BARCELONEJANT
L'últim modernista
El pintor Alexandre de Cabanyes va tenir una vida tan llarga com prolongat ha sigut el seu oblit
zentauroepp42331029 cabanyes180227165433
Va néixer a Barcelona per casualitat. Encara que ni parlar-ne de dir que es tracta d’un pintor barceloní. Va viure i va morir a Vilanova i la Geltrú, i va exercir de veí del municipi. Però part de la seva longeva vida la va passar a la capital catalana. Ni que fos a estones. Llargues, això sí. Aquí, al barri de la Ribera, va tenir un taller compartit amb Xavier Nogués. Aquí va freqüentar totes les societats artístiques: Sant Lluc i el Reial Cercle Artístic, i totes les tertúlies hagudes i per haver. Era assidu dels 4 Gats, encara que els testimonis que han quedat són pocs; i un incondicional de la Penya de l’Hotel Colón, també anomenada Penya Plandiura per allò que era el col·leccionista qui la liderava. De la seva participació en aquesta última sí que hi ha una prova irrefutable: apareixia al mural que Nogués i Manuel Humbert van pintar en una paret de l’establiment. Un fresc que durant la guerra civil va desaparèixer al ser afusellat. Sí, afusellat. Diuen que un grup d’anarquistes va disparar contra la peça, una manera simbòlica de carregar-se aquells burgesos que es reunien per parlar d’art.
I aquí, a Barcelona, va exposar tota la seva vida, a la Sala Parés i a La Pinacoteca, galeria del passeig de Gràcia a més de punt de trobada de creadors per prendre el vermut. Al Putxet es va refugiar durant la guerra civil, al carrer de Ferran Puig. Es va amagar. Com a propietari agrícola que també era no se sentia segur. La seva família era adinerada. Comerciants i artistes. Dos dels seus besoncles, Joaquim i Manuel, van ser pintor i poeta, respectivament. I el seu avi Josep Anton, col·leccionista. De fet, els cinc llenços d’Antoni Viladomat de la col·lecció Muñoz Ramonet van passar per les seves mans abans d’arribar a les de l’industrial. Heus aquí una altra connexió amb Barcelona.
Alexandre de Cabanyes, pintant el seu mural del Saló de Sant Jordi.
Però això no és tot. Seu és un dels 12 plafons del Saló Sant Jordi de la Generalitat: Primera missa després del desembarcament de Jaume I a Mallorca. Un encàrrec no exempt de polèmica. Per un costat tapava els frescos pintats per Joaquim Torres-García que havia encarregat Enric Prat de la Riba; per un altre, la proposta es va fer durant el règim de Primo de Rivera i el noucentisme de l’uruguaià era substituït per un estil academicista i historicista. Hi va haver enrenou, però allà continuen encara. La peça no és l’única de les seves obres que custodia Barcelona. N’hi ha tres més al MNAC, però a les reserves. Vilanova és més afortunada. Al Museu Víctor Balaguer en tenen sis en la permanent i unes quantes més en la mostra temporal actual.
Un dels 12 murals del Saló Sant Jordi de la Generalitat porta la seva firma
El personatge en qüestió és Alexandre de Cabanyes (Barcelona, 1877- Vilanova i la Geltrú, 1972). L’últim modernista com a ell li agradava autodenominar-se. Últim per cronologia. Va irrompre en escena quan l’estil ja havia passat el seu equador. I modernista per obra i esperit: per la seva prèdica de l’art com a ideal suprem. «El modernisme amb tot el que té de vitalitat i joie de vivre encaixava molt bé amb la seva psicologia», apunta el seu net Oriol Pi de Cabanyes, comissari juntament amb Esther Alsina de les dues exposicions i la publicació que recuperen, a Vilanova i la Geltrú, la figura d’aquest artista «poc conegut o amagat».
Notícies relacionadesUn oblit actual però no d’abans. Perquè en la seva època va tenir nom. No en va Joan Miró no va voler marxar a París sense una carta de recomanació en què es constés que era el seu ajudant o el seu deixeble. La va aconseguir i es conserva al Museu Víctor Balaguer, no gaire lluny d’una de les dues mostres dedicades a De Cabanyes, La captura de l’instant: l’altra, L’entorn perpetuat, llueix a la Masia d’en Cabanyes, una vila palatina que va pertànyer a la família i que a la mort de l’artista els seus hereus van donar a l’Ajuntament de Vilanova.
El perquè de tant oblit és difícil de dir. Potser va viure massa. Potser va ser excessivament fidel al seu estil. El cas és que l’art tenia un deute amb ell que ara salda en part. Queda per fer, com aprofundir en la seva època més modernista. Però el primer pas ja s’ha donat
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Eleccions a Extremadura María Guardiola: "Quan sento els meus adversaris em sembla que estan fora de la realitat"
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tres nits a la intempèrie Els desallotjats del B9 de Badalona després de passar la primera nit sota sostre: «Estava a punt de morir de fred, ja no aguantava més»
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Una llarga trajectòria aeronàutica PERFIL | Rafael Jiménez Hoyos, el conseller delegat de Level que pilota els seus propis avions
