BOTIGA. UNA INICIATIVA SINGULAR

Sabates sobre rodes

El Born alberga des del maig una sabateria artesanal única a Barcelona que confecciona les seves soles reciclant cobertes de bici de carretera, BMX i moto

Zaida Mañas, el 24 de desembre passat, a l’interior del petit taller on confeccionen les sabates.

Zaida Mañas, el 24 de desembre passat, a l’interior del petit taller on confeccionen les sabates. / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA

AZaida Mañas se li van escapar 10 anys d'arquitectura entre els dits de la crisi. Quatre els va passar al despatx de Jean Nouvell, col·laborant en projectes com el de la torre Agbar, la fàbrica Moritz o el parc Central del Poblenou. L'ensorrament del totxo la va obligar a posar en guaret la seva vocació, i després d'un breu i passatger dol moral, la casualitat va voler que conegués Niccolò Dipaola, parella d'una excompanya de pis, també arquitecte. Avui regenten una sabateria única a la ciutat: el taller és al mateix local, cada parell requereix un mínim de dos dies i mig de feina i fan servir rodes de bicicleta i moto per confeccionar la sola.

Notícies relacionades

Veló by zin va obrir les portes al Born, al número 3 del carrer de Banys Vells, a principis de maig, i com tot negoci que treu el nas en temps nefastos, ha hagut d'esquivar infinitat d'obstacles. Zaida tenia clar que el trànsit professional seria cap a «una cosa manual i lligada al disseny», perquè, admet, un dels moments favorits del seu anterior ofici era «la construcció de maquetes». Això, unit a la seva passió per les sabates i aquest enamorament professional amb Niccolò, va donar a llum aquest projecte artesanal que, més enllà del comerç, que inclou la possibilitat d'encarregar models a mida, permet que el client entri al taller per conèixer el procés de creació del que està a punt d'enfundar-se als peus. «El preu oscil·la entre els 145 i els 185 euros. Algú podria pensar que és car, però s'hauria d'aturar a pensar sobre quin és el marge de guany del que fabrica a la Xina i ven una mica més barat, i quin és el nostre, amb material tot d'aquí i manufacturat entre aquestes quatre parets». Per ara, més del 90% dels clients són estrangers, sobretot nord-americans, australians i alemanys. Es comença a notar, comenta Zaida, un interès creixent per part de la gent de casa. És possible que siguin aquests brots verds de què parlen banquers i polítics. O pot ser que el natiu sigui cada vegada més receptiu a qualsevol iniciativa que s'atreveixi a plantar cara a les omnipresents multinacionals.

Per a les soles, fan servir rodes de bici de carretera, BMX i de moto. «Les de muntanya no serveixen perquè anivellar els tacs és molt complicat», concreta. Per aconseguir el material, compten amb la col·laboració de les botigues Probike, Barceloneta Bikes i 360 Bike Shop, que han vist en Veló by zin una bona manera de reciclar un material a vegades difícil de rebutjar.  El resultat, un calçat urbà i clàssic dissenyat i fabricat al Born. Des del començament fins al final.