En 3 minuts
Martí Gironell: "'El pont dels jueus' uneix dues cultures"
Periodista i escriptor
Besalú, 1972. Periodista de TV-3. Va ser guia pels carrers on passa la seva novel.la. Avui hi ha turistes que passegen amb el seu llibre.
Martí Gironell va tenir mala sort per Sant Jordi. Inesperadament, el seu llibre va arrencar com un dels més venuts... i els exemplars es van esgotar. Per fi, l'última setmana, la quarta, cinquena i sisena edicions d'El pont dels jueus(Columna) han arribat a les llibreries. Ja és el número u.
--¿Com arrenca tan fort el llibre d'un autor gairebé novell?
--L'editorial va fer una gran feina invitant 20 llibreters a visitar els escenaris de la trama a Besalú. I jo vaig tirar de la meva faceta d'exguia per explicar per què el pont no és recte, ensenyar els forats per a lamezuzàa les portes de les cases jueves... Després, els llibreters han fet de prescriptors. Els comentaris que em fan és que la novel.la aposta per la narració i per la història, cosa que no és freqüent en la novel.la històrica catalana.
--A Catalunya, ¿la simpatia subterrània de molts per la causa jueva assegura l'èxit?
--El llegat jueu va ser molt gran, i encara no entenc per què van ser perseguits. He volgut tractar la possibilitat, que va ser realitat en llocs com Besalú, on van caure els murs del call, que cristians i jueus s'integressin.
--¿Què buscava amb la novel.la?
--Pretenc que, a més de llegir una aventura, el lector conegui com vivia aquella comunitat. M'agrada pensar que hi ha un corrent de simpatia per conèixer altres cultures.El pont dels jueusés una metàfora d'aquesta unió entre dues persones i dues cultures.
Notícies relacionades--Abunden els periodistes que triomfen fent novel.la històrica.
--Intento ficar el lector en una realitat i que la comprengui. I per a això utilitzo el meu ofici de professional de la comunicació.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció
- Un paracaigudista resulta ferit molt greu a Empuriabrava
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Aquesta és la flor groga silvestre que no deixes de veure pels carrers de Barcelona
- Crisi interna Santos Cerdán entrega l’acta quatre dies després de l’informe de la UCO i deixarà de ser aforat