Auditoria en el suburbà

Ascendeixen a 49 els vagons del metro de Barcelona amb pintura amb amiant

Els tècnics han analitzat fins ara 154 vagons dels 210 que integren les sèries més antigues

zentauroepp15163992 barcelona 11 02 2011   reportaje nocturno del mantenimiento 181016193514

zentauroepp15163992 barcelona 11 02 2011 reportaje nocturno del mantenimiento 181016193514

2
Es llegeix en minuts
Efe

La revisió que la companyia Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està fent de tots els seus trens de metro per trobar materials amb amiant han permès localitzar ja 49 vagons amb una pintura que conté una baixa proporció d’amiant i que no suposa cap risc per a la salut.

Segons ha informat avui TMB, des del 16 d’octubre s’ha continuat desenvolupant l’anàlisi dels trens de les sèries 3.000 i 4.000, els més antics de la flota.

Aquests models porten pintura antisoroll que revesteix les caixes i la part inferior dels bastidors i que conté una baixa proporció d’amiant.

Els tècnics han analitzat fins ara 154 vagons dels 210 que integren les dues sèries, en 49 dels quals han localitzat amiant, sempre en una baixa proporció, en estat no friable, és a dir, que no desprèn fibres i ben conservat, raó per la qual, segons TMB, no representa cap perill per als usuaris ni per als empleats de l’operació.

La companyia ha informat que l’auditoria sobre la presència d’amiant al metro de Barcelona continua "amb la màxima celeritat" i espera haver-la completat a mitjans d’aquest mes de novembre.

Evitar l’emissió de fibres

Mentrestant, als trens afectats no es fa cap actuació de manteniment que pugui alterar l’estat de la pintura i provocar l’emissió de fibres, sense les precaucions adequades.

A més, els tècnics han iniciat l’anàlisi de les mateixes zones dels trens de la sèrie 2000, sense que fins ara hagi aparegut cap rastre d’amiant en les mostres.

Quant als trens integrats posteriorment a la flota de TMB, els fabricants de les sèries 2.100 i 500 han confirmat documentalment que la pintura bituminosa amb què es van revestir no conté amiant.

Els constructors dels trens més moderns, sèries 5.000, 6.000 i 9.000, han certificat que els van fabricar sota la normativa que prohibeix la utilització, producció i comercialització d’amiant.

D’altra banda, des del 23 d’octubre estan analitzant els components de les caixes de convertidors elèctrics auxiliars dels trens de les sèries 2.000, 3.000 i 4.000, entre els quals s’ha identificat una volandera amb contingut d’amiant.

Pla de desamiantació

Aquest component es troba confinat dins del cofre, per tant, la prioritat és senyalitzar-lo i evitar tota manipulació, segons TMB, que ha donat indicacions al personal de no fer cap actuació de manteniment en aquests convertidors fins que no es procedeixi a la retirada d’aquesta volandera.

Tampoc es farà manteniment als convertidors dels trens de les sèries 2.100 i 500, que estan pendents de ser analitzades.

Per dur a terme l’auditoria sobre la presència d’amiant, TMB compta amb el recolzament d’una empresa externa especialitzada que està fent l’inventari exhaustiu d’aquests materials, tant a la xarxa de transport com a les dependències i els vehicles de tot tipus.

Notícies relacionades

Segons TMB, l’inventari complet serà el punt de partida d’un pla de desamiantació per desenvolupar en els pròxims anys.

Entre els punts d’actuació preferent hi ha la retirada de les planxes de fibrociment (amiant no friable) de la coberta de l’estació de la Verneda, que es farà el 2019.