Anar al contingut

FI DE LA TOLERÀNCIA ALS ESPAIS DE VIANANTS

¿I on aparco ara la moto a Barcelona?

El compliment estricte de l'ordenança generarà un seriós problema als motoristes a l'hora d'estacionar

Estan vetades les voreres de menys de tres metres i, a la majoria, s'han de deixar en paral·lel a l'asfalt

Carlos Márquez Daniel

¿I on aparco ara la moto a Barcelona?

La decisió de començar a multar les motos mal aparcades a les voreres generarà un problema a les desenes de milers de persones que diàriament es posen el casc a Barcelona. Aquest és un vehicle que té com a principal virtut que es pot aparcar a la porta, o molt a prop, de la destinació. Alguns ho deuen veure com un mal costum, però és el que hi ha. Si ja no és possible, si cal buscar-se la vida pels carrers per trobar una plaça, poden succeir diverses coses. Cap sembla gaire favorable.

Si la vorera està plena, perquè a l’aparcar correctament, és a dir, en paral·lel a la calçada, hi ha moltes menys places que en bateria, que és el més habitual, és probable que hàgim de circular més estona del previst, i amb això, generar més contaminació. Serà en zones molt concretes, bàsicament a l’Eixample i, sobretot, a Ciutat Vella, on ja per si mateix, amb la tolerància en curs, és pràcticament impossible trobar cap espai. Si anem buscant un lloc on aparcar, també augmentarem l’anomenat trànsit d’agitació, aquell que es genera, precisament, quan un vehicle, en general un cotxe, busca un lloc on estacionar.

Pot ser que molts motoristes, veient les dificultats que els venen a sobre, passin a altres mitjans de transport. L’ideal, pot pensar el govern de Colau, és que transitin al bus, metro o bici. Però no seran quatre gats els que arribaran a la conclusió que si ja no tenen les bondats de les dues rodes, el més còmode és passar al cotxe.

En el cas que se segueixi apostant per la moto, aquí tenen les claus per aparcar sense trobar-se amb una multa al sortir. La primera i més important és que està prohibit aparcar en voreres de menys de tres metres d’ample. Sobra dir que tampoc es pot deixar la màquina als llocs on un senyal ho prohibeixi. Quan no sigui possible deixar-la a la calçada a les places degudament pintades, els espais de vianants es podran fer servir en condicions molt concretes. Mai podran estar a menys de dos metres de qualsevol pas de vianants.

A mig metre de l'asfalt

S’hauran de deixar a una distància de 50 centímetres de l’esglaó que separa de l’asfalt. A les voreres d’entre tres i sis metres, les motos han de quedar en paral·lel a la calçada, mai en bateria, que és com estan a gairebé tots els carrers de l’Eixample (de manera il·legal). Només si el corredor destinat als vianants fa més de sis metres (casos molt concrets a Barcelona), la moto es pot deixar una mica de costat.

Per poder accedir a les voreres, el motorista acostuma a pujar pel pas de vianants i pilotar fins al lloc escollit per estacionar. Malament. L’ordenança prohibeix pujar a aquest espai pel pas zebra i obliga a baixar de la moto i apagar el motor. Només per salvar el desnivell entre el carrer i la vorera es pot fer servir la força del motor. En tots els casos, a més a més, s’haurà de deixar un espai lliure per als vianants de tres metres. No són gaires coses que s’han de tenir en compte. El problema és que si es tenen totes en compte, no hi ha espai per a totes les motos.