TRANSPORT

El taxi i la seva vacuna de recordatori contra Uber

El gremi exhibeix múscul amb una marxa lenta que reuneix centenars de cotxes al centre de la ciutat contra la tornada de la multinacional

  • La companyia denuncia «una campanya d’intimidació» i reclama a l’Administració, que continua sense donar-li permís per operar, que prengui mesures en el seu favor

  • Els taxistes tenen darrere el Govern i l’Institut Metropolità del Taxi, però sorgeix el dubte de com actuaran si finalment l’empresa aconsegueix l’aval metropolità

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Era una convocatòria controvertida. Perquè a diferència de les anteriors, aquests set anys en què el gremi ha sortit al carrer per defensar la seva parcel·la, el receptor de la queixa ja no estava tan clar. El taxi ha pres de nou Barcelona, en aquesta ocasió per denunciar el tercer desembarcament d’Uber a la ciutat. I ho ha fet amb un decret del Govern que des de febrer del 2019 juga al seu favor, amb el gestor públic del taxi metropolità donant-li la raó en gairebé tot, amb regidors compartint el seu amor pel sector a Instagram (com Ernest Maragall, per exemple) i amb la multinacional sense gairebé presència i denunciant intimidació. Així les coses, ha sigut un recordatori sobre qui mana, però també un èxit organitzatiu. Un déjà vu en el qual molts s’han preguntat allò de sempre: ¿però com ho aconsegueixen? Doncs així, al carrer.

Tito Álvarez s’ha enfundat el seu tradicional vestit de les manis, que inclou peto amb la inscripció ‘fuck Uber’, dessuadora amb caputxa d’ÉliteTaxi, l’associació que regna al taxi des de mitjans de la dècada passada, texans amples i megàfon. Ni ell mateix donava crèdit. «Hi ha més gent que en les dues vagues anteriors», repetia el matí de dijous. Allò d’avui, no obstant, no era una aturada, sinó una invitació a una marxa lenta que ha transcorregut per la Gran Via però que en el passat va tenir a ritme de cargol les dues rondes o el camí de l’aeroport. Ells asseguren que han sigut més de 3.000, mentre que la Urbana ho ha deixat en 600 vehicles. En qualsevol cas, es podia anar caminant des d’Universitat fins a Ciutadella saltant de taxi en taxi: eren moltíssims. D’un total de 10.521 llicències, que és un altre problema: són massa.

Visita a Foment

La processó s’ha aturat davant de la seu de Foment del Treball, on s’han llançat bitllets amb la cara del seu president, Josep Sánchez Llibre, que s’ha posicionat a favor d’Uber, empresa que forma part de la patronal des de mitjans de l’any passat. El passeig, que, per l’hora, a partir de les 10, no ha generat gaires problemes de trànsit però sí molts emprenyaments anònims i esquitxats per tot el recorregut, ha acabat davant el Parlament, on un grup de diputats ha rebut una representació del taxi per escoltar les seves reivindicacions, que coneixen de sobres però no està la cosa per no rebre’ls.

Notícies relacionades

Uber, per la seva banda, a través d’un comunicat va assegurar que més de 10.000 persones han obert l’aplicació des de dimarts al matí, quan van començar de nou a treballar a la ciutat, i que mig milió de barcelonins tenen l’'app al mòbil. En el cas que es refereixi a la ciutat i no a la província, és el 30% de la població. Tot i que pot ser que es refereixi al total de mòbils de la ciutat que, en algun moment, se l’han descarregat. En qualsevol cas, l’empresa denuncia que la «campanya d’intimidació d’alguns sectors del taxi ha provocat que molts taxistes tinguin por de sortir a treballar». «Demanem a les administracions públiques catalanes –segueix la nota– que prenguin mesures al més aviat possible per frenar aquesta situació». Això no serà fàcil, ja que l’Institut Metropolità del Taxi (IMT) li ha dit a Uber que està operant sense permís, ja que no ha sigut aprovada la seva proposta de tarifa de preu únic, preceptiva, segons aquest ens, per poder operar via 'app'. Uber, en canvi, continua defensant que amb el taxímetre ja pot tirar milles.

La companyia no deixarà d’intentar-ho i tensarà la corda amb l’IMT, a qui poden acusar fins i tot de prevaricar al no permetre’ls operar. El taxi es mantindrà atent davant els passos que fa l’Administració. Però si no queda més remei i acaba aconseguint aquest permís (el mateix que ja tenen una altra quinzena d’apps), ¿com reaccionarà el sector?

Temes:

Uber Taxis