MESURES DE MOBILITAT

Barcelona es proposa netejar de motos 43.000 metres quadrats de vorera

El consistori agilitarà sancions i retirades de vehicles de dues rodes en 24 àmbits

Alarcón no descarta una zona verda per a motoristes però afirma que el debat està per obrir

zentauroepp52536764 motos acera200513140042

zentauroepp52536764 motos acera200513140042

4
Es llegeix en minuts
Toni Sust

És possible, si no probable, que molts barcelonins que solen anar amb moto a llocs cèntrics de la ciutat, i que fins que va arribar el confinament no van tenir problemes per aparcar, topin, quan tornin a circular, que ja no compten amb aquell tros de vorera on estacionaven sense problemes. És possible que abans de sortir de casa s’hagin de plantejar on deixaran la moto, com si anessin amb cotxe. Almenys, això és el que vol l’Ajuntament de Barcelona, que considera que el més pràctic és que les motos aparquin en zones pintades per a aquest ús a la calçada i, sobretot, que apostin per l’aparcament subterrani.

El consistori vol que els barcelonins vagin amb bicicleta, a peu o en transport públic. I ha pres la decisió d’agilitar la seva ofensiva contra l’aparcament de les motos en voreres aprofitant les mesures extraordinàries que s’estan prenent per guanyar espai per als vianants, en el context de la crisi del coronavirus. Per això, iniciarà el pròxim dilluns una campanya en 24 àmbits de la ciutat per buidar motos d’un espai total de 43.000 metres quadrats de voreres.

S’inicia el tall de laterals a la Gran Via i a la Diagonal perquè el vianant guanyi espai

És una intensificació d’un pla ja existent, anunciat el febrer, amb el pla Barcelona, ciutat segura, tot i que doblant l’espai afectat. «Farem més ràpid el que ja fèiem al febrer. Avancem la mesura en calendari i en l’espai afectat», ha afirmat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, que ha presentat la mesura juntament amb la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.

Sancions, en la fase 1

Alarcón ha precisat que no es començarà a multar els motoristes fins a l’inici de la fase 1 a Barcelona, l’entrada en vigor de la qual s’espera de forma imminent. D’entrada, dilluns, si la fase 1 no ha arribat a la capital catalana, es col·locaran avisos a les motos dels 24 espais, tot i que en alguns sí que s’ha començat a retirar motos. Al febrer, ha precisat Alarcón, s’imposaran 2.000 multes a motos mal aparcades.

Quan arribi la fase 1 es multarà els que incompleixin la normativa, que indica que les motocicletes poden aparcar en paral·lel sobre les voreres sempre que aquesta mesuri més de tres metres d’ample i només poden fer-ho en semibateria si mesuren més de sis metres. A més, se senyalitzarà la prohibició que les motos aparquin en alguns llocs en els quals avui poden però que han de vetar-se per garantir l’espai per al vianant perquè s’ha comprovat que és necessari.

La responsable de Mobilitat ha afirmat que a la ciutat «no hi haurà mai prou aparcament per a les 250.000 motos que hi ha, i menys en l’espai públic». Per això, argumenta, «qui vulgui tenir una moto ha de garantir el seu aparcament». I vas més enllà: «Hem de trencar el concepte de porta a porta de les motos. Quan agafes una moto, has de pensar on aparcaràs. I pensar que hauràs d’anar a un pàrquing».

«Encara no cobrem a les motos per aparcar a l’espai públic», ha afegit Alarcón, esmentant un canvi que d’arribar seria molt significatiu. La regidora ha recordat que hi ha entitats que reclamen una zona verda d’aparcament per a motos, una possibilitat que està per valor i sobre la qual, ha dit, encara no s’ha pres cap decisió. L’ajuntament remarca que s’han pintat 526 noves places per a aparcament de motos, però posa l’accent en els acords propiciats amb empreses d’aparcament en superfície perquè ofereixin tarifes planes i reduïdes als motoristes. A la ciutat hi ha 72.000 places d’aparcament pintades a la calçada i unes 105.000 de disponibles en voreres, més les subterrànies, un nombre per determinar, que es va modificant.

Laterals tallats

Notícies relacionades

«Volem una ciutat més caminable, amb menys cotxes, menys contaminació, més bicicletes i més vianants», ha resumit Sanz, que ha insistit, diverses vegades, en què el gruix dels canvis que s’estan donant perquè el vehicle perdi espai han vingut per quedar-se. Sanz ha explicat que aquest dimecres es procedeix, com es va anunciar i per guanyar espai per al vianant, a tallar el lateral del costat mar de la Diagonal entre Villarroel i el passeig de Gràcia, i el lateral costat muntanya entre Roger de Llúria i Sardenya. 

La resta de trams de laterals queden oberts per als autobusos. En el cas de la Gran Via, es tanca el lateral mar en dos trams, entre Vilamarí i rambla Catalunya i entre Pau Claris i Bailèn, i el lateral muntanya queda obert. Diumenge s’iniciarà l’ampliació de voreres a la Via Laietana, perquè arribin a 4,15 metres, i a Consell de Cent, entre Urgell i passeig de Gràcia, ja s’ha ampliat la vorera fins a quatre metres, i s’ha deixat un sol carril per a cotxes.

Les voreres on les motos quedaran vetades

Els 24 àmbits afectats a partir de dilluns per la vigilància de l’aparcament de motos són, segons la llista de carrers, places i entorns que concret l’ajuntament, els que segueixen: el carrer de Sots-Tinent Navarro; el passatge de Lluís Pellicer i el seu entorn; el Triangle de Sants; l’avinguda de Josep Tarradellas, a l’altura d’avinguda de Sarrià; la Via Augusta, a la zona de la plaça de Castelló; dos sectors de la Vila de Gràcia; el passeig de Valldaura; la plaça de Mossèn Clapés; l’encreuament de Buenaventura Muñoz amb Sardenya; l’entorn del Pati Llimona; l’entorn escolar de Londres i Casanovas; l’entorn de la seu de districte a Hostrafrancs; Jorge Manrique; l’avinguda Diagonal en l’encreuament de Pius XII amb Maria Cristina; Sant Gervasi de Cassoles; Alcalde de Móstoles; l’entorn de la plaça de Santa Eulàlia; el del mercat de Bon Pastor; el del metro de Llacuna; la Via Laietana; Consell de Cent; Girona, i Rocafort.