INFRAESTRUCTURA A LA PICOTA

Colau, a un sol vot d'aconseguir el tramvia per la Diagonal

ERC decidirà en el pròxim ple si aporta el regidor que faltaria per connectar Glòries amb Francesc Macià

El pla suma dos vots dels regidors no adscrits, mentre que el PSC i la CUP posaran cara la seva aprovació

lainz6199303 sant feliu de llobregat 20 4 2007 nuevo tramo del trambaix t181227154135

lainz6199303 sant feliu de llobregat 20 4 2007 nuevo tramo del trambaix t181227154135 / JOSEP GARCIA

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Tot torna i el tramvia per la Diagonal no podia ser menys. L’Ajuntament de Barcelona desempolsega aquests dies el debat polític sobre el projecte de connexió del Tram, entre les places de Francesc Macià i Glòries, després que el govern d’Ada Colau s’ha reforçat a l’interpretar que ara té més vent a favor. La comissió de Seguretat i Mobilitat ha votat una vegada més l’assumpte, que ja va caure en sac foradat el mes d’abril passat. La nova resolució final no es coneixerà fins al ple del 25 de gener, però tot sembla indicar –a l’espera, com sempre, d’ERC– que al projecte li falta un sol vot per ser aprovat. O no. Perquè això és el que té el tramvia, que mai se sap o al contrari.

Barcelona en Comú disposaria, si res es torça, dels seus 11 edils, els quatre del PSC, els tres de la CUP i els dos regidors no adscrits (Gerard Ardanuy i Juanjo Puigcorbé). Això suma 20 vots, un per sota de la majoria absoluta. Molt a prop, més fins i tot que l’any passat, però compte, perquè els socialistes i els cupaires han fet reserva de vot en la comissió, amb la qual cosa no es descarta que d’aquí 10 dies donin la campanada amb el polze cap avall. Podrien al·legar electoralisme dels comuns, o si ja saben que el projecte no passarà el tall, evitar-se quedar com escuders de l’alcaldessa a poc més de quatre mesos per a les eleccions. 

El mànec segueix en poder dels de sempre: Esquerra. I ara amb una mica més de mim, perquè ja no lidera el grup Alfred Bosch sinó que ho fa Ernest Maragall, així que han preferit guardar-se el seu vot fins al ple quan a la primera part de la pel·lícula ja s’hi van negar, en aquesta mateixa comissió, a aprovar "aquesta milonga", com va definir el republicà Jordi Coronas. La reivindicació d’ERC és la de sempre: "Volem un conveni amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de renegociació de les condicions" amb l’empresa que explota el servei. Presidida per Felip Puig, per cert. Janet Sanz, tinent d’alcalde d’Urbanisme, ha agraït que el 'no' sigui ara un 'potser' i els ha citat a treballar junts per una cosa que comparteixen: "Que els beneficis de la nova demanda que es generi no vagin al sector privat". El rescat de l’actual concessió, com bé sap l’oposició, és una cosa implantejable: gairebé 400 milions. 

Cara i creu del baròmetre 

¿Oportunitat o oportunisme? Aquesta és la margarida que els 41 regidors hauran d’esfullar aquests dies. Alguns ja ho tenen clar, com el PDECat o el PP, que acusen Colau de “fer campanya a quatre mesos de les eleccions” o de “tapar la seva pèssima gestió de Barcelona”. Això últim fa referència al recent baròmetre municipal que deixa per terra la valoració ciutadana de la gestió que els comuns estan fent de la capital catalana. Aquesta mateixa enquesta és una de les excuses que brandeix el govern per recuperar el debat, ja que es va preguntar sobre el tramvia i el 63% dels entrevistats s’hi va postular a favor. L’altra pota és el fet que el Parlament, ha destacat Sanz, votés al novembre (amb el favor d’ERC i Cs) a favor de la connexió de les dues línies de Tram. Koldo Blanco (Ciutadans) li ha recordat que la Cambra catalana va votar un paquet d’infaestructuras, i no només el tramvia. I ha avançat que es mantenen en el 'no', perquè no ho veuen prioritari com sí que ho és, a parer seu,acabar l’L9 de metro, millorar el bus metropolità i crear aparcaments dissuasius a l’entrada de la ciutat. 

Notícies relacionades

Coronas ha lamentat que des de l’abril fins ara "no hagi canviat res", però s’ha prestat a "asseure’s a treballar" amb el govern per tractar de desembussar, en poc més d’una setmana, una cosa que no s’ha mogut ni un mil·límetre en un any. Complicada empresa, però res és impossible amb el tramvia. "Que l’ATM es posi a renegociar el contracte i després direm 'sí'. Exercirem la nostra responsabilitat, però tot això sembla formar part d’un espectacle mediàtic. Això no és un circ". 

Per si hi hagués poc joc en el debat, la comissió d’ahir va aprovar una proposició del PDECat, amb el vot d’ERC, a favor d’implantar lalínia D30 de bus,la que hauria de travessar tota la Diagonal. La resolució final, en el ple del dia 25.