Logística, preus, ciberseguretat...

Black Friday 2021: els reptes que posen a prova l’‘ecommerce’ a Espanya

  • La digitalització és el cavall de batalla principal, però no és l’únic desafiament a què s’enfronten les pimes i el comerç electrònic aquest any

Black Friday 2021: els reptes que posen a prova l’‘ecommerce’ a Espanya

Pixabay

7
Es llegeix en minuts
María Refojos
María Refojos

Redactora del suplement 'actius'

ver +

Black Friday per fi. El ‘gran dia’ dels descomptes, esperat per molts compradors amb avidesa, ha arribat. Aquest any tot apunta que l’avidesa superarà la d’exercicis anteriors: es preveu que la despesa mitjana ascendirà a 260 euros, el 25% més que el 2020, segons un informe elaborat per la consultora estratègica Boston Consultoria Group (BCG). I, d’acord amb les dades obtingudes pel motor de cerca, el 75% dels consumidors compraran ‘online’, contra el 22%, que acudirà a una botiga física. 

El comerç ‘online’ ha donat un salt de gegant l’últim any i mig. Els espanyols han perdut la por de fer compres per internet, primer forçats per les restriccions de mobilitat imposades pel confinament i, més tard, van passar a incorporar l’hàbit per la comoditat de rebre els paquets a casa. El 2020, tres de cada quatre llars a Espanya van fer compres per Internet, cosa que en suposa un 74,4%, mostra un estudi de Kantar. I això ha suposat una oportunitat comercial per a molts negocis, però també ha comportat nombrosos reptes a què encara han de fer front. 

De fet, malgrat l’empenta que suposa aquesta època de l’any per a molts ‘ecommerce’, el nombre de petites empreses espanyoles preparades per aprofitar-la continua sent baixa. Almenys així ho asseguren des de BeeDigital, companyia especialitzada en solucions tecnològiques de digitalització per a autònoms i petites i mitjanes empreses. En concret, apunten que només el 39,4% de les pimes té pàgina web i, d’aquest percentatge, el 73,6% no té vinculades les seves xarxes socials. I revisant el percentatge de pimes les webs de les quals inclouen funcionalitats de comerç electrònic, ha crescut respecte al 2020 però es queda en només 1 de cada 10 (9,56% del total).

«Hem de valorar molt positivament l’impuls que ha experimentat la digitalització de les pimes en els últims mesos, però que menys del 10% pugui aprofitar aquesta oportunitat de multiplicar les seves vendes és indicatiu de tot el que queda per fer», Javier Castro, CEO de BeeDigital.

La digitalització és el cavall de batalla principal, però no és l’únic desafiament a què s’enfronten les pimes amb els seus ‘ecommerce’ aquest any.  

Desproveïment

S’estima que les compres s’incrementaran un 139% al sector ‘retail’ amb relació a la setmana prèvia al gran esdeveniment, una cosa molt significativa per al comerç, ja que són xifres que poden superar fins i tot els nivells de vendes previs a la pandèmia. I aquest augment significatiu de demanda coincideix amb limitacions als inventaris, sobretot en l’àmbit de la tecnologia. «La falta d’estoc tecnològic derivat de la crisi dels microxips marcarà la campanya del Black Friday perquè pot suposar retards en les entregues de les comandes. Aquesta previsió pot fer que més compradors anticipin les seves compres nadalenques, a fi d’avançar-se i no quedar-se sense regals, per si hi ha falta d’estoc o retard en les entregues del seu article escollit», afirma Paula Rodríguez, directora de Business Development de la plataforma de solucions de fidelització ‘online’ Webloyalty. 

No obstant, es tracta d’un problema que també pot afectar altres productes, com «joguines o moda», diu Rodríguez, que a causa de les demores en l’arribada de contenidors que ja estan denunciant alguns ‘retailers’. 

Logística

LogísticaL’increment de la demanda també posarà a prova la capacitat del transport de mercaderies de les empreses. De fet, el professor d’ESADE Jaume Hugas, expert en ‘retail’, augura retards d’entrega.

«Està sent una bogeria. Les sol·licituds de recolzament i petició de servei per a aquests dos mesos [del 15 novembre al 15 de gener] dupliquen i fins i tot tripliquen les necessitats de tot l’any», afirma Adrián Pena, CEO i fundador de Deelivers. Aquesta empresa, fundada a Vigo el 2014 i present a 35 ciutats de tot Espanya, presta serveis de missatgeria en última milla i exprés, que durant aquest període de l’any serveixen de reforç a ‘retailers’ i companyies de ‘courier’. 

A la pregunta de com afronten la campanya els ‘ecommerce’, el directiu assegura que han sigut «previsors», cosa que s’ha reflectit en el fet que els volums i les peticions s’estan accelerant. «Estem notant fins i tot un desplaçament de la demanda a aquestes dates, més que abans. Aquest any el Black Friday és l’inici de la campanya de Nadal», afirma Pena. 

Preus 

Els descomptes i promocions són un factor clau a l’hora de fer una compra per al 36% dels consumidors, estima Google. Un factor en vista del qual aquest any molts espanyols es podrien emportar una decepció, perquè es preveu que aquest Black Friday s’encareixi en alguns productes (per exemple, els afectats pels problemes d’estoc abans esmentats) i que hi hagi menys descomptes. «Hem de tenir en compte que serà un Nadal atípic i que no tindrem la mateixa varietat de productes ni descomptes a què estem acostumats; de fet, els preus poden arribar a pujar», diu Cristian Castillo, professor dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, expert en logística.

«Al sortir de la crisi de la Covid-19, les empreses van assumir les despeses per reactivar el consum, però després d’un any, i amb els preus de distribució pels núvols, és evident que no poden assumir aquest cost. Si, a més, hi sumem la pujada de preu de la llum o dels carburants, això acaba repercutint en el producte acabat i en els consumidors, ja que el preu dels productes puja», afirma Castillo.

Devolucions

Un altre càlcul rellevant és el referit als productes defectuosos. Un estudi publicat per DS Smith, proveïdor de ‘packaging’ sostenible, estima que s’entregaran més de 14 milions d’articles trencats o en males condicions que s’hauran de tornar, cosa que suposa unes pèrdues de gairebé 500 milions d’euros per al comerç minorista. I a més d’impactar negativament en la seva xifra de vendes, té conseqüències que també es reflecteixen en la seva reputació: quan passa això, els espanyols se senten decebuts (49%), molestos (33%) i frustrats (30%). I el que és més important per als comerciants, el 40% es mostra reticent a tornar a comprar en una web si rep productes malmesos.

«Com més compres ‘online’ més has de tornar: et genera una logística immensa que s’ha de gestionar. No només és que entreguis el paquet, sinó que si algú vol canviar alguna cosa s’ha de tornar», afirma Adrián Pena, que afegeix que «aquest any ens hem trobat més aquest repte que altres anys». 

Els articles que amb més freqüència arriben malmesos són roba (30%), dispositius electrònics com portàtils o ‘smartphones’ (24%), articles de la llar (22%) i productes d’entreteniment com llibres, videojocs o DVDs (21%). 

Ciberseguretat

Durant el Black Friday el 2020, només l’‘email phishing’ –l’intent de robatori per ‘email’ fent que divulguem informació personal (com números de targeta de crèdit, informació bancària o contrasenyes) en llocs web que fingeixen ser legítims– va créixer al món un 440%, segons dades de Check Point Software.

Notícies relacionades

Les presses, les ofertes per temps limitat o el frenesí provoquen que alguns compradors corrin riscos addicionals quant a la seva ciberseguretat en aquestes dates. El bombardeig d’ofertes pot provocar que un usuari visiti una web on mai ha comprat abans o que introdueixi el seu número de targeta de crèdit en una pàgina que sembla legítima. «Els ciberdelinqüents ho saben i aprofiten dates assenyalades com aquesta per engegar campanyes de ‘spam’, ‘phishing’ i ciberestafes de forma massiva», diuen des de Sophos, especialista en ciberseguretat d’última generació. Tant és si l’objectiu dels atacants és vendre productes falsos, accedir a la xarxa de la víctima per desplegar un programari segrestador i exigir una recompensa o obtenir dades bancàries, el ‘phishing’ és una eina extremadament rendible per als atacants que continua funcionant.

La ciberseguretat ja és un assumpte de primer pla i molts usuaris han reforçat els seus hàbits de ciberseguretat en els últims anys. Tres de cada quatre espanyols utilitzen contrasenyes robustes i diferents com mesura de seguretat, revela una enquesta feta per aquesta empresa, mentre que el 48% aplica les actualitzacions de seguretat regularment i dos de cada tres fa còpies de seguretat per protegir la seva informació. Malgrat aquestes mesures de protecció, un 70% de la població espanyola se sent bastant o molt vulnerable de cara als atacs cibernètics.