TRANSPORT SOSTENIBLE

Barcelona estén la mobilitat compartida

zentauroepp52521015 bcn200519180227

zentauroepp52521015 bcn200519180227 / Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«No volem passar de la pandèmia de la Covid-19 a la pandèmia de la contaminació». Amb aquestes paraules reforçava ahir la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, la intenció de l’Ajuntament de Barcelona d’aprofitar la tornada a la nova normalitat per incrementar, encara més del previst abans del confinament, l’aposta del consistori per un transport ciutadà sostenible i poc contaminant.

Així, a les ja anunciades mesures de guanyar espai en les voreres per als vianants, crear nous corredors per a bicicletes i millorar els carrils d’autobús per fer el transport públic més ràpid i competitiu, entre d’altres, ahir Alarcón va sumar-hi una nova iniciativa, aquesta vegada vinculada a la mobilitat compartida –«no només és una alternativa sostenible sinó que també és econòmica pel que fa al desplaçament individual», segons el parer de la regidora–, que de moment se centra en les motos i les bicicletes. El tema dels cotxes s’abordarà més endavant.

D’entrada, es va anunciar l’adjudicació definitiva de les llicències licitades al febrer: 4.176 per a motos i 3.031 per a bicis a 12 i 7 empreses, respectivament, per un període de tres anys, més un de prorrogable. De sortida, l’adjudicació de forma proporcional als mateixos operadors de les llicències que han quedat vacants: 2.782 per als vehicles de motor i 944 per als de tracció humana. «No volem que ni una sola llicència quedi sense operar en aquests moments», va apuntar la regidora. Així que en temps excepcionals, mesures excepcionals, i el consistori ha accelerat el procés saltant-se el procediment convencional per aplicar-ne un d’urgència. Amb el repartiment, cada empresa dedicada a la mobilitat compartida amb moto pot arribar a manejar 580 llicències, i 630 les centrades en les bicicletes.

71,51 euros de taxa

Els operadors disposa d’un mes per desplegar les seves flotes, i de tres anys, els de vigència de les llicències, per complir les normes si no volen perdre la concessió. Aquestes passen, entre d’altres, per no concentrar més del 50% del total de vehicles de cada empresa al centre de Barcelona més de dues hores consecutives, per estacionar correctament els vehicles en els espais habilitats i si no, ressituar-los en un període inferior a les 24 hores; a més de complir les normatives de circulació i de seguretat viària i disposar d’assegurança de responsabilitat civil. Cada llicència porta associada una taxa anual de 71,51 euros per vehicle.

Notícies relacionades

Hi va haver més anuncis sobre això: hi haurà encara més vehicles als carrers de Barcelona en un futur pròxim dedicats a aquest tipus de mobilitat. El consistori està estudiant com augmentar el nombre de llicències sense saturar l’espai públic. A l’ajuntament estan convençuts que amb el canvi de mobilitat derivat de la pandèmia i l’absència de turisme a curt termini, la ciutat pot absorbir sense problema més espai per a la circulació i l’estacionament de bicicletes i motos compartides. Encara no hi ha res decidit sobre això, però la intenció és que a principis de juliol el tema estigui ja resolt, i es pugui anunciar un increment de llicències.

Sense horitzó de terminis

Sense horitzó de terminis definit es va anunciar una nova mesura, la d’expandir el servei de ‘sharing’ a l’àrea metropolitana. El tema no és fàcil perquè s’ha de trobar la fórmula jurídica adequada perquè els vehicles puguin travessar les fronteres de les diferents ciutats sense problemes, però s’està parlant amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona perquè exerceixi de paraigua i amb els municipis veïns per arribar a acords. La intenció és arribar amb la mobilitat compartida, com a mínim, a les localitats de la primera corona.