FINAL DE LES OBRES
Sant Antoni obre posant a prova els seus horaris
El mercat funcionarà al 100% durant 11 dies a l'espera de concretar les jornades definitives dels encants
El teló s’aixecarà dimecres almercat de Sant Antoni, després de gairebé nou anys assajant una nova 'funció' per a un recinte centenari cridat a ressuscitar amb el ple garantit. L’expectacióés màxima al barri i més enllà. El seu paper serà tanmultifuncional(el referent de la compra al barri, el punt de trobada, el motor de la superilla de la zona, el previsible imant turístic...) que qualsevol decisió és motiu de debat visceral. En especial, la referentals horaris, ja que per aprofitar l’evident embranzida inicial, durant 11 dies (fins al dissabte 2 de juny) s’obrirà tot el dia de dilluns a dissabte tant l’oferta d’alimentació com dels encants (roba i complements). L’ajuntament i bona part dels operadors se'l prenen com unbanc de provesper anar perfilant els horaris definitius, ja que l’opinió majoritària dels encants –per votació– defensamantenir les jornades habituals–prèvies a la reforma– de dilluns, dimecres, divendres i dissabtes.
El mig centenar de parades d’alimentació, els 105 d’encants i els 78 del mercat dominical de llibreses preparen a correcuita per al gran debut. Vist el tràfec de dimarts, hi ha dubtes sobre que l’obertura sigui completa, ja que les obres en alguns llocs d’alimentació són molt ambicioses. S’ha passat d’espais de venda d’una mitjana de 10-12 metres quadrats, a uns 20 metres. Alguns són esplèndids. Noves icones dels mercats del segle XXI. Moderns i més funcionals. Ho exemplifica la fruiteria La Parra, amb una ostentació d’interiorisme, on conviuen taulell tradicional i zona d’autoservei.
En plena contrarellotge per aixecar la persiana als barcelonins a les vuit del matí, molts operadors –confessen– que treballaran dimarts fins a mitjanit, encara que a partir de les 22.00 hores "no podran fer soroll", només netejar i donar retocs, expliquen in situ fonts tècniques de Mercats de Barcelona. Al matí tindran una última oportunitat de rematar les seves instal·lacions, a partir de les cinc del matinada, mentre col·loquen ja el seu producte fresc i esmolen ganivets.
Banc de proves
Per a tothom comença una mena de marató obanc de proves d’11 dies, ja que el consistori ha estipulat que fins al 2 de juny tots els venedors d’alimentació i encants obrin de dilluns a dissabte, de 8.00 a 20.00 hores. Es preveu unaallau de compradors, visitants i curiosos que desitgen veure el mercat més modern de la ciutat funcionant en plenitud. Aquest potent debut servirà finalment per testarcom respon la clientelai quins poden ser els horaris finals del recinte.
Com va avançar aquest diari el mes passat, els encants van votar per majoria mantenir el seu horari tradicional de quatre dies setmanals, malgrat que el mercat alimentari n’obrirà sis. La magnitud de la reforma i el seu previsible èxit d’afluència han obert un debat sobre la conveniència que aquest centenar de parades ubicades al perímetre interior estiguin tancades els dimarts i els dijous. A un costat de la balança hi ha el caràcter, en alguns casos de petit format i sense dependents, de moltes parades que no poden assumir un horari més ampli. A l’altre, el desig d’optimitzar i donar retorn ciutadà o econòmic a les grans inversions d’alguns operadors.
Notícies relacionadesA l’associació de comerciants del barri Sant Antoni Comerç, Vicens Gasca, el seu president, defensa un model d’horari «com més homogeni millor per a tota la zona», en ple renaixement comercial. La zona de producte fresc funcionarà de dilluns a dissabte, mentre que el consistori –que s’ha mostrat neutral fins ara– vol anar amb els comerciants però posa sobre la taula solucions intermèdies com elsquatre dies de sempre i els dimarts i dijous com a opcionals. Als encants, Joan Mestre, el seu nou president, espera a veure com funcionen aquestes dues setmanes amb la consigna d’acatar el que demani la majoria de concessionaris o introduir possibles modificacions pactades amb el temps.
Del que no hi ha dubte és que l’estrena serà en gran, tot i que la festa no serà fins dissabte.
- La nova Casa Blanca Les protestes contra Trump s’estenen per tot els EUA
- La relació post-Brexit La UE, Espanya i el Regne Unit segellen un acord polític històric sobre Gibraltar
- Mesures per al curs vinent Educació restringirà encara més l’ús de mòbils i pantalles als centres
- Tempesta judicial i política Una gravació de Koldo vincula Santos Cerdán amb comissions
- Mobilitat Els taxistes activen una ofensiva contra els VTC a l’aeroport
- Ciència La mapa més gran de l’univers ja és a la xarxa: una finestra inèdita a l’origen i evolució de les galàxies
- Drets laborals Miguel Benito, expert en dret laboral, explica quina és la temperatura màxima a la qual ha d’estar el teu centre de treball: “És il·legal treballar amb aquesta calor”
- Accident aeri Un avió amb 242 passatgers amb destinació a Londres s'estavella durant l'enlairament en una ciutat de l'Índia
- Relacions entre socis ERC admet que la negociació sobre finançament està «alentida» i en culpa Montero
- Cas Koldo El Suprem ofereix declarar voluntàriament Santos Cerdán el 25 de juny al trobar «consistents indicis» contra ell