REFORMA DEL RECINTE JUDICIAL DE LLUÍS COMPANYS
El Palau de Justícia recupera la llum amb la claraboia restaurada
Els operaris ja han col·locat la gran estructura de vidre a sobre del vestíbul
Al setembre s'acabarà la primera fase de remodelació de l'edifici centenari
El vitrall restaurat que corona el Palau de Justícia de Barcelona. /
El Palau de Justícia torna a lluir la seva claraboia centenària després de la seva restauració. Els operaris van acabar a finals de juliol de col·locar-la sobre el gran vestíbul d’entrada de l’edifici del passeig de Lluís Companys. El taller de vidriers J. M. Bonet, fundat el 1923 i que ha treballat a la Sagrada Família i a la catedral de la Seu d’Urgell, ha tornat la lluminositat a aquesta espectacular estructura en forma de semicercle de 13 metres de llargada i nou d’amplada. Aquest és un dels treballs de la primera fase de reforma de l’actual seu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i també de l’Audiència de Barcelona.
La restauració del Palau de Justícia va començar per un dels espais més singulars: el vestíbul de l’entrada. En aquest espai hi ha dos elements arquitectònics destacables: la gran escala que porta al denominat saló dels passos perduts del primer pis i la claraboia que permet la il·luminació del recinte a través d’unes vidrieres multicolors que dibuixen, entre altres figures, flors i l’escut de la capital catalana. Aquesta estructura està composta per 93 vitralls emplomats amb vidres de diferent textura, esmalts i gravats a l’àcid amb diversos tints, unes característiques que converteixen aquesta peça en un element d’especial valor artístic.
El primer segle de vida del recinte judicial ha anat deteriorant la claraboia construïda l’any 1908 pel taller artesanal de Rigalt i Granell, també autor de la làmpara del Palau de la Música Catalana. A la part exterior s’hi havia format una espessa capa de pols, i per això deixava passar només una llum tènue, i a la interior hi havia molta brutícia i també taques d’oli. Alguns vidres estaven molt deteriorats o trencats i hi havia risc de despreniment.
TREBALL ARTESANAL / Les tasques de restauració de la seu judicial van començar el mes de febrer. Els treballadors del taller Bonet van fotografiar primer tots els racons de la vidriera. Després van desmuntar i van numerar els 250 plafons de què consta, d’aproximadament un metre quadrat, que conformen la claraboia. «Durant 100 anys no s’havia fet res per conservar-la», explica Xavier Bonet, que dirigeix el taller, on van ser traslladades totes les peces. «És la claraboia més important que hi ha a Catalunya», precisa aquest especialista, que va heretar el negoci del seu pare.
El seu treball ha estat artesanal. Els tècnics han conservat el màxim de peces originals, però algunes s’han hagut de tornar a fabricar i, per això, s’ha utilitzat la mateixa tècnica dels creadors de la claraboia. Molts plafons han hagut de tornar a ser emplomats i s’han anat canviant o netejant les peces. «Ha sigut una tasca laboriosa», diu Bonet. A sobre de la claraboia s’hi ha posat un protector de policarbonat de 25 metres d’amplada.
El director general d’Infraestructures de la Conselleria de Justícia, Joan Josep Isern, explica que en aquesta primera fase de la remodelació, adjudicada a Contratas y Obras, també s’ha modificat l’escala del vestíbul i s’han recuperat les pintures i els estucats laterals, i el rosetó de la porta d’entrada. També s’ha muntat un mecanisme electrònic perquè funcioni un rellotge instal·lat a diversos metres d’altura que estava parat perquè era difícil accedir-hi. Aquest mes es treballa i la previsió és que aquesta fase estigui acabada al setembre.
- BÀSQUET | LLIGA ENDESA El Barça més feble tanca una ratxa negra de derrotes a Saragossa
- BÀSQUET UNIVERSITARI Aday Mara continua fent història amb Michigan i jugarà la final de l’NCAA
- CICLISME Un Pogacar voraç firma una altra obra mestra a Flandes
- TENNIS Rafa Jódar rep a Marràqueix el seu primer títol professional als 19 anys
- Un reforç valuós Cancelo es guanya el jornal
