Balanç oficial
Denunciats 130.000 conductors per envair el carril bus en 4 anys
Dos cotxes amb càmeres persegueixen a Barcelona els vehicles que no respecten la via reservada
La infracció augmenta el risc d'accidents i redueix la velocitat mitjana del transport públic

Un dels dos cotxes especials que controlen el carril bus pren les dades d’un infractor, divendres. /
Uns 130.000 conductors han estat denunciats per envair el carril bus des de finals del 2004. Aquell any es va posar en marxa un sistema de vigilància amb un cotxe amb càmera --ara en són dos-- que recorre la ciutat per perseguir els vehicles que dificulten i obstaculitzen el pas dels busos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).
Impulsada per la Guàrdia Urbana i TMB, la iniciativa persegueix augmentar la velocitat mitjana dels busos perquè, com més rapidesa hi hagi, més bon servei es presta als usuaris. Segons la companyia de transports, haver d'esquivar un cotxe parat al carril incrementa el risc d'accident i pot suposar perdre fins a dos minuts sobre l'hora prevista en el seu recorregut. Actualment, un bus circula a uns 12 quilòmetres per hora. L'objectiu és alliberar cada vegada més les vies reservades i assolir el 2012, després d'implantar altres mesures com ara una reprogramació dels semàfors, els 14,6 quilòmetres de velocitat mitjana. Segons l'ajuntament, no hi pot haver tolerància per a una infracció en què un particular perjudica els 70 ciutadans que circulen en un bus.
En els dos mesos del 2004 que va estar en funcionament el cotxe de vigilància es van posar només 2.458 sancions. No obstant, l'any següent, el 2005, les denúncies es van disparar fins a les 29.644. El 2006, es va incorporar un altre cotxe, es va incrementar la pressió policial i les denúncies van créixer notablement.
De les 81 multes per jornada el 2005 es va passar a 128 el 2006, amb un total anual de 46.861. Sorprenentment, el 2007 i durant la primera meitat del 2008, les multes han baixat. L'any passat, la Guàrdia Urbana va denunciar 35.035 xòfers --95 al dia-- i fins al juny passat se'n portaven 16.029, amb una mitjana diària de 88.
FINS A 200 EUROS
Aquesta tendència s'explica perquè es caça menys els conductors o perquè la vigilància exercida des d'aquests vehicles i l'alt import de les multes --200 euros per parar a la calçada-- estan donant els seus fruits. Per al regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, ara hi ha més disciplina viària i no es contempla col.locar un altre vehicle perquè les infraccions no pugen.
Gairebé totes les multes són per estacionar en el carril bus --encara que sigui a sobre de la vorera--, per parar-hi uns segons o, simplement, per fer una càrrega o descàrrega. Poques són de vehicles que circulen pel carril bus --encara que és una infracció que també es persegueix i està castigada amb 90 euros-- ja que la prioritat és caçar vehicles que obstaculitzen la circulació. Un altre problema és que els cotxes de vigilància haurien d'augmentar la velocitat i superar el límit per multar els que cometen la infracció en moviment.
Les vies reservades del centre de la ciutat registren la majoria de les faltes encara que, segons TMB, hi ha carrils per ells mateixos més protegits que altres. Al no haver-hi vorera ni voral, els conductors no paren tant a la calçada central de la Gran Via de les Corts Catalanes, per exemple, com en altres carrers, és el cas d'Aribau i València, del districte de l'Eixample.
109 QUILÒMETRES TMB
i la Guàrdia Urbana marquen les rutes dels cotxes amb càmeres, que funcionen unes 16 hores al dia en torns de matí i tarda, pels 109 quilòmetres de carril bus, encara que a vegades són els conductors de bus els que indiquen on es produeixen la majoria de les infraccions. Aquesta és de les poques ajudes que el servei pot rebre per part dels empleats. La companyia va posar càmeres en alguns busos per fotografiar els vehicles mal aparcats, però les va haver de retirar perquè el pla no tenia suport jurídic. Els conductors de bus no poden fer denúncies.
- Tendències en salut L’ashwagandha, el suplement que conquista dones en la menopausa: «M’ha tret la boirina del cap»
- La pluja torrencial provoca riuades en diversos municipis
- Història naval De Barcelona a Cuba en vaixell noucentista
- Míting a Castella-la Manxa Feijóo promet als empresaris del camp menys burocràcia i impostos
- Acte polític a Màlaga Pedro Sánchez expressa el seu «orgull» per les protestes propalestines a la Vuelta a Espanya