11 d’ag 2020

Anar al contingut

Sense tren no hi ha remei

Els experts subratllen que Barcelona no podrà reduir el trànsit sense un bon servei ferroviari

Cada dia entren a la ciutat o en surten al voltant d'un milió de vehicles privats

Ferran Cosculluela

 

  / ARXIU / RICARD CUGAT

Cada dia laborable un milió de vehicles entren a Barcelona o en surten, en una proporció repartida gairebé a parts iguals entre els que abandonen la ciutat i els que s’hi endinsen, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT), que l’Ajuntament de Barcelona eleva a 1.180.000. Aquests desplaçaments representen el 42,5% de tots els que es fan per arribar a la capital o anar-se’n.

Aquest trànsit se suma als 879.000 desplaçaments que diàriament s’efectuen en vehicle privat dins de l’urbs, segons l’ajuntament, cosa que provoca que Barcelona tingui una de les taxes més altes de densitat de vehicles al centre de la ciutat, uns 6.000 per quilòmetre quadrat, molt per sobre d’altres grans capitals, com Londres (1.500) o Madrid (2.300), destaquen des de l’entitat Promoció del Transport Públic (PTP).

Els especialistes consideren que un bon funcionament dels serveis ferroviaris de Rodalies i Regionals podria afavorir que un important nombre d’aquests conductors decidís deixar el vehicle i optés per traslladar-se a la ciutat en transport públic, encara que també puntualitzen que aquesta millora per si mateixa no és suficient per provocar aquesta reacció. També és necessari que les administracions desincentivin l’ús del cotxe privat, però per aconseguir-ho, indiquen, és imprescindible que hi hagi una bona oferta de transport públic.

MESURES RESTRICTIVES

«S’ha de fer alguna restricció de tipus econòmic, com les àrees verdes; tecnològica, com prohibir l’entrada a la ciutat als cotxes més contaminants, o física, com les superilles (que impulsa l’ajuntament) o canviar carrils de cotxe per carrils de bus», afirma Ricard Riol, president de PTP.

Si el servei de Regionals, que és el que més problemes de puntualitat té, funcionés com hauria de fer-ho, Riol creu que es podrien captar el 3% o el 4% com a màxim d’aquests conductors. Una xifra que comportaria restar al trànsit de 30.000 a 40.000 vehicles al dia.

PUNTUALITAT PER TERRA

Una reducció que no serà possible mentre els índexs de puntualitat de Rodalies i Regionals siguin insuficients. A Rodalies, durant el primer trimestre d’aquest any la puntualitat dels trens va caure al 86%, molt per sota de l’objectiu del 97% marcat per la Generalitat. En el cas de Regionals, la dada és encara més dolenta, ja que un de cada dos trens no arriba a l’hora, amb una puntualitat del 49% quan el que està pactat amb Renfe és que ha de ser del 80%.

Pau Noy, enginyer industrial expert en mobilitat, considera que el problema ve de lluny «perquè des de fa 15 anys tant Rodalies com Regionals estan deixats de la mà de Déu» pel que fa referència a inversions. Una falta de recursos que no és exclusiva de Catalunya, sinó que afecta en la mateixa mesura totes les comunitats autònomes espanyoles.

Aquest especialista apunta, no obstant, que la Generalitat també hauria poguit fer molt més per millorar el servei. «Encara que no és la titular de la infraestructura (que segueix en mans d’Adif)  sí que és la responsable de la gestió i té competències des de l’any 2010» en la determinació dels nivells de qualitat, en la planificació del servei, en la inspecció, en el règim sancionador o en l’adjudicació del contracte programa a l’operadora, recorda Noy.

UN MODEL INADEQUAT

Altres professionals destaquen, però, que el model de traspàs pactat «no és correcte» perquè la Generalitat no té traspassades «ni les vies, ni el personal, ni els trens i si vol canviar d’operador, tampoc ho pot fer», adverteixen. 

«Rodalies és un element clau en la mobilitat perquè té molta capacitat de transport i es nota molt si no funciona», afegeix aquest expert, que lamenta que l'equip de gestió que la Generalitat ha posat al capdavant del servei tampoc té el nivell adequat. «És de segona divisió», censura.