Entrevista amb el president del Sindicat del taxi de Catalunya

Luis Berbel: "S'ha de canviar la llei del taxi abans que el sector rebenti"

«Sha de canviar la  llei del taxi abans  que el sector rebenti»_MEDIA_1

«Sha de canviar la llei del taxi abans que el sector rebenti»_MEDIA_1 / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL / Barcelona

El taxi serà el 3,2% més car a partir del 17 de desembre després que l'any passat es congelés la tarifa. El sector fuig del clixé de servei car i intenta mantenir el prestigi en una professió refugi en temps de crisi.

-Expliqui als usuaris del taxi per què les tarifes pujaran el 3,2%.

-Fa dos anys que no les toquem. El client ha de tenir presents altres factors, com l'augment de l'IVA un 2% o l'increment d'un 20% del preu del combustible. El metro i el bus, a més, sí que han pujat mentre nosaltres fèiem un esforç. Un taxista treballa ara tres hores més que fa cinc anys per acabar guanyant menys diners que llavors.

-No hi ha hagut unanimitat ni en la tarifa... ¿Com explica les contínues baralles dins del sector?

-Altres demanaven preus més alts. Nosaltres hem apostar per un augment raonable i aquest 3,2% respon al que és imprescindible. La divisió es deu al fet que la gent té interessos diferents, diferents formes de veure el sector. Creiem que el taxista ha de viure la professió, però n'hi ha altres que ho veuen com un simple negoci, una pura explotació que ha desvirtuat el taxi. Abans es demanava la dedicació exclusiva, ara ja no. Els gestors de llicències són el pitjor càncer del sector i ara també tenim el problema que hi ha un excés de subcontractació per part dels taxistes autònoms.

-Amb això que explica es podria pensar que la vocació ha desaparegut.

-No hi ha la mateixa que abans. Això s'ha convertit en un refugi en temps de crisi i el nivell de professionalitat d'anys enrere ha disminuït perquè ara s'exigeix menys per obtenir la credencial.

-¿I no té por que el sector acabi totalment desprestigiat?

-No ho crec, però pot passar d'aquí no gaire temps. Les enquestes ens donen una nota alta però fan falta mesures perquè el taxi sigui el que ha sigut sempre: un transport de bon servei, amb cotxes de gamma mitjana alta i un taxista que sap on va i tracta bé l'usuari. La gent diu que és car, però no té en compte que disposen d'un vehicle i d'un conductor només per a ells. Es gasten un dineral sortint de copes però diuen que el taxi és car…

Notícies relacionades

-¿A la llei del taxi hi caben tots aquests canvis que reclamen?

-Hem de canviar la llei del taxi abans que el sector rebenti. Estàvem molt millor abans que s'aprovés aquesta normativa [2003] que va eliminar la dedicació exclusiva i a partir de la qual es va començar a descontrolar el nombre de conductors. No hi ha excés de llicències, però sí de taxistes. Hem de regular el sector, reordenar-lo. Després podrem parlar de treure suplements o de buscar nous mercats: transport sanitari, escolar, d'empresa, turístic. Tot arribarà.