INFRAESTRUCTURES PENDENTS A LA CAPITAL CATALANA

Colau s'estrena amb Foment reivindicant les obres eternes

Primer viatge després de la plantada de juliol per recordar a Pastor els projectes prioritaris

BCN torna a portar a Madrid Rodalies, La Sagrera, Sant Andreu, Sants, B-23 i el port

Vies i andanes provisionals vora el desert de formigó de les obres paralitzades de la futura estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal, ahir.

Vies i andanes provisionals vora el desert de formigó de les obres paralitzades de la futura estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal, ahir. / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
RAMON COMORERA
BARCELONA

El nou govern de Barcelona en Comú (BC) i l'alcaldessa Ada Colau van donar una mostra remarcable del seu caràcter trencador el passat i tòrrid juliol. L'enèsim desembarcament de la ministra de Foment del PP, Ana Pastor, a la capital en una legislatura que expira, aquest cop per a l'inici oficial d'obres del nou tren de l'aeroport, va motivar una sonora plantada de representants municipals. Aquest milionari projecte, va dir de facto BC al marge de picabaralles formals, no és prioritari a cinc mesos vista que al final la L-9 arribi a la T-1. És una duplicitat davant l'assortida carpeta de petites i grans obres pendents que té la metròpolis des de fa anys. Després d'aquest gest d'incert impacte, però que va marcar territori, es va concertar una entrevista. I vet aquí que Colau s'estrena aquesta tarda en el clàssic pelegrinatge a Madrid portant a la cartera el llegat de dèficits eterns acumulat pels seus antecessors.

Set temes principals són els que Colau, juntament amb la tinenta d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, i el responsable d'Infraestructures, Manuel Valdés, posarà sobre la taula de la ministra. Es tracta del paquet retallat i urgent de millores per donar fiabilitat a la xarxa de Rodalies, l'estació intermodal i el corredor de La Sagrera, la nova parada de Rodalies de Sant Andreu Comtal, l'entorn deteriorat i sense acabar des del final de les obres de l'AVE de l'estació de Sants, el carril bus de la B-23 del Baix Llobregat a la Diagonal, el tren de mercaderies del port i la minvant aportació estatal al pagament del transport públic.

RETENIR INVERSIONS / Són uns vells coneguts que van portar fa poc Sanz a afirmar, després d'analitzar els insòlitament prematurs pressupostos de l'Estat per al 2016, que «el Govern del Partit Popular fa quatre anys que reté inversions de grans projectes d'infraestructures crítiques per a la ciutat».

La delegació viatja ara oficialment, segons van dir ahir fonts municipals, amb «una actitud constructiva i positiva per tractar temes de ciutat per sobre d'interessos partidistes o calendaris electorals». Però aquí queda la declaració de principis de la sequera inversora dels comptes del 2016 tramitats en ple agost, sobre les quals Sanz va afegir: «Incompleixen els compromisos».

PETITS O GRANS / En la llista que porta Colau hi ha temes de molts milions d'euros, però també altres de molt pocs, o ni això. Les realitzacions o els avanços en els últims anys, no obstant, són petits o inexistents tant en un cas com en un altre. I això malgrat la insistència i també una pregonada bona relació personal -si és que aquesta pot ser una variable real en la política d'obres d'interès públic de l'Estat a Catalu-nya-, tant de l'anterior alcalde Xavier Trias com del consellerde Territori de la Generalitat, Santi Vila, tots dos destacats polítics possibilistes de CDC.

Les prioritats d'inversió «clarament desenfocades respecte a les necessitats reals dels ciutadans» que va constatar Sanz, tenen en l'entorn de l'estació de Sants un exemple molt clar, «urgent i de cost baix», va afegir. Dos anys i mig després que s'obrís el túnel d'alta velocitat per l'Eixample i s'acabessin les obres de la línia, la plaça dels Països Catalans i el final del carrer de Provença segueixen de cap per avall amb obres abandonades del gestor d'infraestructures Adif. El 2014 es van fer alguns treballs, acordats i en part pagats per l'ajuntament, per recuperar espais, però la restitució i la reparació va quedar a mitges.

Notícies relacionades

ESTACIÓ PARADA / La nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal al corredor de La Sagrera és un desert de grans plataformes de formigó sense activitat des de fa més de dos anys. L'última revisió del projecte d'aquesta parada, que al seu torn permetria recuperar per als veïns importants espais, va abaixar el cost de 12 a 7 milions. Hi havia el compromís d'Adif de licitar per fi les obres a l'abril. Cinc mesos després tot segueix igual.

Colau insistirà en això com també en la paràlisi de la futura estació terminal i intermodal de l'AVE, Rodalies i bus. Des del 2013, pràcticament no s'ha certificat obra. La inversió pendent és de 565 milions i en el pressupost estatal del 2016 se'n reserven 36. A aquest pas acabar el projecte, ja sensiblement retallat, el 2019, última previsió oficial, no sembla creïble.