MOBILITAT

Les obres de la connexió del tramvia començaran la tardor del 2021

  • Un acord de Colau amb ERC permet aprovar el projecte de prolongació entre Glòries i Verdaguer
  • El conveni fixa que els beneficis siguin públics però s’ha de negociar amb la concessionària
  • El nou tram estaria en servei el tercer trimestre del 2023, després de les eleccions municipals
zentauroepp50048337 barcelona  25 09 2019  sociedad  una usuario con mobilidad r190925190229

zentauroepp50048337 barcelona 25 09 2019 sociedad una usuario con mobilidad r190925190229 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

El govern d’Ada Colau i el primer grup de l’oposició, ERC, han tancat un acord per aprovar la tramitació de la connexió del tramvia i així permetre que les obres de prolongació s’iniciïn la tardor del 2021. El pacte dona via lliure a un projecte que concretarà la prolongació del tramvia des de Glòries a Verdaguer, la fase que estava previst iniciar durant aquest mandat. Si el calendari es compleix, el tramvia estarà circulant entre aquests dos punts el tercer trimestre del 2023, és a dir, després de les pròximes eleccions municipals. A saber qui serà l’alcalde o alcaldessa que puja en el viatge inaugural del nou tram.

Les obres de tardor començaran al tram entre Girona i Castillejos. El projecte es va presentar el juliol a falta de l’acord polític final tancat en les últimes hores, el que en permetrà l’aprovació. Un acord que estava pendent, sobretot, del model econòmic: la voluntat de les administracions era, com ha recordat Colau aquest dissabte, que la inversió pública no acabés beneficiant l’empresa privada concessionària. Per aconseguir-ho, s’ha acordat renegociar les condicions amb l’empresa concessionària del TRAM: les administracions participants volen que a partir d’ara la relació canviï i els beneficis siguin públics, ja que la inversió ho serà. Però malgrat que ha quedat clar que la posició pública és ferma, encara és una qüestió pendent per concretar amb el privat. També s’ha donat per pactat que el 2032, quan acaba la concessió actual, el tramvia serà 100% públic.

Les administracions donen més o menys per fet que hi haurà una entesa amb la concessionària, que, segons les explicacions d’aquest dissabte, podrien tenir noves condicions en el nou tram, diferents de les del ja construït.

Aprovació el 23 de desembre

La previsió és que l’acord rebi llum verda en comissió aquesta setmana i sigui validada en el ple municipal del 23 de desembre, l’últim de l’any, en què també han d’aprovar-se els pressupostos per al 2021 si tenen el recolzament necessari, una cosa més o menys previsible vista l’entesa entre comuns i republicans sobre el tramvia.

Colau ha agraït l’acord a ERC, i en persona al regidor Jordi Coronas, que ha negociat l’assumpte pels republicans. L’alcaldessa també ha elogiat el paper dels membres de l’Autoritat Metropolitana del Transport Metropolità, integrada per la Generalitat, l’AMB i l’ajuntament. L’ATM és la responsable de la infraestructura viària. Colau ha citat el conseller de Territori, Damià Calvet, i el seu antecessor, Josep Rull, de qui l’alcaldessa ha desitjat que surti aviat de la presó, on compleix sentència pel procés.

Discussions «acalorades»

Coronas ha recordat les discussions «de vegades més acalorades, de vegades més interrompudes» amb la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, i ha considerat que l’esforç ha valgut la pena per tancar un conveni que «deixa clar que l’empresa concessionària no guanyarà un euro més dels que està guanyant» per aquesta inversió i que el 2032, quan acabi el període de concessió, el tramvia passarà a tenir una gestió completament pública.

Coronas, que fa anys que es troba en aquestes negociacions, ha remarcat que les obres podran començar quan es donin les condicions previstes al conveni. Es pot suposar que mai és sobrer mantenir algun recel. El regidor ha lamentat que no s’hagin pres abans, en els últims quatre anys, mesures per assegurar-se que la inversió pública no acabés a les arques de l’empresa, i ha recordat que l’empresa del TRAM va incrementar el seu deute per repartir 90 milions en dividends.

El director general de l’ATM, Pere Torres, ha remarcat que l’acord és «molt recent»: «El vam tancar amb la tinenta d’alcalde dijous a les nou del matí». A més de l’aprovació municipal, el conveni ha de ser ratificat pel consell d’administració de l’ATM. Torres ha defensat el paper de les empreses concessionàries, de les quals ha remarcat que han actuat sempre «dins de la legalitat». 

Notícies relacionades

Sanz s’ha felicitat per l’acord i també ha agraït la seva tasca a totes les parts. Ella ha sigut l’encarregada principal del tema en el govern de Colau. La tinenta d’alcalde ha esbossat un calendari: «Si comencem les obres la tardor que ve, seran entre 20 i 22 mesos de treballs. En l’últim trimestre del 2023, el tramvia estaria en servei fins a Verdaguer». «Vam plantejar un canvi en les regles del joc. Abans invertien uns privats i després veien com recuperaven aquests diners i els interessos. Ara, el conveni indica que la inversió serà pública, 55 milions de l’ajuntament i 61 la Generalitat. Té sentit que la recuperem i la invertim per millorar la xarxa del transport públic».

El primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha lamentat que tot aquest procés arribi amb retard. El seu partit, el PSC, va encapçalar l’aposta del tramvia quan ostentava l’alcaldia, i amb el seu procés frustrat, consulta amb derrota inclosa, l’alcalde socialista Jordi Hereu es va acabar enfonsant. «Una infraestructura bàsica que ha patit interrupcions i debats que tenien poc a veure amb la mobilitat i molt amb les posicions partidistes i el dogmatisme». El detractor principal del tramvia per la Diagonal va ser Xavier Trias, alcalde entre el 2011 i el 2015.