ATURADA EN UN MITJÀ DE TRANSPORT

Les obres del funicular de Montjuïc alteren la rutina de 4.500 usuaris

Les famílies que utilitzen el servei per portar els fills al col·legi perden unes 12,6 hores al mes

La línia sumarà 10 mesos suspesa durant dos anys, primer per un accident i ara per revisió

Cua de passatgers, ahir, per agafar el bus que substitueix el funicular.

Cua de passatgers, ahir, per agafar el bus que substitueix el funicular. / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
CARLES COLS
BARCELONA

LSSRqany passat, el funicular de Montjuïc va estar cinc mesos fora de servei per  una esllavissada de terra. Aquest any ho estarà quatre o cinc més perquè des de dilluns es porta a terme la primera gran revisió de les seves instal·lacions des que va ser inaugurat el 1992. La normativa obliga a fer-ho cada 22.500 hores de funcionament. Per als 4.500 usuaris diaris d'aquest singular mitjà de transport suposa una pertorbació notable de la seva vida quotidiana,  especialment per a les famílies de les dues escoles i de l'institut situats a mitja muntanya. Una mare, Elisabet Cristià, ha agafat la calculadora per fer números. Amb el bus de substitució que TMB va disposar l'any passat per cobrir la ruta, els pares que portaven els seus fills a aquestes  escoles, Bosc i Tres Pins, van perdre de mitjana unes 20 hores al mes. Aquest any, amb les freqüències de pas promeses, seran unes 12,6.

L'operació de manteniment del servei és obligada per estrictes normes, però, tot i així, ha posat sobre la taula una qüestió interessant. ¿Està bé perjudicar ara els usuaris diaris o és millor esperar que s'acabi el curs escolar i llavors es quedin sense servei els que van a Montjuïc per oci, que majoritàriament són els turistes?

La pregunta té trampa. Les empreses especialitzades en aquest tipus de revisions són poques i s'encarreguen dels funiculars de mig Europa. Per a desgràcia dels passatgers habituals d'aquest servei a Barcelona, aquestes empreses reserven els mesos d'hivern a Barcelona perquè a l'estiu visiten estacions de muntanya. La meteorologia predetermina la seva agenda.

El problema és que la interrupció del servei de l'any passat pel corriment de terres i la d'aquest per acumulació d'hores no són les úniques parades. Cada any es realitza, a més, una revisió rutinària de la línia, que talla el servei durant un mes. Això sol ser habitualment al gener. Dilluns passat, alguns dels usuaris afectats van tenir l'oportunitat d'intercanviar opinions amb el tercer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, que, segons una portaveu municipal, va acceptar que tenen part de raó en les seves queixes. Els afectats li van plantejar, segons explica una d'ells, Marta Aliguer, que el que tristament sol passar a la ciutat és que «es posen els interessos econòmics de la ciutat, per exemple els turístics, per davant dels dels ciutadans, i pitjor encara és quan es tracta de nens i adolescents de 3 a 16 anys que utilitzen el funicular per a una cosa tan fonamental com anar a estudiar». Asens va respondre que la interrupció del servei d'aquest any era obligada, per les seves característiques la primera en 23 anys, però va reconèixer que per a les rutiniàries es podria reconsiderar la conveniència de fer-les en ple curs escolar.

Notícies relacionades

EMBUSSOS AL MATÍ / En qualsevol cas, les famílies consultades reconeixen que potser per la tensió que es va viure l'any passat durant els cinc mesos que va durar la reparació dels danys causats per l'esllavissament, aquesta vegada el servei d'autobusos llançadora funciona millor. La freqüència és més baixa, explica Cecilia Bofarull, una altra mare afectada, però no hi ha color, afegeix. El funicular triga dos minuts per arribar al seu destí. El bus, en canvi, ha d'envoltar la muntanya per pujar per Miramar. El viatge d'anada a l'escola al matí sol ser especialment penós, pels embussos a la plaça de la Carbonera, al final de l'avinguda del Paral·lel. La ruta contrària, a través de la plaça d'Espanya ja es va demostrar al seu dia que era molt pitjor.

Segons dades de TMB, el mes d'octubre passat van utilitzar el funicular de Montjuïc unes 4.500 persones al dia en les jornades laborables i uns 5.500 els caps de setmana. Al marge de la llançadora, només dues línies de bus, el 55 i el 150, tenen parada en diferents punts de la muntanya.