INCÒGNITES DE FUTUR

El 'market' defensa la seva continuïtat al nou Palo Alto públic

Pedrín i Paula Mariscal, impulsors del projecte, sotmès a la «incertesa» d'un nou concurs, defensen el seu paper de promotor de microempreses del disseny

zentauroepp46098718 palo alto181207233846

zentauroepp46098718 palo alto181207233846 / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
Ernest Alós
Ernest Alós

Coordinador d'Opinió y Participació

Especialista en Escric, quan puc, sobre literatura fantàstica i de ciència ficció, ornitologia, llengua, fotografia o Barcelona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No només la Fundació Palo Alto s’haurà d’ajustar al nou model de gestió pública del recinte de Poblenou, si aconsegueix de nou la concessió per desenvolupar les seves activitats al recinte (tot i que només el 45%, i per un temps limitat). Una altra iniciativa nascuda a l’antiga fàbrica, el Palo Alto Market, rebatejat com Palo Market Fest, viu també moments d’“incertesa” segons el seu impulsor, Pedrín Mariscal, germà del dissenyador que va impulsar la recuperació del recinte fabril salvat de les demolicions del Front Marítim fa dues dècades. ¿Quin sentit té un mercat de productes ‘premium’ i clientela amb diners, amb cobrament d’entrada, en un equipament de propietat i governança pública? Molt si es posa la mirada en el centenar de petits creadors i emprenedors que comercialitzen els seus productes, argumenta Mariscal, en plena ofensiva per defensar la continuïtat del seu projecte en el seu quart aniversari, tant si la Fundació Palo Alto (a qui paga un lloguer de 100.000 euros per utilitzar l’espai) els renova la concessió com si l’adquireix una altra entitat.

De moment, el districte de Sant Martí ha renovat aquesta setmana els permisos per continuar celebrant el Palo Market Fest fins al mes de març, mentre avança el nou concurs per gestionar el recinte, les bases del qual s’esperen aprovar definitivament al gener o al febrer després de passar un primer tràmit la setmana que ve. Bases que en principi, indiquen fonts municipals, no posen cap objecció que es desenvolupin activitats com la del Palo Market Fest, tot i que serà el nou òrgan de govern qui en fixi els usos: l’òrgan, amb majoria municipal, integrarà també les associacions de veïns; la del Poblenou no ha debatut el tema, però el seu president, Pere Nieto, avança que en principi “sembla incompatible” tancar l’accés, amb pagament d’entrada, a un recinte públic on hi haurà altres usos, i no resulta obvi que l’activitat, “que es podria desenvolupar a qualsevol altre lloc de la ciutat”, atregui cap benefici al barri.

“Està bé que hi hagi un canvi”

Pedrín Mariscal entén perfectament que la situació fundacional de Palo Alto (“Poblenou era una ruïna”), quan la iniciativa del seu germà i altres dissenyadors va salvar la fàbrica i els va brindar la possibilitat d’explotar en exclusiva un recinte municipal durant dues dècades, “ja no és la mateixa al segle XXI”. “Està bé que hi hagi un canvi, però també s’hauria de respectar el que s’ha fet bé”, apunta. Si el 45% de la superfície del nou Palo Alto, que serà gestionat pel guanyador del concurs, s’ha de centrar en el paper d’impulsor i incubadora d’iniciatives creatives emergents, “això és el que importa, més que qui el tira endavant”. I això és, defensa aquests dies davant de qui el vulgui escoltar, el ‘market’ iniciat fa quatre anys, “que està com a llogater 24 dies a l’any pagant 100.000 euros, un preu raonable de mercat, sense tracte de favor” i aspira a continuar sent-ho.

Notícies relacionades

Mariscal afirma que cada vegada més el ‘market’ ofereix un punt de venda i de difusió a petites iniciatives creatives “d’artesania contemporània, disseny i gastronomia” que es troben amb un problema per començar. La seva neboda, Paula Mariscal, afirma que la rotació que reclama com a condició el nou projecte “també es produeix de forma orgànica al ‘market’”, que ha de funcionar com a “llançadora”. “Seleccionem microempreses, no gent que té un ‘hobby’, sinó que es vol professionalitzar, sempre amb producció local, com més sostenibles possible, que necessiten infraestructura i promoció, interacció i aprenentatge entre les que han arrencat i les que no”, enumera Pedrín Mariscal.

Quant a les possibles contradiccions entre l’accés amb entrada a un recinte públic i la nova filosofia de Palo Alto, Mariscal al·lega que a molts altres equipaments municipals es cobra entrada quan s’hi celebren actes (també a Fabra i Coats) i en el cas de Palo Market Fest, cada cap de setmana, dels 10.000 visitants de mitjana (tot i que aquest any ha sigut “dur” per les pluges) un miler són veïns de Poblenou que no han de pagar la “modesta entrada” de 4 euros.

Preu alt o preu just

<span style="font-size: 1.6rem;">El producte que es posa a la venda a Palo Market Place no és barat. Els seus compradors tenen aquesta capacitat adquisitiva. No estem parlant d’una iniciativa de ‘market’ més clarament social com la de <a href="http://ajuntament.barcelona.cat/culturaviva/es/proyectos/la-pionera/" target="_blank"><strong>La Pionera</strong></a> (a la Mar Bella, amb èxit bastant relatiu). Els seus promotors són evidentment una empresa amb l’objectiu d’obtenir un benefici (tot i que està obrint-se a iniciatives socials, com els sis projectes de moda que els ha proposat Barcelona Activa). ¿Té sentit tot això en un espai públic de propietat municipal? Sí, argumenten.  De nou, conviden a mirar el venedor, no el comprador.  “Ho reivindiquem com un preu just i un consum responsable: el que pagues a una gran cadena està per sota, el que pagues a una botiga de luxe del Passeig de Gràcia està per sobre, aquí pagues el necessari perquè qui ha dedicat hores, per exemple, en una bossa de pell, cobri un sou digne”, argumenta Paula Mariscal.</span>

Temes:

Poblenou