TRANSPORT

Uber torna a Barcelona sense l’aval metropolità

La companyia torna dimarts en forma de plataforma de taxis i assegura que no necessita cap permís més perquè utilitzarà taxímetre

Uber torna a Barcelona sense l’aval metropolità
  • Els taxistes anuncien mobilitzacions, fins i tot durant el Mobile, si finalment l’empresa opera de manera il·legal a la ciutat

  • L’Institut Metropolità del Taxi assegura que sense tenir aprovada la tarifa de preu tancat no poden activar l’’app’

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Hi ha brots verds que destil·len una certa tornada a la normalitat. Tot i que l’aroma sigui de conflicte, com és el cas. Uber està a punt de tornar a Barcelona, o aquesta és la seva intenció, i el gremi del taxi, com era de preveure, ha reaccionat de manera irada. El que fa olor de tornada als vells hàbits és l’amenaça de boicotejar el Mobile World Congress si la multinacional aconsegueix finalment tornar a operar a la ciutat. Això són coses d’abans de la pandèmia... Tot està en mans del gestor públic. I de la interpretació que es faci de la llei.

La reacció de Tito Álvarez, ‘alma mater’ d’Élite Taxi, l’associació que fa una setmana va tornar a guanyar les eleccions al sector amb més de la meitat dels vots, era d’esperar. «Estarem molt atents, i si Uber entra de manera il·legal ho pararem tot amb mobilitzacions molt serioses i fortes», defensa el taxista. La pilota és a la teulada de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), que té des de fa mesos sobre la taula la petició de l’empresa que s’aprovi la seva sol·licitud de tarifa de preu tancat (T3), que és la que utilitzen les 16 aplicacions de taxi que ja ofereixen el servei en l’entorn metropolità a través del mòbil.

Tito Álvarez, en una protesta de taxistes, amb un missatge molt clar sobre Uber a l’esquena / ALEJANDRO GARCÍA / EFE

Segons assenyala a aquest diari Maria Teresa Carrillo, gerent de l’IMT, «si Uber treballa amb la plataforma que tots coneixem i no pot aplicar el preu tancat una vegada sol·licitat un servei de taxi, des del nostre punt de vista no pot exercir l’esmentada activitat». Uber, en canvi, assegura que és «plenament legal» que funcionin amb el taxímetre, ja que, segons el decret del Govern 314/2016, i tal com resumeix un portaveu de la companyia, només es requereix una «notificació administrativa prèvia de l’activitat per operar, i no una autorització de l’IMT». Dit d’una altra manera, les dues parts interpreten de manera diferent la mateixa legislació.

Esperant la T3

Aquesta documentació per «operar un servei d’intermediació de taxis», tal com va avançar aquest diari, es va fer arribar el 24 de novembre de 2020. De la mateixa manera, Uber va iniciar els tràmits per operar amb la tarifa de preu tancat, que encara no han aconseguit per, segons l’IMT, «qüestions tècniques». «Després de quatre mesos de treball esperem rebre la validació per llançar la T3 la setmana vinent. Si finalment no és així, utilitzarem només taxímetre, de manera que el taxista introduirà el preu de la carrera en l’aplicació de manera manual», assenyala l’esmentat portaveu. Allà és on els camins se separen: l’IMT diu que només poden tornar amb la T3 aprovada i Uber diu que no és necessari. «Si fos obligatori, seria il·legal per ser discriminatori, ja que no tindria cap sentit que una emissora estigui habilitada per oferir només taxímetre i una ‘app’, no», resumeix una veu de la companyia.

Sobre el tràmit per aconseguir que s’aprovi aquest preu tancat, Carrillo assegura que l’IMT ha treballat amb Uber «perquè puguin adequar la seva aplicació a les tarifes aprovades per la Comissió de Preus» del Govern. I no es descarta que finalment s’adaptin als requeriments, tot i que és de sobres conegut el gelosos que són a Uber quan es tracta del seu ‘software’. El que sí que és indiscutible és que si s’integren al taxi metropolità, hauran d’aplicar les tarifes públiques. En qualsevol cas, assegura la gerent, «encara hi ha aspectes que no compleixen» i és possible que no tinguin el plàcet metropolità abans de dimarts, el dia per al qual han marcat el seu tercer desembarcament a Barcelona. Carrillo hi insisteix: Les ‘apps’ estan obligades a oferir les dues opcions, no poden tenir només el taxímetre, perquè les normes de preu tancat apliquen per a les aplicacions del taxi». O el que és el mateix, si es posen a treballar dimarts, serà sense el seu permís.

Vaga de taxistes a l’aeroport del Prat, el 2017 / ALBERT BERTRAN

Notícies relacionades

¿I què pot passar si un inspector de l’IMT es troba un taxista que està operant amb Uber? Segons l’empresa, res de res, perquè estarà complint al peu de la lletra el que estableix la llei. Segons l’Administració, es requerirà a Uber la documentació per comprovar que compleix amb els requisits de la Generalitat i el que estableix la norma metropolitana.

‘Déjà-vu’

Sembla que la història es repeteix. A principis del 2019, el Govern va aprovar un decret que va expulsar Uber de Barcelona a l’obligar-lo, entre altres coses, que la contractació dels seus serveis (llavors eren llicències de VTC) es fes amb 15 minuts d’antelació. Al darrere hi havia un exèrcit de taxistes que va acampar a la Gran Via i que diàriament es feien carn a la seu de Territori per pressionar. Els va sortir de meravella. Ara passa una mica el mateix, però amb el problema a la vorera de l’IMT, ja que Uber ha canviat els cotxes negres pels taxis. I ho fa com sempre, sense comprar ni una sola llicència. L’empresa mirarà de demostrar que l’IMT s’equivoca o que fins i tot prevarica si intenten tallar-li les ales. L’Institut Metropolità del Taxi, amb l’alè del sector al clatell, tractarà que Uber, si ha de tornar a Barcelona, ho faci sense fer soroll i d’acord amb les normes.

Temes:

Taxis