Emergents // Edgar Cantero

Dormint amb Winona Ryder

2
Es llegeix en minuts
ERNEST ALÓS / BARCELONA

Nascut a Barcelona, el 1981

Publica la seva primera novel.la, 'Dormir amb Winona Ryder', a l'editorial Proa. En el llibre, 20 personatges es relacionen amb la noia d''Eduardo Manostijeras'

Després d'abandonar una feina com a creatiu publicitari, va estudiar a la facultat d'Humanitats de la Pompeu Fabra

Dibuixant i guionista de còmics, treballa a 'El Jueves'

Diuen que la literatura catalana necessita veus noves. Doncs bé, com a mínim té una cara nova. I de barra no n'hi falta. Edgar Cantero acaba de publicar una primera novel.la que promet, Dormir amb Winona Ryder (Proa).

També treballa a la revista El Jueves, té 26 anys, dibuixa còmics, col.lecciona 15.000 "paisatges humans" al disc dur de l'ordinador --o sigui, fotos de noies despullades, soles, que si estiguessin acompanyades "seria pornografia"--, es presenta compulsivament, com a modus vivendi, a premis literaris --en català--, i manté diversos blocs --en castellà i en anglès-- amb alguns apartats suculents. Els seus somnis: calcetes personalitzades; el seu fanzín, Los miserables, i fotos de noies pintades de color blau.

I els posts en què confessa que no farà cas al seu editor, Isidor Cònsul, i que es pensa continuar presentant a premis literaris, encara que siguin de la competència. I que qui fa córrer que és "un autor revelació" és el seu "editoràs", a qui recomana que no se li faci cas, mai, perquè és capaç de vendre fins i tot les memòries de Jordi Pujol.

I per cert, en el seu Winona no queda curt d'ambicions. Cantero diu que ha escrit el llibre inexistent del qual parla Borges en la narració El acercamiento a Almotasim, però omplint-lo de referències de la cultura pop i audiovisual --va viatjar a Nova York, comenta, per buscar-hi "localitzacions reals" per a la novel.la. Sobretot Winona Ryder, actriu per qui l'autor sent "un fanatisme creixent" i amb la qual mantenen una relació o una altra els 20 personatges de la història.

IMITADOR DE JORDI LABANDA A més a més de fer el boig i d'escriure --als crítics els agrada--, el jove Edgar Cantero va treballar un temps de creatiu publicitari fins que va sonar un senyal de perill que li deia que ho havia d'abandonar urgentment: havia començat a imitar Jordi Labanda.

Notícies relacionades

Es va quedar amb 1,75 euros al compte corrent i els premis literaris --en català-- el van salvar de la ruïna més espantosa. Va passar per la facultat d'Humanitats de la Universitat Pompeu Fabra, on es va trobar professors que vibraven amb Meryl Streep i no amb Winona Ryder, però que van aconseguir, i l'hi agraeix a Miquel M. Gibert, que acabés escrivint en lloc de dedicar-se al fetitxisme, que és, assegura, la seva inclinació natural.

I no va aconseguir que els jurats d'uns quants premis literaris, de la mateixa editorial Proa que l'ha descobert com a escriptor revelació, ni tan sols es fixessin en el seu Winona. Potser perquè, per motius generacionals, només vibren amb Meryl Streep. I per la novel.la, "supermelindrosa", segons diu Cantero, a la qual sí que li van donar el Sant Jordi del 2006.