Problemes en el transport públic

Segona avaria seguida de la L-9 i la L-10 per un error informàtic

La nova línia va deixar de funcionar a tres estacions i acumula almenys set avaries

Els sindicats denuncien la falta d'inversió en personal i en recursos tècnics

Usuaris de les línies L-9 i L-10 pugen al bus alternatiu a l’estació Onze de Setembre, ahir.

Usuaris de les línies L-9 i L-10 pugen al bus alternatiu a l’estació Onze de Setembre, ahir. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
DAVID PLACER
BADALONA

Els trams més nous i moderns del metro de Barcelona, les línies 9 i 10, van tornar a fallar ahir per segon dia consecutiu a causa d'un error al sistema informàtic que gestiona la circulació de trens sense conductor. La incidència va deixar sense servei tres estacions: Llefià, Bon Pastor i Can Peixauet, on van circular autobusos especials. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l'empresa municipal que s'encarrega del metro, va informar que la suspensió es va produir des de l'obertura del metro i continuava sense solucionar-se al moment de tancar aquesta edició.

Un problema de comunicació entre el sistema informàtic que gestiona la conducció dels trens i el centre de control va motivar la paralització parcial del servei. L'empresa alemanya Siemens, responsable del sistema, va crear un equip d'emergència juntament amb TMB i Gisa, l'empresa pública d'obres de la Generalitat, per resoldre l'avaria.

El sindicat CGT va denunciar ahir que la retallada en recursos tècnics com ara en semàfors i en plantilla fan inviable que els trens puguin circular de manera manual quan falla el sistema automatitzat, un fet que ha ocasionat nombroses suspensions del servei. Segons els sindicats, el 25% del temps operatiu de la línia hi ha hagut incidències.

La Direcció General de Transport Terrestre (DGTT) de la Generalitat, que va obrir ahir un expedient a Siemens per esbrinar les causes de l'avaria produïda als sistemes, va desmentir les dades del sindicat i va assegurar que les línies sense conductor només havien fallat unes 24 hores des del gener, cosa que representa només el 0,7% del temps operatiu.

Però en aquesta estadística, la Generalitat ha exclòs les incidències del desembre. Només les interrupcions dels últims dos dies sumen o superen les 24 hores.

Notícies relacionades

Els passatgers es queixaven ahir dels errors reiterats que desllueixen el nou metro tan esperat a Badalona i Santa Coloma. «Dimarts va fallar, dimecres va tancar i avui (ahir) algunes estacions no han obert. Al final, és més segur continuar agafant l'autobús o anar caminant a les línies velles», va afirmar Coromoto Gómez, veïna de Llefià.

PREGUNTES PARLAMENTÀRIES / El grup parlamentari de CiU va fer pública ahir una bateria de preguntes que formularà al Govern per les contínues incidències del metro. El partit considera «inadmissible i incomprensible» que les noves línies ja presentin problemes tècnics i va culpar el Govern d'haver fet una inauguració anticipada per raons electorals quan el sistema no havia estat suficientment provat.