Turistes, malgrat tot

Els pocs visitants estrangers disfruten de Barcelona sense aglomeracions als llocs més visitats

Els autòctons aprofiten els descomptes especials en museus i monuments per a residents

zentauroepp54554246 soc tiristas200824173816

zentauroepp54554246 soc tiristas200824173816 / MANU MITRU

Es llegeix en minuts
CARME ESCALES

La Roser i la seva família viuen a Madrid. Feia sis anys que preparaven el seu viatge a Florida, per assistir al llançament del ‘rover’ Mars 2020 de la NASA programat per a aquest estiu. Els tres últims anys han estat estalviant per poder fer-ho. Però en lloc de veure partir un vehicle cap a Mart, han vist aterrar un virus a la Terra. «No havíem comprat els bitllets encara, però havíem reservat ja hotel, i ens han tornat els diners», expliquen. Anul·lada la seva missió americana, van decidir viatjar en el seu cotxe, primer a l’Aragó, on tenen casa, i aquests dies recorren la ciutat de Barcelona amb bicicleta. «Ho estem veient tot des de fora», afirmen.

«Davant les notícies de rebrots aquí, vam pensar: mascareta, distància i no ajuntar-nos amb gent en espais tancats. Sempre mengem en terrasses. No hem volgut renunciar a sortir. El meu marit és professor i tant ell com el nostre fill, la setmana que ve tornaran a les aules, i així, almenys, haurem sortit de Madrid», explica la Roser davant la Casa Batlló. «Sabem que el més perillós són festes familiars o compartir copes o cigarrets, a més de les concentracions de gent com comunions amb cent convidats. És clar que ens afecta igualment, però tot el que sí que podem fer, ho fem», diuen. S’allotgen a prop de la Sagrada Família, un altre barri gairebé desconegut aquest estiu.

Sense cues a la Sagrada Família

El capvespre de l’avinguda de Gaudí troba a faltar els turistes que solien pujar des del temple a sopar en alguna de les seves terrasses o prendre un gelat o un refresc, ara qui ho fa són pràcticament tots catalans. Estrangers són molt pocs els que arriben a l’obra inacabada de Gaudí. Allà al davant està la Genesis fotografiant-la. És una jove peruana que visita per primera vegada Barcelona. Resideix a València des de fa un any i abans de tornar al Perú, ha volgut venir a fer un volt per la capital catalana. Va aconseguir una plaça a Blablacar i va venir a passar tres dies. S’allotja amb amics. Ha visitat el Tibidabo i la Sagrada Família, «millor així, sense aglomeracions», diu. També el seu bitllet al Perú s’ha vist beneficiat per la Covid, «de 1.000 euros i una escaig que valia normalment, ara n’he pagat 700», comenta.

Al tornar a Alemanya ens faran la prova i si és positiva haurem de fer quarantena’

La família Vidal, pares i dos fills, han vingut igualment, malgrat les advertències sobre l’augment de contagis a Catalunya. Van viatjar des de Perpinyà en el seu cotxe per passar tres dies a Barcelona. Vam llegir a la web del govern francès que hauríem de portar mascareta en tots els espais públics. «Anirem a Port-Aventura perquè han fet una oferta molt bona, amb hotel i tot». Jodie, Morgan i Elisa són tres amics de Luxemburg que també han arribat a Barcelona amb cotxe. «Som a prop de Perpinyà i avui hem decidit venir. Sí que hem sentit que hi ha molts contagis aquí, però ho vam parlar entre nosaltres i, mantenint la distància, aquí tothom porta mascareta, creiem que no hi haurà problema», expliquen. La Casa Batlló, la Sagrada Família i el parc Güell estan en els seus plans.

Cristina Lin, el seu marit i les seves dues filles, també han arribat amb cotxe. Ells, des de Lió. «Vam veure que hi havia molts hotels tancats i vam reservar un apartament a Airbnb», explica. «Abans de venir hi va haver molts amics que ens van dir que no vinguéssim, perquè hi havia moltes platges i establiments tancats, però altres que havien vingut ens van dir que no n’hi havia per tant. I com que aquest ja era el nostre pla per a aquest estiu, hem vingut». En dues setmanes han recorregut la costa mediterrània fins a Sevilla i abans de reprendre el seu camí de tornada a Lió, es recreen amb Barcelona. «Ara entrarem a visitar la Sagrada Família, hem comprat les entrades només fa mitja hora i sense problemes, ni cues, cosa que sense Covid no haguéssim pogut fer», expressen.

El turisme no hauria d’enfocar-se només al visitant estranger, diu una turista local’

Lotte i Henning, alemanys, són una parella d’una localitat pròxima a Frankfurt. És la segona vegada que venen a Barcelona. Hi estaran una setmana, de divendres a divendres, van reservar un apartament a Airbnb a Gràcia ja fa tres mesos i han estat pendents de les notícies. «A l’aeroport ens faran la prova i si donem positiu haurem de fer dues setmanes de quarantena a casa», afirmen. «No tenim por perquè portem la mascareta i anem caminant sempre. De totes maneres, el risc és a tot arreu, tot i que aquí hi hagi més casos que a Alemanya», diuen.

Els Doster Conde són d’un poble pròxim a Stuttgart. Han vingut a passar dues setmanes. Com que la mare és de Cerdanyola, hi venen cada any. «Aquest any no es veu ningú, Barcelona està com fa 30 anys», diu el pare. Per ell no haurien vingut aquest estiu, però la mare de la seva dona va morir per coronavirus i han hagut de venir a arreglar documents. El pare i les dues filles han aprofitat per visitar la Sagrada Família, el Museu Dalí de Figueres i han anat a la platja, a Barcelona i Castelldefels. «Quan sentíem les informacions sobre tants contagis aquí no ens estranyava, aquí la gent té més per costum abraçar-se, cosa que a Alemanya no fem,» comenta. «A més aquí la gent viu molt més concentrada en ciutats. A Alemanya vivim més repartits en pobles. El nostre té 5.000 habitants. El risc és menor. Ahir a la nit vam agafar el tren a les 22 hores i estava pleníssim de gent. A Alemanya s’han agafat molt pocs avions, la gent s’ha quedat en zones més turístiques del país», expliquen.

Notícies relacionades

Promoció per a locals

Aquí també. La Marisa i l’Anna aprofiten l’oferta de visites a un euro per a residents a Catalunya per visitar la Casa Batlló. Han vingut cinc del Maresme. «Passejar per Barcelona ara és una passada», comenta la Marisa. «La muntanya, en canvi, estava plena, especialment els llocs on et podies banyar al riu. Ho vam veure a Ordesa, era tot gent bàsicament d’aquí», afegeix. Una altra parella del grup explica que van estar «sols a l’Alhambra». Tot això els desperta una reflexió: «el turisme hauria de considerar també, com està passant ara, els locals. No s’hauria d’enfocar només cap al visitant estranger, sinó promoure el mateix país amb un altre tipus d’oferta i organització», apunta la Marisa. «No deixa de ser una riquesa per a nosaltres, descobrir el que tenim a prop i que potser desconeixem del tot, o llocs que sempre estan petats de turistes es podrien promoure més amb visites per a residents», afegeix.