DEBAT SOBRE UNA INFRAESTRUCTURA CLAU

El tramvia per la Diagonal inicia el seu periple polític

L'ATM aprova aquest dimarts l'estudi executiu sobre la unió del Trambaix i el Trambesòs

El document detalla les quatre alternatives possibles perquè l'ajuntament decideixi la millor proposta

 

  / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El comitè executiu de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) aprovarà avui, si no hi ha sorpreses d’última hora, l’estudi informatiu sobre la unió de les línies del Trambaix i el Trambesòs. L’informe, preceptiu en qualsevol obra ferroviària, detalla les quatre opcions possibles, inclosa la que desitja el govern d’Ada Colau, la connexió en superfície per l’avinguda de la Diagonal. Un cop acabat el treball teòric dels tècnics, la pilota queda ara sobre la teulada de la política: el ple de l’Ajuntament de Barcelona.

L’aprovació inicial de l’estudi per part de l’ATM obrirà el període d’exposició pública, que s’esgotarà el pròxim mes de setembre. Si es mantenen les paraules donades fins ara, la decisió final sobre el traçat haurà de sortir del consistori i podria arribar abans que s’acabi l’any. El president Carles Puigdemont, com va fer amb anterioritat el seu predecessor Artur Mas, va prometre a l’alcaldessa de Barcelona que respectaria el recorregut que decidissin els representants públics de la capital catalana. Colau ha assegurat en diverses ocasions que no està marcat en la seva agenda imposar la seva proposta sobre el tramvia. Però, al marge de la predisposició al diàleg, l’alcaldessa tampoc podria tirar endavant el seu pla sense que una majoria li aprovés el pressupost corresponent.

INFORMES CONTRADICTORIS  

El primer obstacle que haurà de superar Barcelona en Comú és el de la credibilitat. Poques infraestructures, per no dir cap, s’hauran examinat tant com aquesta en la història moderna del país. L’estudi informatiu, encarregat per la Generalitat i Barcelona d’Infraestructures Municipals (BIMSA) i elaborat per empreses externes que van guanyar un concurs públic, pot sonar a disc sol·licitat per a part de l’oposició. Potser és el cas del grup dels Demòcrates, l’antiga Convergència i Unió, que fa uns mesos va presentar el seu propi estudi de viabilitat, en què el tramvia per la Diagonal no en sortia gaire ben parat. Està per veure si en aquesta nova anàlisi, el traçat recte i en superfície per l’avinguda rep l’aval dels tècnics, que hauran analitzat detalladament tots els criteris mediambientals, urbanístics, veïnals i de mobilitat abans de presentar les seves conclusions al consistori.

L’informe també informarà adequadament de les tres alternatives més existents: el recorregut a través del carrer de Provença, el soterrament de part del traçat i l’aposta pel bus elèctric en substitució del tramvia. Pere Macias, responsable municipal de la unió del Trambaix i el Trambesòs, va assegurar fa unes setmanes que l’estudi informatiu analitzaria amb el mateix rigor tots els dibuixos possibles. Atenint-se al que s’ha dit fins ara, és probable que aquestes tres propostes obtinguin pitjor puntuació que l’escollida pel govern colauista. Aquestes quatre opcions, de fet, ja van ser objecte d’estudi a finals de l’any 2015. Els resultats es van donar a conèixer en plena Setmana Santa de l’any 2016 i ja avalaven el tramvia per l’avinguda de la Diagonal. El dia de la presentació, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, va ser contundent en el seu diagnòstic: «Els resultats dels estudis tècnics són clars: ens diuen que és necessari fer-lo, com s’ha de fer i per on s’ha de fer». 

LES RÈPLIQUES

L’estudi informatiu que es presenta aquest dimarts és la versió musculada d’aquella primera anàlisi. De fet, tant el RACC com CiU van utilitzar aquell document per elaborar una rèplica cadascun que posaven en dubte la necessitat del projecte, sobretot pel que fa a l’afectació sobre la mobilitat i el transport públic.

    

Amb totes les cartes sobre la taula, el consistori posarà en marxa la comissió que estudiarà les solucions tècniques per connectar el transport públic entre la Diagonal i Glòries (cap bus fa aquest traçat al complet). CiU va proposar crear aquesta taula de debat en el ple municipal i es va aprovar per unanimitat. 

BUSCANT SIS VOTS  

Notícies relacionades

Per ara, el tramvia per la Diagonal té garantit el vot a favor dels regidors de Barcelona en Comú i del PSC (15 vots). N’hi  falten sis per obtenir la majoria absoluta. Podria ser la CUP (tres regidors) sempre que la gestió del traçat no quedi en mans privades, com passa ara amb les dues línies que estan en funcionament. 

Podria ser Esquerra Republicana (ERC), que fa 10 dies, en un acte sobre la reforma de l’avinguda de la Meridiana, de boca d’un dels seus regidors, va dir sí a la unió per l’avinguda de la Diagonal. Però no se sap mai: falta el posicionament oficial en un ple. Els Demòcrates estan descartats. Al Partit Popular (PP) tampoc se l’espera. No així Ciutadans, que podria decantar-se pel projecte un cop n’hagi analitzat l’estudi informatiu. 

Temes:

Tramvia