a la seva història completament soles, trencant barreres, deslliurant-se d’artificis i reduint l’obra original a la seva essència.

Sala Atrium. Del 20 d’abril al 29 de maig.

‘LES METAMORFOSIS’ (Pablo Ley)

Versió lliure del clàssic d’Ovidi que pretén mirar-lo amb ulls contemporanis. Una petita selecció d’aquests contes amb arrels mitològiques que, escenogràficament, s’han treballat des dels aspectes de la música electrònica i la llum. Una proposta estètica actual plasmada en una instal·lació feta amb paraules, accions, llum, cables, instruments elèctrics, música i la imaginació de l’espectador.

Teatre Eòlia. De l’1 al 27 de març.

DONES MALTRACTADES

‘THIS IS NOT HERE’ (Sònia Masuda)

Un original muntatge que pretén reivindicar la figura de Yoko Ono i fer-li justícia. Des d’una perspectiva diferent de la tradicional defensa que va pagar un preu exagerat per ser una estrangera, feminista, artista conceptual, activista i defensora dels drets humans. Tot això mentre es repassa la seva vida al costat de John Lennon i acaba amb un emocionant epíleg en què la seva autora se sincera.

Sala Fènix. Fins al 20 de febrer.

‘NADIE DICE QUE ESTÉ LOCA’ (Daniel Tollesson)

Monòleg a càrrec de l’actriu Candela Antón, que interpreta una dona que espera alcoholitzada la tornada del seu marit. Després d’una discussió amb el seu marit, ell ha marxat donant un cop de porta i ella reflexiona donant voltes per l’habitació mirant de calmar els nervis. El conflicte, la crueltat, l’amor i el desamor i, sobretot, l’oblit són els eixos d’aquest drama. Un impactant retrat de les relacions personals i la incomunicació en la parella.

La Gleva. Fins al 27 de febrer.

 

‘CONCRET MATTER’ (Los Detectives)

La relació maternofilial des del punt de vista de la dona a través de la visió d’artistes feministes dels anys 70 i Les tres germanes de Txékhov, que parla de la frustració. Un joc escènic, creat per tres dones, que qüestiona el teatre com a espai per a la mentida, amb el mecanisme propi de la ficció per «fer creure» l’escena, jugant amb l’expectativa, amb la sensació de pèrdua de les performers, dels personatges que interpreten i del mateix públic.

Antic Teatre. Del 17 al 27 de març.

‘200.000 DONES’ (Anna Tamayo i Ángela Palacios)

Una obra que pretén reescriure la història. Les bruixes no eren dones malignes que invocaven el diable, sinó víctimes d’una època de submissió que van pagar amb les seves vides per motius molt diferents, bé fossin econòmics o socials. Anna Tamayo denuncia aquest feminicidi posant-se a la pell d’una anciana professora d’història, una curandera, una llevadora i una pagesa. La violència masclista ve de lluny.

La Badabadoc. Del 24 de març al 18 d’abril.

NOVA AUTORIA

 ‘EL PALMERAL’ (Albert Tola)

Un cant a la llibertat i la diversitat ambientat a l’Al-Andalus del segle XI, on un historiador i poeta s’enamora d’un soldat. Un calidoscopi format per set veus conta aquesta història per reconciliar-se amb el dolor que ha provocat, i comprendre i posar llum. Set monòlegs entre contradiccions i revelacions íntimes que advoquen per la tolerància.

Teatre Akadèmia. Fins al 27 de febrer.

 ‘EL DESIG DEL COR’ (Lucía del Greco)

Adaptació d’una obra de Caryl Churchill centrada en una família disfuncional formada per una mare, un pare i una tieta que són a casa esperant la tornada de la seva filla des d’Austràlia. Els personatges projecten les seves fantasies, pors, desitjos i impulsos més secrets relacionats amb el futur mentre esperen el retrobament. Sobreviure a la família, tant quan és massa present com quan no hi és.

Teatre Tantarantana. Del 9 de febrer al 6 de març.

 ‘EL PONT’ (Babou Cham i Llorenç González)

Radiografia del suïcidi que s’inicia just quan un home està a punt de saltar al buit. Un buit que comparteixen dos personatges i que no només és el buit literal, sinó també el metafòric, l’interior, el social, el vital o l’existencial. Dos éssers que pretenen canviar les seves vides provocant un canvi dràstic i profund que els unirà en una amistat inesperada per afrontar el misteri de la mort.

El Maldà. Del 16 de febrer al 13 de març.

MÉS QUE COMÈDIES

‘APOLOGIA DE L’ESCARNI DE L’ESTUPIDESA HUMANA’ (Marc Timón)

Un musical que tracta, en forma de comèdia negra i surrealista, la moral i l’amor. Està centrada en l’estrany viatge a Sierra Nevada que emprèn una parella formada per dos joves sense escrúpols que busquen venjança. L’obra, amb aroma de pel·lícula muda i en blanc i negra, aborda temes com el cinisme, la hipocresia i les relacions de parella. Estranya, original i tota una sorpresa.

Versus Glòries. Del 16 de març al 3 d’abril.

‘AIXÒ NO ES DIU’ (Carmen Marfà i Yago Alonso)

¿Quins són els límits de la sinceritat? ¿Cal dir sempre el que pensem? Això li passa a una jove parella de Barcelona quan visiten uns amics que acaben de ser pares. Però el noi opina, sense donar-hi gaire importància, que el nen és lleig. Aquest comentari provoca que l’ambient s’enterboleixi i surtin a la llum veritats del passat. Una comèdia que ens posa davant un mirall.

Sala Flyhard. Del 5 de maig al 27 de juny.

Temes:

Teatre