El rei de la música

La història de Spotify, el gegant musical que patrocinarà el Barça

  • La plataforma, en plena protesta de diversos artistes, ha transformat el consum mundial de música en línia i ha disparat els seus beneficis durant la pandèmia

  • Malgrat dominar el mercat musical amb 406 milions d’usuaris, el negoci de la companyia encara no ha sigut rendible de forma estable

La història de Spotify, el gegant musical que patrocinarà el Barça

Shannon Stapleton (Reuters)

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A partir d’aquest estiu el FC Barcelona inclourà un nou color en el seu tradicional esquema blaugrana: el verd de Spotify. El club català ha arribat aquest dimarts a un acord amb la companyia sueca de serveis multimèdia pel qual ingressarà fins a 280 milions d’euros en tres anys. Amb això, la plataforma obté un espai de visibilitat per reforçar una reputació de marca que, malgrat estar en hores baixes, l’han convertit en el màxim gegant mundial de música a la carta.

El 7 d’octubre del 2008, fa gairebé 13 anys, Spotify va començar a colonitzar el mercat europeu. Dos anys abans, el prolífic emprenedor suec Daniel Ek i Martin Lorentzon van tenir una idea per recollir el testimoni de la pionera nord-americana Napster –que el 1999 va inventar un ‘software’ perquè els usuaris poguessin intercanviar cançons en MP3– i popularitzar el consum de música en ‘streaming’. Tot i que ara escoltem música i podcasts a tota hora, fa dues dècades això era impensable. Spotify ha sigut una pedra clau en aquesta transformació de la indústria musical.

Spotify és actualment l’empresa més gran que ofereix música a la carta, un mercat que domina, però no de forma absoluta, com sí que fan Google o Facebook. Així, la plataforma va tancar el 2021 amb fins a 406 milions d’usuaris mensuals actius a tot el món i 180 milions de subscriptors de pagament, cosa que li permet ocupar el 31% d’un sector en què la segueixen Apple Music (15%), Amazon Music i Tencent Music (totes dues un 13%).

Find more statistics at StatistaEls anys de pandèmia han sigut profitosos per al negoci de Spotify. L’any passat les seves xifres de consum es van disparar un 19% i els beneficis ho van fer un 22,7%, fins a presentar uns guanys de 9.670 milions d’euros. No obstant, el 2019 tenia un 34% de les subscripcions mundials, tres punts més que en l’actualitat.

Un negoci amb problemes

No obstant, el camí de Spotify és menys idíl·lic del que sembla. El model empresarial de Spotify alterna una versió gratuïta amb una altra de pagament, cosa que es coneix com ‘freemium’. En la primera l’usuari té un accés limitat a la plataforma i a la seva biblioteca musical i no pot esquivar la publicitat; en la segona hi ha via lliure per escoltar tot el que vulguis sense interrupcions. L’opció de pagament representa el 85% dels seus ingressos, i les tarifes depenen de cada país.

Durant anys, la plataforma ha arrossegat números vermells a causa de la dificultat per compensar amb subscripcions al seu servei el pagament dels drets musicals a artistes i grans discogràfiques. I és que, després d’Ek i Lorentzon, les empreses amb més accions de la companyia són les multinacionals musicals Universal i Sony. Així, no va ser fins al quart trimestre del 2018, una dècada després de sortir al mercat, que va obtenir beneficis per primera vegada en la seva història. Des d’aleshores ha anat encadenant pujades i baixades i no es preveu que el seu negoci sigui rendible d’una forma estable fins aquest mateix any. Tot i així, la seva capitalització borsària ascendeix a uns 28.425 milions d’euros.

Malgrat aquests problemes, la seva internacionalització no ha frenat i ja està disponible a 180 països, amb Europa i Amèrica del Nord com a principals mercats. La biblioteca musical de Spotify acull tot un univers de simfonies i melodies i compta actualment amb 70 milions de cançons i 2,9 milions de ‘podcasts’, una aposta que va començar a reforçar el 2019. Fins ara, la seva popularitat ha sigut tan aclaparadora que ha acabat arrossegant artistes i bandes que, com Taylor Swift o Radiohead, havien renegat de la plataforma pel seu model de baixos pagaments.

En plena polèmica

Patrocinar la samarreta d’un club d’abast mundial com el Barça sempre estarà subjecte a l’escrutini. Després d’acabar el seu acord amb Unicef, el club català va ser criticat per prestar el seu espai entre ratlles blaugrana a Qatar Foundation, primer, i a Qatar Airways, després. A la fi del contracte amb la japonesa Rakuten, que expira el 30 de juny, han sonat amb força les plataformes de criptomonedes Binance i Crypto.com, un sector que inquieta a molts.

Spotify és una companyia molt coneguda, però també acumula crítiques. Primer, per ser una de les plataformes musicals que pitjor paga als artistes per la reproducció de les seves cançons i per la seva poca transparència. I fa pocs dies li va esclatar una nova polèmica, aquesta vegada per l’ultimàtum d’artistes encapçalats per Neil Young perquè es retiri el ‘podcast’ de l’humorista Joe Rogan, de lluny el més escoltat de la plataforma, en què es debat amb tota mena de personatges, també escèptics i crítics amb les vacunes.

Altres patrocinis esportius

Notícies relacionades

Patrocinar el Camp Nou i la samarreta del Barça és l’aposta futbolística més gran de Spotify, però no l’única. El 2019 va tancar diversos acords amb gegants del futbol llatinoamericà, com l’argentí Boca Juniors o els brasilers São Paulo i Santos, perquè aquests clubs comptessin amb un perfil oficial a la plataforma i llistes per recopilar les cançons que sonen als seus estadis i que agraden als seus jugadors.

L’abril passat, Ek va mostrar interès a comprar el seu club favorit, l’Arsenal, i va rebre el recolzament de llegendes ‘gunners’ com Thierry Henry o Patrick Vieira. No obstant, els seus propietaris van rebutjar les ofertes llançades pel fundador de Spotify. La plataforma també ha apostat pels esports electrònics i ha tancat un acord amb Riot Games per patrocinar els tornejos del popular videojoc League of Legends.