L’idil·li dels famosos amb el capital risc

  • Chiara Ferragni, Leonardo DiCaprio, Serena Williams o Gerard Piqué pugen a l’onada de les inversions alternatives

L’idil·li dels famosos amb el capital risc

Activos

4
Es llegeix en minuts
Araceli Muñoz

La setmana passada la ‘influencer’ mundialment coneguda Chiara Ferragni anunciava als mitjans internacionals que buscava un capital risc que ajudés a expandir el seu negoci internacionalment. Amb més de 26,1 milions de seguidors a Instagram, fa anys que pel cas d’èxit de Ferragni s’estudia a prestigioses universitats com Harvard i compta amb una sèrie d’Amazon Prime en què participa juntament amb la seva família (The Ferragnez). Amb la futura entrada d’un ‘private equity’ en el seu negoci –que opera sota la marca Fenice– posarà la cirereta al seu milionari pastís d’ingressos, que preveu que aquest any ascendeixin a 130 milions d’euros. Per cada publicació a Instagram, la ‘influencer’ italiana cobra entre 52.000 i 100.000 euros.

L’aposta de Ferragni pel capital risc no és nova, ja que un ampli nombre de famosos de tot el món s’han llançat a treballar amb aquests inversors per fer créixer les seves marques. Un clar exemple d’això és el de l’actriu Jessica Alba (Els quatre fantàstics, Sin City) que fa anys que fa créixer la seva empresa de cosmètica natural Honest Co juntament amb L Catterton, el fons de capital risc de LVMH. Aquesta firma és coneguda a Espanya per haver invertit en conegudes companyies de moda com El Ganso o Pepe Jeans, així com la cadena d’hamburgueseries Goiko Grill (on va desemborsar 150 milions d’euros en una de les transaccions més sonades de la indústria de la restauració nacional). 

Una altra coneguda famosa que també fa anys que rep el recolzament d’inversors de capital risc: Gwyneth Paltrow. L’actriu guardonada amb l’Oscar pel seu paper a Shakespeare in love ha rebut el recolzament de fons en la seva companyia Goop, una plataforma de comerç electrònic especialitzada en el benestar, que el 2018 va arribar a estar valorada en més de 200 milions gràcies a l’aportació d’inversors com Lightspeed (que participa en Epic Games, la propietària del conegut videojoc Fornite), Felix Capital (accionista de la firma de moda Farfetch, de Deliveroo o de la famosa empresa de bicicletes estàtiques Peloton) o Greycoft Partners (que ha invertit al ‘Huffington Post’). 

«Els contactes han obert les portes de molts famosos al món inversor, no només en recaptació de fons, sinó a l’hora de captar clients o fer els seus negocis més coneguts. La realitat és que els inversors no només destinen capital a companyies perquè tenen un conegut famós darrere, sinó perquè veuen un negoci exitós amb possibilitats de creixement, però poden tenir més facilitats a l’hora de tenir el primer contacte amb ells, que de vegades per als empresaris anònims és més complicat», afirmen des d’una consultora a aquesta publicació. 

Quan és el famós qui inverteix

D’altra banda, també s’està produint la tendència oposada: cada vegada més ‘celebrities’ actuen com a inversors particulars de determinades companyies. En funció dels seus gustos o aficions, de la seva experiència o on han detectat dinàmiques d’èxit de negoci. Actors com Will Smith o Asthon Kutcher; cantants com Bono, el líder d’U2, i Justin Bieber, o esportistes com Serena Williams són alguns dels millors exemples de famosos que aposten pel negoci del capital risc. A Espanya, un dels més actius en inversions és el jugador del FC Barcelona Gerard Piqué. 

El central de l’equip blaugrana compta amb una àmplia trajectòria com a ‘business angel’ (un inversor que proporciona capital a una ‘start-up’ a canvi d’una participació accionarial), especialment en negocis relacionats amb el món de l’esport. En aquest sentit, Piqué «ha apadrinat» la firma de futbol ‘fantasy’ Sorare juntament amb grans fons de capital risc, com Accel Partners o Benchmark, a través de la seva societat d’inversió Kosmos. A través d’aquesta plataforma també ha muntat una agència de representació d’esportistes, és propietari del FC Andorra, ha comprat els drets televisius de la Lliga francesa a Espanya i ha modernitzat la Copa Davis.

 «Cada vegada és més freqüent veure com alts patrimonis especialitzats en un determinat sector, ja sigui per la seva trajectòria professional o per les seves aficions, es llança a invertir de manera directa en empreses. No és senzill i requereix comptar amb un bon equip darrere, però per aquests inversors és una de les millors maneres de diversificar el seu patrimoni en indústries que coneixen o en què creuen que poden aportar valor i tornar part del que han rebut», expliquen des d’una firma d’assessorament a aquesta publicació. 

Notícies relacionades

Una altra de les fórmules –i de les més ambicioses– és muntant la seva pròpia gestora de capital risc, com ha fet la tennista Serena Williams. A través del seu fons Serena Ventures inverteix els seus recursos en ‘start-ups’ de diferents sectors. Davant això, hi ha el cas de Leonardo DiCaprio, que el setembre del 2020 va prendre una participació en el fons Struck Capital, que persegueix l’objectiu de convertir Los Angeles (Estats Units) en un nou ‘hub’ d’empreses tecnològiques. De fet, aquest actor s’ha afegit recentment a una de les últimes modes inversores: les SPACs.

 Aquesta estratègia d’inversió consisteix a constituir una empresa que surti a borsa a recaptar capital amb l’únic objectiu que després compri o es fusioni amb una altra. En aquesta línia, DiCaprio ha aportat capital per a una ‘fintech’ denominada Aspiration juntament amb altres famosos reconeguts mundialment, com Orlando Bloom, Cindy Crawford o la família multimilionària Arnault (amos de LVMH), entre d’altres.

Temes:

Empreses