L’opinió de PFU (Fujitsu)

Dades i intel·ligència per augmentar la productivitat el 2021

Dades i intel·ligència per augmentar la productivitat el 2021
6
Es llegeix en minuts
Jesús Cabañas (PFU)

Teletreballar s’ha convertit en una cosa normal per a molts de nosaltres, i, depenent de les diferents regulacions i protocols de Covid, pot estar vigent durant molts mesos. A mesura que la situació canvia a tot el món, és probable que vegem canvis profunds en la forma en què treballem individualment, en equip i en les organitzacions.

La transició tan esperada cap al treball en remot es va accelerar el 2020, i es va concretar amb gran èxit gràcies a la disponibilitat de tecnologia basada en el núvol i en la simplificació de moltes tasques de digitalització a través de l’automatització, que es poden realitzar fàcilment des de casa sense suport de TU o simplement amb suport remot. D’acord amb l’informe Future of jobs 2020, del Fòrum Econòmic Mundial, l’adaptació dels negocis com a resposta a la situació global inclou des de més oportunitats per treballar remotament (83%) fins a la digitalització dels processos de treball utilitzant eines digitals com les videoconferències (84%), passant per l’acceleració de l’automatització de tasques (50%).

Amb el recolzament de les companyies i la provisió de les eines tecnològiques necessàries, és probable que el teletreball que està ara implantat es quedi en major o menor grau. Alguns estudis assenyalen que el 74% dels professionals triaria treballar des de casa més sovint després de l’aixecament de les restriccions, i molts seguirien amb un model híbrid, que comprengués uns quants dies a l’oficina i d’altres en remot. Això agafa més sentit quan descobreixes que més del 60% dels professionals en remot sent que té un més bon equilibri entre la vida personal i laboral una vegada que no necessita desplaçar-se.

Més temps per esmorzar amb la família i menys temps invertit en els desplaçaments diaris és un important benefici de què disfruta la gent que treballa fora de l’entorn d’oficina. Un altre és que les companyies tenen accés a un grup molt més ampli de candidats potencials. Les empreses ja no necessiten limitar els processos de selecció a les persones que viuen dins d’una certa distància o que puguin fer una jornada laboral contínua de 9 a 17 h. Al seu lloc, poden trobar talents que prefereixin treballar a casa (pel motiu que sigui) o que necessitin un horari flexible, que s’adapti al funcionament de l’escola o després que els nens se’n vagin a dormir.

Qüestionar aquests avantatges té a veure amb la preocupació entorn de la productivitat amb aquesta nova manera de treballar. Segons indica també l’anterior informe del Fòrum Econòmic Mundial, la majoria de les empreses se senten insegures sobre com funcionarà el teletreball i un model híbrid a llarg termini, amb el 78% dels líders empresarials esperant algun impacte negatiu d’aquestes fórmules en la productivitat. No obstant, hi ha importants raons per les quals el treball en remot després de la pandèmia serà diferent de l’experiència actual: els treballadors no estaran obligats a estar a casa per un virus letal, sinó que serà un opció que podran elegir; i l’estrès diari d’una crisi sanitària mundial se n’haurà anat.

Connectant treball i vida

En comptes de fer marxa enrere i tornar a les antigues maneres de treballar, les empreses han d’estudiar i planificar la manera de recolzar els empleats perquè siguin productius mentre treballen de forma remota. Això comença per assegurar-se que la connectivitat sigui òptima sempre que sigui possible, però mantenint un sentit de comunitat. Les empreses poden aprendre de les organitzacions que ja havien implementat el teletreball des d’abans de la pandèmia: com tenien establerts processos i pràctiques per mantenir la comunicació, la col·laboració, la cooperació entre companys i perquè els seus treballadors se sentissin valorats. És una bona notícia que des del Fòrum Econòmic Mundial destaquin que un terç dels líders empresarial (34%) estigui prenent mesures per generar aquesta sensació d’equip entre els empleats ‘online’ i abordar diferents desafiaments quant al seu benestar a causa del canvi al treball a distància.

El que estem vivint des de l’any passat pot fer que les organitzacions se sentin desconcertades pels canvis tan dràstics i ràpids que han hagut de suportar per garantir que el negoci i els empleats continuïn sent productius i tinguin prou recolzament. Per fer possible aquesta productivitat, que sovint porta també cap a un avantatge competitiu, moltes empreses busquen la transformació digital, però ¿on comença aquest viatge? Els resultats del Fujitsu Image Scanner Organisational Intelligence Survey 2020 destaquen que més d’un terç de les organitzacions (35%) encara no té un camí clar cap a la transformació digital, i el 86% asseguren que gestionar el volum d’informació de les seves empreses representa tot un repte. No obstant, aquest estudi indica, així mateix, que, tenint empleats connectats, la productivitat pot augmentar fins un 25%.

Clarament, la transformació digital dins de les organitzacions pot conduir a més oportunitats, però per aprofitar de veritat les que es necessiten, cal buscar la intel·ligència organitzacional: la capacitat d’una companyia per obtenir el màxim valor de la seva informació. Arribar a aquest objectiu només és possible amb informació convincent i aquesta informació només es pot obtenir mitjançant la captura efectiva de dades rellevants que els permeti treballar de manera més intel·ligent. Això és més fàcil per a les empreses més avançades en els seus projectes de transformació digital, tot i que existeixen unes bones mesures inicials per a les que es troben en una etapa anterior o amb prou feines estan començant. Atès que el treball en remot probablement sigui la norma per a molts, té sentit invertir en solucions que els empleats puguin configurar fàcilment a casa i que automatitzin el procés de digitalització. Amb el temps, a mesura que la feina torni a l’oficina, aquest model de captura de dades des d’una multitud d’usuaris pot complementar les formes existents o recolzar noves maneres d’obtenir informació a través de models híbrids, que permetin que el flux global de coneixement dins de l’organització i entre els empleats influeixi en una millor presa de decisions.

Notícies relacionades

Les solucions de captura d’informació, que redueixen els processos de paper i són l’opció més ràpida per digitalitzar automàticament, compartir i organitzar documents amb capacitat de recerca, permeten que el primer pas en la presa de decisions basada en dades tingui lloc tant a l’oficina com a casa. El mecanisme que funcioni millor depèn de la situació de la mateixa organització, però l’objectiu general ha de ser sempre el mateix: utilitzar la informació capturada per prendre millors decisions individualment i empresarialment.

Per a moltes empreses i usuaris, la gestió de la seva vida personal i professional pot resultar difícil, i la paperassa sol ser una tasca més que necessària però que requereix molt temps, independentment de si estan a l’oficina o a casa. Fer que el paper funcioni per als professionals que treballen des de casa ajuda que una empresa sigui més àgil i productiva, ja que l’ús de processos de dades és una manera més eficient de proporcionar accés al treball i els recursos i, en última instància, convertir-se en organitzacions més intel·ligents. Amb el temps, les dades operatives que recopila un empleat que treballa de forma remota poden permetre l’ús eficaç de solucions analítiques i de TU encara més avançades en les etapes futures de la transformació digital, inclosa la informació sobre la productivitat basada en dades. Per aconseguir-ho, és crucial pensar més enllà de les oficines o el treball des de casa per veure com les persones poden treballar com a part de les organitzacions, independentment de la seva ubicació, desenvolupant els millors mecanismes possibles, que permetin un augment de la comprensió i, per tant, una millora de la productivitat per prosperar.

Temes:

Empreses